جواب مجتهدان به ادلّه اخباريان
مجتهدان در مقابل، به ادلّه اخباريان پاسخ دادهاند و اين پاسخ، مشتمل بر جواب حلّي و نقضي است:
۱. جواب نقضي
اين اخبار توقّف و احتياط ـ که از جانب ائمّه نقل ميکنيد ـ ، هم شامل شبهات حکميه ميشود و هم شبهات موضوعيه، در حالي که شما در شبهات حکميه وجوبيه و شبهات موضوعيه (چه وجوبيه و چه تحريميه)، قائل به عدم وجوب احتياط شدهايد. هر چه شما از اين اخبار نسبت به شبهات وجوبيه و موضوعيه جواب دهيد، همان جواب را ما در شبهات حکميه تحريميه ميدهيم. ۱اگر شما بگوييد ما ادلّهاي داريم از قبيل روايات «ما حجب الله علمه...» و «رفع عن اُمّتي تسعة... ما لا يعلمون» و «کل شيء مطلق...» و امثال اينها ـ که احتياط در شبهات وجوبيه و موضوعيه واجب نيست ـ ، جواب ميدهيم كه اين روايات، در نفي تحريم هم جاري است.
اگر بگوييد نسبت به جهل حکم شرعي در شبهات تحريميه، اخبار توقّف و احتياط جاري است، نقض ميکنيم که اگر استدلال به اين اخبار در شک در تکليف و جهل به حکم شرعي در شبهات تحريميه کافي باشد، در شبهات وجوبيه هم کافي است؛ زيرا اين جا نيز جاهل به حکم شرعي هستيم، ۲ و حال آن که شما ۳در شبهات وجوبيه، قائل به عدم وجوب احتياط شدهايد و اين خودش قول به حجّيت اصل برائت در شبهات وجوبيه است با اين که ادّعا ميکنيد در هر واقعهاي، ما دليل قطعي داريم. ۴
۲. جواب حلّي
از نظر حلّي، پاسخهاي متعدّدي دادهاند که در ادامه به آنها ميپردازيم:
1.الفوائد الحائرية، ص ۲۴۴؛ الرسائل الاُصولية، ص ۳۶۶؛ فوائد الاُصول، ج ۲، ص ۶۳.
2.دائرة المعارف الإسلامية الشيعية، ج ۲، ص ۲۲.
3.الفوائد المدنية، ص ۱۶۸؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۱۹ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ذيل حديث ۲۸.
4.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۵۴۹.