ولي مجتهدان در مفهوم داشتن وصف، اختلاف نظر دارند: عدّهاي از آنان مانند سيّد مرتضي ۱ و محقّق حلّي ۲ و به نقلي علاّمه حلّي ۳ و وحيد بهبهاني ۴ بر اين عقيدهاند كه صفت، مفهوم ندارد و جماعتي ديگر مانند شيخ مفيد، ۵شيخ طوسي، ۶ و شهيد اوّل ۷ و سيّد عبد الله شبّر ۸ قائل اند كه صفت، مفهوم دارد.
پس مشهور اخباريان براي وصف قائل به مفهوم نيستند، و مجتهدان در داشتن مفهوم براي وصف اختلاف دارند. در ساير مفاهيم ديگر هم کسي از اخباريان به حجّيت آنها قائل نشده و مجتهدان هم بر مفهوم داشتن آنها اتّفاق ندارند؛ بلکه اختلاف نظر دارند.
نتيجه اين که تمام اخباريان به عدم حجّيت مفهوم مخالف، قائل نشدهاند؛ بلکه در مفهوم شرط و وصف اختلاف نظر دارند. همچنين تمام مجتهدان به مفهوم مخالف داشتن، قائل نشدهاند و حتّي برخي در شرط ـ که از قويترين آنهاست ـ گفتهاند كه شرط، مفهوم ندارد و يا مانند شيخ طوسي ۹ در داشتن آن اشکال کرده است. از اين رو تفاوتي که شيخ حرّ عاملي بين اخباريان و مجتهدان در مفهوم مخالف داشتن و نداشتن آن ذکر کرده، صحيح نيست.
تعريف مفهوم موافق
قسم دوم، اين است كه از نظر حکم و نفي و اثبات، متّحد باشند؛ بلکه از جهت مناسبت و اقتضا، بر منطوق، اولويت و اشدّيت داشته باشد، مانند اين سخن خداوند:
1.الذريعة في اُصول الشريعة، ج ۱، ص ۳۹۲.
2.المعتبر، ج ۱، ص ۳۱.
3.هداية الأبرار، شيخ حسين کرکي، ص ۲۹۵؛ الوافية، فاضل توني، ص ۲۳۲.
4.الفوائد الحائرية، ص ۱۰۹ و ۱۸۵.
5.ر.ک: العدّة، ج ۲، ص ۴۷.
6.ر.ک: المعتبر، ج ۱، ص ۳۱؛ الفوائد المدنية، ص ۱۶؛ ولي به نظر ميرسد كه شيخ طوسي در داشتن مفهوم براي وصف اشکال کرده است (ر.ک: العدّة، ج ۲، ص ۴۸۱).
7.ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۵۳.
8.الاُصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص ۳۸.
9.العدّة، ج ۲، ص ۴۸۱.