453
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

(فَلاَ تَقُل لَّهـُمَآ أُفّ).۱ وقتي اُف گفتن ـ که کمترين بي‌احترامي است ـ به پدر و مادر جايز نباشد، زدن آنان سزاوارتر به عدم جواز است. ۲به اين مفهوم موافق، فحواي خطاب و لحن خطاب ـ يعني معنا و مفهوم خطاب ـ ، ۳ قياس جَلي و قياس به طريق اولي ۴ نيز گفته شده است. بحثي که در اين جا هست، اين است که تعدّي حکم از منطوق به محلّ ديگر، آيا از لفظ استفاده مي‌شود و يا نوعي قياس است؟ چنانچه از لفظ استفاده شود، به اتّفاق مجتهدان و اخباريان حجّيت دارد.
شيخ حرّ عاملي معتقد است که قياس اولويت، اگر از خود لفظ استفاده شود، حجّيت دارد و داخل در مفهوم کلام خداوند و پيامبر صلي الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام مي‌شود ـ چنان كه حرمت ضرب (زدن) پدر و مادر در آيه (فَلاَ تَقُل لَّهـُمَآ أُفّ) داخل در مدلول آيه و از لفظ استفاده مي‌شود ـ ، و اگر از خود لفظ استفاده نشود، دليل آن ظنّي و فاقد اعتبار خواهد بود.
سيّد نعمة الله جزايري هم مانند شيخ حرّ عاملي، تعدّي از محلّ نطق (مورد منطوق) را جايز نمي‌داند؛ ولي تعدّي در اين آيه شريف را مي‌پذيرد و مي‌گويد: عرب از اين کلام، تمام انواع اذيّت و آزار را استفاده مي‌کند و ضرب (زدن)، داخل مفهوم و معناي عرفي اين کلام است، چنان كه محقّق ۵ از اين کلام، همين را فهميده است و اين قياس نيست. ۶
بيشتر مجتهدان مي‌گويند اين اولويت از لفظ استفاده مي‌شود؛ ولي مشهور اخباريان و بعضي از مجتهدان بر اين عقيده ‌اند که اين، نوعي قياس است و از لفظ استفاده نمي‌شود. آنان که گفته‌اند از لفظ استفاده مي‌شود، دو دسته شده‌اند:
دسته اوّل مانند فاضل مقداد و ابن ابي جمهور گفته‌اند: در حکم منصوص، قاعده‌اي است که روايات بر حجّيت آن دلالت دارد مانند فرموده امام صادق عليه السلام: «إنّما

1.سوره اسراء ، آيه ۲۳.

2.نهاية الوصول إلي علم الاُصول، ج ۲، ص ۵۱۵.

3.ملاذ الأخيار، علاّمه مجلسي، ج ۱، ص ۱۸؛ هداية الأبرار، ص ۲۹۴.

4.نهاية الوصول إلي علم الاُصول، ص ۵۱۵.

5.معارج الاُصول، ص ۱۵۴.

6.الأنوار النعمانية، ج ۱، ص ۲۳۶.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
452

ولي مجتهدان در مفهوم داشتن وصف، اختلاف نظر دارند: عدّه‌اي از آنان مانند سيّد مرتضي ۱ و محقّق حلّي ۲ و به نقلي علاّمه حلّي ۳ و وحيد بهبهاني ۴ بر اين عقيده‌اند كه صفت، مفهوم ندارد و جماعتي ديگر مانند شيخ مفيد، ۵شيخ طوسي، ۶ و شهيد اوّل ۷ و سيّد عبد الله شبّر ۸ قائل اند كه صفت، مفهوم دارد.
پس مشهور اخباريان براي وصف قائل به مفهوم نيستند، و مجتهدان در داشتن مفهوم براي وصف اختلاف دارند. در ساير مفاهيم ديگر هم کسي از اخباريان به حجّيت آنها قائل نشده و مجتهدان هم بر مفهوم داشتن آنها اتّفاق ندارند؛ بلکه اختلاف نظر دارند.
نتيجه اين که تمام اخباريان به عدم حجّيت مفهوم مخالف، قائل نشده‌اند؛ بلکه در مفهوم شرط و وصف اختلاف نظر دارند. همچنين تمام مجتهدان به مفهوم مخالف داشتن، قائل نشده‌اند و حتّي برخي در شرط ـ که از قوي‌ترين آنهاست ـ گفته‌اند كه شرط، مفهوم ندارد و يا مانند شيخ طوسي ۹ در داشتن آن اشکال کرده است. از اين رو تفاوتي که شيخ حرّ عاملي بين اخباريان و مجتهدان در مفهوم مخالف داشتن و نداشتن آن ذکر کرده، صحيح نيست.

تعريف مفهوم موافق

قسم دوم، اين است كه از نظر حکم و نفي و اثبات، متّحد باشند؛ بلکه از جهت مناسبت و اقتضا، بر منطوق، اولويت و اشدّيت داشته باشد، مانند اين سخن خداوند:

1.الذريعة في اُصول الشريعة، ج ۱، ص ۳۹۲.

2.المعتبر، ج ۱، ص ۳۱.

3.هداية الأبرار، شيخ حسين کرکي، ص ۲۹۵؛ الوافية، فاضل توني، ص ۲۳۲.

4.الفوائد الحائرية، ص ۱۰۹ و ۱۸۵.

5.ر.ک:‌ العدّة، ج ۲، ص ۴۷.

6.ر.ک: المعتبر، ج ۱، ص ۳۱؛ الفوائد المدنية، ص ۱۶؛ ولي به نظر مي‌رسد كه شيخ طوسي در داشتن مفهوم براي وصف اشکال کرده است (ر.ک: العدّة، ج ۲، ص ۴۸۱).

7.ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۵۳.

8.الاُصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص ۳۸.

9.العدّة، ج ۲، ص ۴۸۱.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11933
صفحه از 555
پرینت  ارسال به