429
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

نيز بيان امير مؤمنان عليه السلام که مي‌فرمايد:
لا ورع کالوقوف عند الشبهه. ۱
هيچ پرهيزکاري به حّد توقّف در شبهه نمي‌رسد.
روايت ديگري كه از ايشان نقل شده و روايت نعمان بن بشير و... . ۲خلاصه، پاسخ اين است که امر به توقّف در اين روايات، «ارشادي» است و اگر انسان در شبهه توقّف نکند، ممکن است هلاک شود، مانند سفارش‌هاي پزشکان که عمل به آنها از پيشرفت بيماري جلوگيري مي‌کند.
هرچند در دسته اوّل و دوم، ارشادي به وجوب توقّف است و اگر در واقع حرام باشد، مجازات به ارتکاب واقع است؛ وگرنه، امر به توقّف، مجازات ندارد. در قسم سوم نيز امر به توقّف، ارشاد به استحباب است و هلاکت، از جهت مجازات اخروي نيست؛ بلکه از جهت مفسده‌اي است که ارتکاب شبهه دارد و به انسان جرئت مي‌دهد كه محرّمات را مرتکب شود. بحث ما ـ که شبهات تحريميه است – به قسم سوم مربوط مي‌شود و به اتّفاق اخباريان، هلاکتي که آن جا مطرح شده، مجازات اخروي نيست؛ زيرا عقوبت بر حکم واقعي مجهول، قبيح است، هرچند آنها خيال کرده‌اند كه مجازات از ناحيه اخبار توقّف و احتياط است که وظيفه ما را در شبهه، معلوم کرده‌اند؛ ۳ ولي مجتهدان معتقدند كه توقّف، امري ارشادي است و اين توقّف خيريت و رجحان دارد، و اين، اعم از رجحاني است که مانع از نقيض است (دسته اوّل و دوم)، و مانع از نقيض نيست (دسته سوم) و ائمّه عليهم السلام در هر دو مقام، استعمال کرده‌اند. ۴

نگاه اخباريان به استصحاب در احکام شرعيه

پيش از آن‌ که محل اختلاف و نزاع بين اخباريان و مجتهدان و ادلّه آنان در بحث استصحاب بيان شود، مناسب مي‌دانيم كه ابتدا استصحاب را تعريف کنيم.

1.همان، ص ۱۱۷ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ح ۲۰.

2.ر.ک: وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۱۸، باب ۱۲ (صفات القاضي)، ح ۲۲، و ص ۱۲۲، ح ۴۰ و ص ۱۲۷، ح ۵۷.

3.فوائد الاُصول، ج ۲، ص ۶۷ ـ ۷۰؛ فوائد الاُصول، ميرزاي نائيني، ج ۳، ص ۳۷۳ ـ ۳۷۵.

4.فوائد الاُصول، ج ۲، ص ۷۳.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
428

احکام شرعيه، در همة مواردي که بتوانيم، تحصيل علم مي‌کنيم و در مواردي که نتوانيم، به دنبال ظنّ خاص مي‌رويم که شارع، آن را معتبر کرده است ۱و دليل داريم که در شبهات حکميه هم، اصل برائت جاري مي‌شود ـ چنانچه روايات آن گذشت ـ . ۲
هشت. اين اخبار توقّف، به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
دسته اوّل: قسمتي از اين اخبار توقّف (مانند: مقبوله عمر بن حنظله، ۳موثّقه حمزة بن طيّار، ۴روايت جابر ۵و مسمعي، ۶موثّقه سعد بن زياد و روايت سکوني)، ۷در مواردي است که جاهل معذور نباشد و قدرت بر زائل کردن شبهه را داشته باشد، از قبيل شک در مکلّف به اين که اصل تکليف را مي‌داند. در اين صورت، اگر جستجو کرد و به جايي نرسيد بايد توقّف کند و در دو خبر متعارض، اگر مرجّحي نبود بايد توقّف کند (مانند شبهات محصوره). پس اين طور نيست که اگر قائل به برائت شويم، موردي براي اخبار توقّف باقي نمانَد!
دسته دوم: اخبار توقّفي که مربوط به امور اعتقاديه است که علم در آنها معتبر است و از استنباطات ظنّيه نهي مي‌کند (مانند روايت زراره). ۸
دسته سوم: رواياتي که بيانگر مستحب بودن توقّف‌اند، مانند اين روايت از امام صادق عليه السلام که مي‌فرمايد:
أورع الناس من وقف عند الشبهه. ۹
پرهيزکارترين مردم کسي است که در شبهه، توقّف کند.

1.الرسائل الاُصولية، الإجتهاد و الأخبار، ص ۸.

2.الفوائد الحائرية، ص ۱۲۹.

3.الکافي، ج ۱، ص ۶۸، ح ۱۰.

4.وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۳ (صفات القاضي، باب ۴)، ح ۱۴.

5.وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۲۳ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ح ۴۳.

6.همان، ص ۸۲ (صفات القاضي، باب ۹)، ح ۲۱.

7.همان، ص ۱۱۶ و ۱۲۶ (صفات القاضي، باب ۱۲) ح۱۵ و ۵۰.

8.همان، ص ۱۱۹ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ح ۲۷.

9.همان، ص ۱۱۸ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ح ۲۴.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12117
صفحه از 555
پرینت  ارسال به