دلالت «ايماء»، زماني حجّيت دارد که علّت تامّه دانسته شود و خصوص واقعه، مدخليّت نداشته باشد. مراد محقّق از تنقيح مناط قطعي، همين است که حکم به حجّيت آن کرده است، و مدار حجّيت در تمام احکام، بر همين است و خصوصيت مسائل و واقعه ملاحظه نميشود. ۱
اگر دلالت التزامي، مقصود متکلّم نيست، ليکن مقصود متکلّم را لازم دارد، به آن دلالت، دلالت «اشاره» ميگويند، مانند اين گفته خداوند: (وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا) ۲ يا قول ديگر خداوند: (وَ فِصـلُهُ فِي عَامَينِ). ۳ از اين دو آيه استفاده ميشود که كمترين مدّت حمل، شش ماه است و شکّي نيست که اين معنا مقصود از اين دو آيه نيست؛ بلکه مقصود آيه اوّل، بيان حقّ مادر و رنجهايي است که در ايّام بارداري و بعد از آن متحمّل شده است. مقصود از آيه دوم، مدّت شيرخوارگي نوزاد است؛ ولي اين معنا که مدّت اقلّ حمل، شش ماه است، لازمه مقصود متکلّم است، و اين هم حجّت است، اگر لازم قطعي بوده باشد. ۴
مفهوم بر دو قسم است: موافق و مخالف. نخست، بحث از مفهوم مخالف است که به او دليل خطاب گفته ميشود. مفهوم مخالف، قضيهاي است که منطوق با مفهوم، از نظر حکم و ايجاب و سلب مخالف هستند. اگر منطوقْ مثبت باشد، مفهوم سلب، و اگر منطوقْ منفي باشد، مفهوم مثبت است، ۵مانند اين آيه: (إِن جَآءَکمْ فَاسِق بِنَبَإ فَتَبَينُواْ)۶ که منطوق آيه، وجوب تبيين و تحقيق است، وقتي فاسق خبري آورد و مفهوم مخالف آن، قبول خبر عادل بدون تبين و تحقيق است.
1.الوافية، ص ۲۲۸؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۵۶.
2.سوره احقاف، آيه ۱۵
3.سوره لقمان، آيه ۱۴.
4.الوافية، ص ۲۲۹؛ نهاية الاُصول إلي علم الاُصول، ج ۲، ص ۵۱۳ ـ ۵۱۵؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۵۶.
5.ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۱۸؛ هداية الأبرار، ص ۲۹۴.
6.سوره حجرات، آيه ۶۰.