445
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

عدول کرده و گفته: «منطوق، آن معنايي است که لفظ به صراحت اوّليه بر آن دلالت دارد، ۱آمُدي نيز قيد «قطعاً» را به آن اضافه کرده و گفته: «منطوق، آن چيزي است که از دلالت لفظ، قطعاً در محل نطق استفاده مي‌شود»؛ ۲ ولي مفهوم، آن معنايي است که از لفظ در غير محل نطق استفاده مي‌شود. ۳ يعني از دلالت التزامي لفظ استفاده مي‌شود و براي توضيح بيشتر مي‌گوييم: منطوق، يا صريح است ـ که همان دلالت مطابقي و تضمّني است ـ يا غير صريح ـ که دلالت التزامي است ـ . ۴و اين لازم در دلالت التزامي يا بيّن بمعني الأخص است که از مدلول لفظ استفاده مي‌شود و وقتي معناي لفظ را تصوّر کند، فوراً به لازم آن منتقل مي‌شود و به آن لازم، مفهوم مي‌گويند. يا بيّن بمعني الأعم است که از مدلول لفظ استفاده نمي‌شود و با تصوّر لفظ، ذهن به آن معنا منتقل نمي‌شود، و به واسطه و مقدّمه عقليه نياز دارد، مانند مقدّمه واجب و مسئله ضد. ۵
لازم به معناي الاعم هم اقسامي دارد؛ زيرا گوينده يا آن معناي لازم را قصد کرده و يا قصد نکرده است و در صورتي که قصد کرده، اگر صدق معناي کلام، يا صحّت عقلي و يا شرعي آن، متوقّف بر قصد متکلّم باشد، به آن دلالت اقتضا مي‌گويند. وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: «رفع عن اُمّتي تسعة: الخطأ و النسيان و ... ؛ ۶ از اُمّت من، نُه چيز برداشته شده است، از جمله: خطا و نسيان و...» ، صدق اين گفتار، توقّف بر تقدير گرفتن مؤاخذه دارد و اگر مؤاخذه در تقدير گرفته نشود، کذبْ لازم مي‌آيد؛ زيرا خطا و فراموشي از غير معصوم واقع مي‌شود.
يا در جايي كه خداوند مي‌فرمايد: (وَ سْئلِ الْقَرْيةَ)،۷ اگر کلمه «اهل» تقدير گرفته نشود، اين کلام، عقلاً صحيح نيست و سؤال از قريه، معنا ندارد.

1.نهاية الوصول إلي علم الاُصول، ج ۲، ص ۵۱۲.

2.الإحکام في اُصول الأحکام، ج ۳، ص ۷۴.

3.هداية الأبرار، ص ۲۹۴.

4.ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۱۶؛ هداية الأبرار، ص ۲۹۳.

5.فوائد الاُصول، ميرزا حسين ناييني، ج ۲، ص ۴۷۷.

6.الخصال، ص ۴۱۷، باب ۹، ح ۹؛ وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۲۹۵ (جهاد النفس و ما يناسبه، باب ۵۶)، ح ۱.

7.سوره يوسف، آيه ۸۲.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
444

علاوه بر روايتي كه بيان شد، در روايات ديگري هم بر استصحاب استدلال شده که براي آگاهي بيشتر مي‌توانيد به کتب اصول مراجعه کنيد ۱. پس خود استصحاب، خطاب شرعي دارد و شارع، به آن حکم کرده است و مخالفت با خطاب الهي ندارد و همين طور مخالف اخبار تثليث ـ که احکام را سه قسم تقسيم مي‌کند – هم نيست؛ زيرا اخبار استصحاب از قسم بيّن اخبار تثليث است و از موارد شبهات نيست ۲ و اخبار احتياط هم بر وجوب احتياط دلالت ندارد و بر فرض اين که دلالت داشته باشد، اخبار استصحاب، بر اخبار احتياط، حکومت دارد. ۳

اخباريان و عدم حجّيت مفاهيم

از باب اين که اشيا به اضداد آنها شناخته مي‌شوند، نخست منطوق را تعريف و مقداري در باره آن بحث مي‌کنيم و سپس به مفهوم اصلي مي‌پردازيم.
دلالت يا به حسب منطوق لفظ است و يا مفهوم لفظ. منطوق، آن معنايي است که از دلالت لفظ در محل نطق استفاده مي‌شود، مانند وجوب زکات که از اين گفته پيامبر صلي الله عليه و آله: «في الغنم السّائمة زکاة» ۴ استفاده مي‌شود، و مانند حرمت کتک زدن پدر و مادر كه از اين قول خداوند: أفَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفّ ۵استفاده مي‌شود. ۶
چون تعريف بايد جامع افراد و مانع اغيار باشد، به اين تعريف اشکال شده که مانع اغيار نيست و شامل دلالت اقتضا هم مي‌شود که از لفظ در محل نطق استفاده مي‌شود، با اين که دلالت منطوق به آن گفته نمي‌شود. لذا علّامه حلّي از اين تعريفْ

1.وسائل الشيعة، ج ۱، ص ۱۷۵ ـ ۱۷۶ (نواقض الوضو، باب ۴)، ح ۶ و ج ۷، ص ۱۸۴ (احکام شهر رمضان، باب ۳)، ح ۱۳ و ج ۲، ص ۱۰۹۵ (النجاسات، باب ۷۴)، ح ۴؛ مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۲۸ (نواقض الوضوء، باب ۱) ، ح ۴.

2.مفاتيح الاُصول، ص ۶۴۸.

3.فوائد الاُصول، ج ۳، ص ۱۲۰.

4.با اين مضمون، ر. ک: السنن الکبري، بيهقي، ج ۵، ص ۵۰۹، ح ۷۳۹۶؛ وسائل الشيعة، ج ۶، ص ۸ (زکاة الانعام، باب ۱۷)، ح ۱ و ۲.

5.سوره اسراء، آيه ۲۳.

6.هداية الأبرار، ص ۲۹۳؛ ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۱۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12018
صفحه از 555
پرینت  ارسال به