الله جزايري) با اين که اخباري هستند، ۱قائل به حجّيت مفهوم شرط شدهاند، و با محقّق حلّي ۲ و علّامه حلّي ۳و شهيد اوّل ۴و برخي ديگر از مجتهدان، ۵موافقت کردهاند.
در مقابل، عدّهاي از اخباريان (مانند: شيخ حرّ عاملي، ۶ فاضل توني ۷و محدّث جزايري)، ۸ و پارهاي از مجتهدان (مانند: سيّد مرتضي ۹ و به نقلي ابن براج ۱۰ و ابن زهرة)، منکر مفهوم شرط شدهاند و معتقدند كه انتفا و نبود شرط، دلالت بر انتفاي مشروط و حکم ندارد؛ بلکه از نظر نفي و اثبات نسبت به مشروط ساکت است، مگر آن که قرينهاي همانند اين گفته امام صادق عليه السلام كه: «إذا کان الماء قدر کرّ لم ينجّسه شيء» داشته باشيم. ۱۱
شيخ حرّ عاملي ميگويد:
مفهوم شرط، از قويترين مفهومات است. در صورتي که بدانيم متکلّم، قصد مفهوم کرده و قرينهاي وجود داشته باشد، آن مفهوم حجّيت دارد، و در جايي که چنين علمي پيدا نکنيم که قصد مفهوم شده و يا نشده، شرط، مفهوم ندارد. ما در قرآن بيش از يکصد و بيست و پنج مورد پيدا کرديم که مفهوم شرط اعتبار ندارد، و در غير قرآن، هزاران مورد داريم که از شرط، مفهوم اراده نشده است. در اين صورت چگونه بدون قرينه ميتوانيم بگوييم متکلّم از شرط، قصد مفهوم کرده است؟ در
1.الفوائد الطوسية، ص ۴۴۸.
2.هداية الأبرار، ص ۲۹۵.
3.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۵۹؛ کشف الأسرار، ج ۲، ص ۱۱۱.
4.المعتبر في شرح المختصر، ج ۱، ص ۳۲.
5.نهاية الوصول إلي علم الاُصول، ج ۲، ص ۲۷۶ ـ ۲۷۷.
6.ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۵۳.
7.الفوائد الحائرية، وحيد بهبهاني، ص ۱۰۹ و ۱۸۳ ـ ۱۸۴؛ الاُصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص ۳۸ ـ ۳۹.
8.الوافية، ص ۲۳۲.
9.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۵۸.
10.الذريعة إلي اُصول الشريعة، ج ۱، ص ۳۹۲ ـ ۳۹۳.
11.وسائل الشيعة، ج ۱، ص ۱۱۷ (الماء المطلق، باب ۹)، ح ۱ و ۲.