449
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

الله جزايري) با اين که اخباري هستند، ۱قائل به حجّيت مفهوم شرط شده‌اند، و با محقّق حلّي ۲ و علّامه حلّي ۳و شهيد اوّل ۴و برخي ديگر از مجتهدان، ۵موافقت کرده‌اند.
در مقابل، عدّه‌اي از اخباريان (مانند: شيخ حرّ عاملي، ۶ فاضل توني ۷و محدّث جزايري)، ۸ و پاره‌اي از مجتهدان (مانند: سيّد مرتضي ۹ و به نقلي ابن براج ۱۰ و ابن زهرة)، منکر مفهوم شرط شده‌اند و معتقدند كه انتفا و نبود شرط، دلالت بر انتفاي مشروط و حکم ندارد؛ بلکه از نظر نفي و اثبات نسبت به مشروط ساکت است، مگر آن ‌که قرينه‌اي همانند اين گفته امام صادق عليه السلام كه: «إذا کان الماء قدر کرّ لم ينجّسه شيء» داشته باشيم. ۱۱
شيخ حرّ عاملي مي‌گويد:
مفهوم شرط، از قوي‌ترين مفهومات است. در صورتي که بدانيم متکلّم، قصد مفهوم کرده و قرينه‌اي وجود داشته باشد، آن مفهوم حجّيت دارد، و در جايي که چنين علمي پيدا نکنيم که قصد مفهوم شده و يا نشده، شرط، مفهوم ندارد. ما در قرآن بيش از يکصد و بيست و پنج مورد پيدا کرديم که مفهوم شرط اعتبار ندارد، و در غير قرآن، هزاران مورد داريم که از شرط، مفهوم اراده نشده است. در اين صورت چگونه بدون قرينه مي‌توانيم بگوييم متکلّم از شرط، قصد مفهوم کرده است؟ در

1.الفوائد الطوسية، ص ۴۴۸.

2.هداية الأبرار، ص ۲۹۵.

3.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۵۹؛ کشف الأسرار، ج ۲، ص ۱۱۱.

4.المعتبر في شرح المختصر، ج ۱، ص ۳۲.

5.نهاية الوصول إلي علم الاُصول، ج ۲، ص ۲۷۶ ـ ۲۷۷.

6.ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۵۳.

7.الفوائد الحائرية، وحيد بهبهاني، ص ۱۰۹ و ۱۸۳ ـ ۱۸۴؛ الاُصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص ۳۸ ـ ۳۹.

8.الوافية، ص ۲۳۲.

9.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۵۸.

10.الذريعة إلي اُصول الشريعة، ج ۱، ص ۳۹۲ ـ ۳۹۳.

11.وسائل الشيعة، ج ۱، ص ۱۱۷ (الماء المطلق، باب ۹)، ح ۱ و ۲.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
448

اخباريان و عدم حجّيت مفهوم مخالف

آيا اخباريان قائل‌اند كه مفهوم مخالف، با تمام اقسام آن (از شرط، صفت، لقب، غايت، عدد، حصر و... که آمدي ۱و علّامه ۲عدد و اقسام آن را به ده قسم رسانده‌اند)، حجّيت دارد؟ يا حجّيت ندارد؟ و يا قائل به تفصيل شده‌اند؟ و همين طور نظر مجتهدان در اين باره چيست؟
شيخ حرّ عاملي، يکي از فرق‌هاي اخباريان و مجتهدان را در اين قرار داده كه اخباريان، منکر حجّيت مفهوم مخالف هستند؛ ولي مجتهدان، تمام اقسام آن را حجّت مي‌دانند. ۳حال بايد ديد كه آيا چنين حرفي صحيح است؟
در جواب گفته مي‌شود كه اين سخن، دو قسمت دارد:
۱. اخباريان، مطلق مفاهيم را حجّت نمي‌دانند؛ ۲. مجتهدان، حجّت مي‌دانند.
امّا حرف اوّل ايشان در غير مفهوم شرط و وصف، حرف صحيحي است و اخباريان، مفاهيم را به استثناي مفهوم شرط و وصفْ حجّت نمي‌دانند؛ ولي در مفهوم شرط و وصفْ اختلاف دارند و حرف ايشان صحيح نيست.
امّا در باره سخن دوم بايد گفت: اين طور نيست که تمام مجتهدان، مفاهيم را حجّت بدانند؛ بلکه آنان هم در حجّيت و عدم حجّيت مفاهيم حتّي نسبت به مفهوم شرط، اختلاف نظر دارند و براي روشن شدن مطلب، مقداري از کلمات و نظريات مجتهدان و اخباريان را در مفهوم شرط و وصف، بيان مي‌کنيم.
مفهوم شرط: اگر حکمي، معلّق بر شرط شد، آيا معناي شرط، انتفاي مشروط به انتفاي شرط است؟ و يا ممکن است وقتي شرط منتفي شود، مشروط باقي بماند؟ اين مسئله، مورد اختلاف و نزاع واقع شده است. بعضي از فقها (مانند: محمّد امين استرآبادي، ۴ شيخ حسين کرکي، ۵ علّامه مجلسي، ۶شيخ يوسف بحراني و سيّد نعمة

1.الإحکام في اُصول الأحکام، ج ۳، ص ۷۸.

2.نهاية الوصول إلي علم الاُصول، ج ۲، ص ۵۱۶.

3.الفوائد الطوسية، ص ۴۴۸.

4.الفوائد المدنية، ص ۱۶.

5.هداية الأبرار، ص ۲۹۵.

6.ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۱۸؛ بحار الأنوار، ج ۸۶، ص ۷.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11896
صفحه از 555
پرینت  ارسال به