شيخ مفيد، ۱ سيّد مرتضي، ۲ ابن زهره، ۳ محقّق حلّي ۴ (در کتب معارج)، علّامه حلّي، ۵ شهيد اوّل ۶، شهيد ثاني، ۷ وحيد بهبهاني، ۸ ميرزاي قمي، ۹ کاشف الغطاء، ۱۰شيخ انصاري، ۱۱ و آخوند خراساني، ۱۲ محمّدحسين نائيني، ۱۳ آغا ضياي عراقي ۱۴، در شبهات تحريميه، قائل به برائت شدهاند و... و اين مطلب، به جمهور مجتهدان نسبت داده شده است. ۱۵ همچنين ـ چنانچه ملاحظه شد ـ قدما قائل به برائت در شبهات حکميه بودهاند و اين که شيخ حسين کرکي، ۱۶ اين قول به برائت را فقط به متأخّران از مجتهدان نسبت ميدهد، حرف صحيحي نيست؛ چنانچه شيخ حرّ عاملي، ۱۷ قول به توقّف را به شيخ طوسي نسبت داده كه اين هم سخن درستي نيست؛ زيرا اين که شيخ طوسي گفته هرچند اصل در اشيا، از جهت عقلي وقف است، ۱۸ ولي ممتنع نميدانيم که دليل سمعي دلالت کند که اصل در اشيا اباحه است، بعد از آن که
1.تصحيح الإعتقاد، ص ۱۴۳.
2.الذريعة، ج ۲، ص ۸۰۹.
3.اُصول الفقه، ص ۴۱۶ (به نقل از: غنية النزوعة).
4.معارج الاُصول، ص ۲۸۷.
5.مبادي الاُصول، ص ۲۵۱.
6.ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۵۲.
7.تمهيد القواعد، ص ۲۷۱.
8.الرسائل الاُصوليه، ص ۳۴۹.
9.قوانين الاُصول، ج ۲، ص ۱۵.
10.الحقّ المبين، ص ۱۲.
11.فوائد الاُصول، ج ۲، ص ۵۰.
12.کفاية الاُصول، ج ۴، ص ۲۳ ـ ۲۴.
13.فوائد الاُصول، ج ۳، ص ۳۳.
14.نهاية الأفکار، ج ۳، ص ۲۰۱.
15.همان جا.
16.هداية الأبرار، ص ۲۶۶.
17.الفوائد الاُصول، ج ۴، ص ۴۷۳.
18.العدّة، ج ۲، ص ۷۴۲ و ۷۶۱.