تمام چيزها مباح است تا زماني که امر و نهي بر شما وارد نشده است، و هر چيزي که در آن حلال و حرام وجود دارد، آن چيز براي تو هميشه حلال است تا زماني که علم به حرام آن پيدا نکردي که در اين صورت، آن را ترک ميکني.
دو. حديث رفع قلم: به سند صحيح از پيامبر صلي الله عليه و آله روايت شده است:
رُفع عن امتي ... ما لا يعلمون. ۱
از امّت من نُه چيز برداشته شده و از جمله آنها، چيزي که نميدانيد است.
در جايي که نصّ و دليلي به ما نرسيده (مانند استفاده از دخانيات)، از مصاديق ما لا يعلمون است و ارتکاب آن مؤاخذه ندارد. ۲سيّد نعمة الله جزايري ميگويد:
ظاهر اين حديث، اين است که عذر جاهل پذيرفته است، مگر در مواردي مثل اصول دين که دليل داريم جاهل معذور نيست و همچنين بسياري از موارد ديگر که نصّ و دليل وارد شده و جاهل در آن موارد، مجازات ميشود؛ ولي بيشتر اصحاب، قانوني وضع کردهاند که جاهل معذور نيست، مگر در موارد خاصّه؛ ليکن بيشتر اخبار، دلالت بر قول اوّل ميکند و اقوي، قول اوّل است. ۳
سه. حديث حُجب: امام صادق عليه السلام ميفرمايند:
ما حجب الله علمه علي العباد فهو موضوع عنهم. ۴
آنچه خداوند در پس پرده نگاه داشته و براي بندگانش بيان نکرده، از آنان برداشته شده و مجازات ندارد.
چهار. حديث سعه: از پيامبر گرامي اسلام رسيده است:
الناس في سعة ما لم يعلموا. ۵
1.الکافي، ج ۲، ص ۴۶۳، ح ۲؛ الخصال، ص ۴۱۷ (باب التسعة)، ح ۹؛ کتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۳۶، ح ۱۳۲؛ التوحيد، ص ۳۵۳، ح ۲۴؛ وسائل الشيعة، ج ۱۱، ص ۲۹۵ (جهاد النفس و ما يناسبه، باب ۵۶)، ح ۱.
2.الوافية، ص ۱۸۰؛ فوائد الاُصول، ج ۲، ص ۲۸.
3.نور البراهين، ج ۲، ص ۲۷۶.
4.الکافي، ج ۱، ص ۱۶۴، ح ۳؛ التوحيد، ص ۴۱۳، ح ۹؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۱۹ (صفات القاضي، باب ۱۲)، ح ۲۸.
5.عوالي اللئالي، ج ۱، ص ۴۲۴، ح ۱۰۹؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۸، ص ۲۰، ح ۲۱۸۸۶.