علاوه بر روايتي كه بيان شد، در روايات ديگري هم بر استصحاب استدلال شده که براي آگاهي بيشتر ميتوانيد به کتب اصول مراجعه کنيد ۱. پس خود استصحاب، خطاب شرعي دارد و شارع، به آن حکم کرده است و مخالفت با خطاب الهي ندارد و همين طور مخالف اخبار تثليث ـ که احکام را سه قسم تقسيم ميکند – هم نيست؛ زيرا اخبار استصحاب از قسم بيّن اخبار تثليث است و از موارد شبهات نيست ۲ و اخبار احتياط هم بر وجوب احتياط دلالت ندارد و بر فرض اين که دلالت داشته باشد، اخبار استصحاب، بر اخبار احتياط، حکومت دارد. ۳
اخباريان و عدم حجّيت مفاهيم
از باب اين که اشيا به اضداد آنها شناخته ميشوند، نخست منطوق را تعريف و مقداري در باره آن بحث ميکنيم و سپس به مفهوم اصلي ميپردازيم.
دلالت يا به حسب منطوق لفظ است و يا مفهوم لفظ. منطوق، آن معنايي است که از دلالت لفظ در محل نطق استفاده ميشود، مانند وجوب زکات که از اين گفته پيامبر صلي الله عليه و آله: «في الغنم السّائمة زکاة» ۴ استفاده ميشود، و مانند حرمت کتک زدن پدر و مادر كه از اين قول خداوند: أفَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفّ ۵استفاده ميشود. ۶
چون تعريف بايد جامع افراد و مانع اغيار باشد، به اين تعريف اشکال شده که مانع اغيار نيست و شامل دلالت اقتضا هم ميشود که از لفظ در محل نطق استفاده ميشود، با اين که دلالت منطوق به آن گفته نميشود. لذا علّامه حلّي از اين تعريفْ
1.وسائل الشيعة، ج ۱، ص ۱۷۵ ـ ۱۷۶ (نواقض الوضو، باب ۴)، ح ۶ و ج ۷، ص ۱۸۴ (احکام شهر رمضان، باب ۳)، ح ۱۳ و ج ۲، ص ۱۰۹۵ (النجاسات، باب ۷۴)، ح ۴؛ مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۲۸ (نواقض الوضوء، باب ۱) ، ح ۴.
2.مفاتيح الاُصول، ص ۶۴۸.
3.فوائد الاُصول، ج ۳، ص ۱۲۰.
4.با اين مضمون، ر. ک: السنن الکبري، بيهقي، ج ۵، ص ۵۰۹، ح ۷۳۹۶؛ وسائل الشيعة، ج ۶، ص ۸ (زکاة الانعام، باب ۱۷)، ح ۱ و ۲.
5.سوره اسراء، آيه ۲۳.
6.هداية الأبرار، ص ۲۹۳؛ ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۱۶.