مردم نسبت به آنچه نميدانند، در فراخي هستند.
پس تا زماني که علم به وجوب يا حرمت پيدا نکردهاند، براي آنان مباح است. به همين مضمون، حديثي از امير مؤمنان علي عليه السلام روايت شده است:
الناس في سعة حتّي يعلموا. ۱
مردم تا پيش از آن كه چيزي را بدانند، در فراخي هستند.
سيّد مجاهد ۲ نسبت به اين روايات، ادعاي تواتر معنوي كرده است.
با توجّه به اين اخبار، در جايي که ما دليلي نداريم كه احتياط در آن جا لازم نيست، ۳ تا بياني نرسيده، ارتکاب آن عقوبت ندارد. ۴
ادلّه اخباريان بر توقّف و احتياط
اخباريين براي وجوب احتياط در شبهات تحريميه در مواردي که نص نداريم، به ادلّهاي استدلال کردهاند:
۱. تمسّک به برائت اصليه، قبل از اکمال دين و به کمال رسيدن شريعت، جايز بود؛ ولي پس از آن که دين کامل شد، ديگر استدلال به آن جايز نيست؛ زيرا رواياتي متواتر از ائمّه معصوم عليهم السلام وارد شده، به اين که هر واقعهاي که امّت تا روز قيامت احتياج دارد، حتي ارش و ديه خراش ـ که در پوست بدن به وجود ميآيد ـ ، خطاب قطعي از ناحيه خداوند وارد شده و تمام احکام، خطاب شرعي دارد. در اين صورت، ديگر چيزي بر اباحه اصليه باقي نمانده تا به برائت اصليه و اصل عدم، تمسّک شود. ۵
لذا در شبهات تحريميه که چيزي به دست ما نرسيده، طبق روايات بايد توقّف و احتياط کرد. ۶
1.مفاتيح الاُصول، ص ۵۱۱.
2.المحاسن، ج ۲، ص ۲۳۹، ح ۱۷۳۷؛ الکافي، ج ۶، ص ۲۹۷، ح ۲.
3.فوائد الاُصول، ج ۲، ص ۵۰.
4.الرسائل الاصوليه، ص ۳۵۷.
5.الفوائد المدنية، ص ۱۰۶ و ۱۳۸؛ هداية الأبرار، ص ۱۶۶؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۲۸؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۴۵.
6.الفوائد الطوسية، ص ۳۲۵.