۲. عفو نميشود و ازاله از آن براي نماز لازم است. اين قول را علّامه در المنتهي، ۱ شهيد در البيان ۲ و بحراني در الحدائق ۳اختيار کردهاند؛ زيرا ما اخبار زيادي داريم كه خون نجس است و بايد آن را براي نماز از بدن و لباس تطهير کرد، و آنچه از اين اخبار به واسطه نص ۴استثنا خورده، خون کمتر از درهم است. لذا تعدّي کردن به مايعي که متّصل به خون شده، خارج از موضوع نص است. و اين که گفتهاند متنجّس به خون حکمش از خود خون بالاتر نميشود، به قول صاحب حدائق، اين يک تعليل عقلي است و صلاحيت ندارد مستند حکم شرعي باشد؛ چون بناي احکام شرعي و طهارت و نجاست و صحّت و فساد، بر نصوص شرعي و آن چيزي است كه در شرع ثابت شده باشد، و مبتني بر احکام عقلي نيست. ۵
اخباري و قياس منصوص العلّه
قبل از آن که نظريات اخباريان و مجتهدان در باره قياس منصوص العلّه بيان شود، مناسب است قياس را تعريف و فرق آن را با تنقيح مناط بيان کنيم.
تعريف قياس