425
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

يک. در مواردي که ما نص و دليل نداريم، شبهه بودن آن، مورد بحث است، بلکه شبهه نيست؛ ۱زيرا ادلّه توقّف و بيشتر ادلّه احتياط، در دو نص متعارض وارد شده و ملحق کردن جايي که نص وارد نشده و يا به دست ما نرسيده به دو نص متعارض قياس است و اين قياس، باطل است، حتّي نزد آناني که قياس را حجّت مي‌دانند؛ چون جامع و وجه اشتراکي بين اصل و فرع، وجود ندارد. ۲
دو. بر فرض اين که اخبار توقّف جايي را که نص نداريم داخل در شبهه کند، آن اخباري که براي برائت اصليه ذکر کرديم (از قبيل احاديث: رفع، حُجب و مطلق) در جايي که نص نداريم، از شبهه خارج مي‌کند. ۳
سه. هلاکت و مجازات در روايت تثليث، به خاطر ارتکاب شبهه نيست؛ چون شبهه، معلوم است و در اين روايات تصريح دارد که هلاکت، از حيث لا يعلم است، ۴و چنانچه هلاکت از ناحيه شبهه است، پس چرا در شبهات وجوبيه حکميه و موضوعيه، قائل به برائت شده‌ايد با اين که شبهه در موضوع حکم نيز قطعاً شبهه است؟ و در صورت امکان، احتياط خوب است تا جايي که در صحيحه عبد الرحمان بن حجّاج ۵از موسي بن جعفر عليه السلام نقل شده که عذر در جهل خود حکمِ پذيرفته‌تري از جهل به موضوع حکم است. ۶
چهار. اخباري که دلالت بر توقّف دارند، با اخبار احتياط، در تعارض‌اند، چنانچه بعضي از اخبار مي‌گويند: «توقف» کنيد و برخي ديگر «احتياط»، و توقّف، غير از احتياط است؛ چون توقّف، ترک امري است که احتمال مي‌رود واجب و يا حکم ديگري غير از حرمت را داشته باشد. ۷

1.الفوائد الحائرية، ص ۲۴۴؛ الوافية، ص ۱۹۰؛ درر الفوائد، ج ۲، ص ۴۳۱.

2.الوافية، ص ۱۹۰.

3.همان جا؛ الفوائد الحائرية، ص ۲۴۴.

4.الفوائد الحائرية، ص ۲۴۲.

5.الکافي، ج ۵، ص ۴۲۷، ح ۳؛ تهذيب الأحکام، ج ۷، ص ۳۰۶، ح ۱۲۷۴؛ الاستبصار، ج ۳، ص ۱۸۶و ۶۷۶؛ وسائل الشيعة، ج ۱۴، ص ۳۴۵ (ما يحرم بالمصاهرة و نحوها، باب ۱۷)، ح ۴.

6.الفوائد الحائرية، ص ۲۴۵.

7.الوافية، ص ۱۹۲.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
424

جواب مجتهدان به ادلّه اخباريان

مجتهدان در مقابل، به ادلّه اخباريان پاسخ داده‌اند و اين پاسخ، مشتمل بر جواب حلّي و نقضي است:

۱. جواب نقضي

اين اخبار توقّف و احتياط ـ که از جانب ائمّه نقل مي‌کنيد ـ ، هم شامل شبهات حکميه مي‌شود و هم شبهات موضوعيه، در حالي که شما در شبهات حکميه وجوبيه و شبهات موضوعيه (چه وجوبيه و چه تحريميه)، قائل به عدم وجوب احتياط شده‌ايد. هر چه شما از اين اخبار نسبت به شبهات وجوبيه و موضوعيه جواب دهيد، همان جواب را ما در شبهات حکميه تحريميه مي‌دهيم. ۱اگر شما بگوييد ما ادلّه‌اي داريم از قبيل روايات «ما حجب الله علمه...» و «رفع عن اُمّتي تسعة... ما لا يعلمون» و «کل شيء مطلق...» و امثال اينها ـ که احتياط در شبهات وجوبيه و موضوعيه واجب نيست ـ ، جواب مي‌دهيم كه اين روايات، در نفي تحريم هم جاري است.
اگر بگوييد نسبت به جهل حکم شرعي در شبهات تحريميه، اخبار توقّف و احتياط جاري است، نقض مي‌کنيم که اگر استدلال به اين اخبار در شک در تکليف و جهل به حکم شرعي در شبهات تحريميه کافي باشد، در شبهات وجوبيه هم کافي است؛ زيرا اين جا نيز جاهل به حکم شرعي هستيم، ۲ و حال آن که شما ۳در شبهات وجوبيه، قائل به عدم وجوب احتياط شده‌ايد و اين خودش قول به حجّيت اصل برائت در شبهات وجوبيه است با اين که ادّعا مي‌کنيد در هر واقعه‌اي، ما دليل قطعي داريم. ۴

۲. جواب حلّي

از نظر حلّي، پاسخ‌هاي متعدّدي داده‌اند که در ادامه به آنها مي‌پردازيم:

1.الفوائد الحائرية، ص ۲۴۴؛ الرسائل الاُصولية، ص ۳۶۶؛ فوائد الاُصول، ج ۲، ص ۶۳.

2.دائرة المعارف الإسلامية الشيعية، ج ۲، ص ۲۲.

3.الفوائد المدنية، ص ۱۶۸؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۱۹ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ذيل حديث ۲۸.

4.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۵۴۹.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11826
صفحه از 555
پرینت  ارسال به