شهيد اوّل، ۱شهيد ثاني، ۲شيخ بهائي، ۳وحيد بهبهاني، ۴سيد طباطبايي، ۵ شيخ انصاري، ۶آخوند خراساني ۷ و محمّد حسين نائيني ۸ و... استصحاب را در شبهات حكميه (مانند شبهات موضوعيه) جايز ميدانند.
اين قول را شيخ طوسي و محمّدامين استرآبادي به شيخ مفيد نسبت دادهاند. ۹ چنانچه از کتاب مقنعه ۱۰ او اين مطلب استفاده ميشود؛ ولي از کتاب اصولش ۱۱ استفاده ميشود که استصحاب حال را جايز نميداند. برخي از اخباريان نيز نظر مشهور مجتهدان را پذيرفتهاند، چنانچه مرحوم فيض کاشاني ميگويد:
اگر منظور از استصحاب، حکم ظاهري بوده باشد و وظيفه ما را مشخص کند، اين استصحاب، جايز است؛ ولي اگر غرض از استصحاب، نفي حکم واقعي بوده باشد، اين استصحاب، جايز نيست. ۱۲
در اين جا معلوم است که غرض مجتهدان از استصحاب، حکم ظاهري است و کاري به حکم واقعي ندارند.
شيخ يوسف بحراني، مثل کلام فيض را از محمّدامين استرآبادي (در تعليقاتش بر کتاب مدارک) نقل ميکند. ۱۳ سپس بحراني از آن اشکال ميگيرد و آن را ردّ ميکند
1.الفوائد و القواعد، ج ۱، ص ۱۳۳.
2.تمهيد القواعد، ص ۲۷۱.
3.زبدة الاُصول، ص ۲۴۳.
4.الفوائد الحائرية، ص ۲۷۷.
5.مفاتيح الاُصول، ص ۶۳۴.
6.فوائد الاُصول، ج ۳، ص ۱۹۰.
7.کفاية الاُصول، ج ۴، ص ۳۹۹.
8.فوائد الاُصول، ج ۴، ص ۳۲۰.
9.العدّة في اُصول الفقه، ج ۲، ص ۷۵۶؛ الفوائد المدنية، ص ۱۴۱.
10.المقنعة، ص ۶۱.
11.مختصر التذکرة باصول الفقه (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۹)، ص ۴۵؛ کنز الفوائد، ج ۲، ص ۳۰.
12.الاُصول الأصلية، ص ۱۴۳.
13.الدرر النجفية، ج ۱، ص ۲۱۲.