403
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

اگر کاشف قطعي از قول معصوم نباشد، چنين اتفاقي، قطعاً در نزد علماي شيعه، حجّت نيست. ۱ بر اين اساس، اجماعاتي هم که عالمان امامي ادّعا کرده‌اند، به معناي شهرت ۲است، نه اجماع حقيقي، ۳ و به گفته شهيد ثاني نبايد گول آنها را خورد. ۴در روايات مورد استناد نيز همين توجيهات هست که يا براي رفع تعارض به کار مي‌آيد و يا براي کشف اعتبار خبر، نه به صورت منبعي با اعتبار مستقل. ۵
محمّدامين استرآبادي، بر اساس مبنايي که در حجّيت قطع دارد، چنين اتفاقي را حتّي اگر به قطع بينجامد، حجّت نمي‌داند؛ زيرا بر اين باور است که تنها آن قطعي اعتبار دارد که از گفتار ائمّه عليهم السلام حاصل شود؛ خواه با واسطه و يا بدون واسطه. ۶ اخبارياني که در حجّيت اجماع تشکيک مي‌‌کنند، در مواردي هم که ائمّه عليهم السلام به اجماع استدلال کرده‌اند، ۷ احتمال مي‌‌دهند که از باب تقيّه و يا الزام خصم بوده باشد، که چون طرف مقابل، اجماع را قبول داشته، امام، او را به آن الزام کرده است، ۸يا آنها را محدود به حوزه‌اي خاص همچون مباحث عقلي مي‌‌کنند. ۹

1.المعتبر، ج ۱، ص ۳۱؛ مسالک الأفهام، ج ۶، ص ۲۹۹؛ معالم الدين، ص ۱۷۳؛ مصابيح الظلام، ج ۱، ص ۳۹.

2.شهيد اوّل اين گونه اجماعات را توجيه کرده است (ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۵۱). شيخ حسين کرکي و شيخ يوسف بحراني از وي پيروي کرده‌اند (هداية الأبرار، ص ۲۶۲؛ الدرر النجفية، ج ۲، ص ۳۸۱). گويا توجيه آنان، برگرفته از کلام شيخ طوسي در العدّة في اُصول الفقه (ج ۲، ص ۶۳۶ ـ ۶۳۷) است.

3.براي توضيح بيشتر، ر.ک: بحار الأنوار، ج ۸۶، ص ۲۲۲.

4.رسائل الشهيد الثاني، ج ۲، ص ۸۴۷.

5.در مقبوله عمر بن حنظله آمده: «خذ بالمجمع عليه من اصحابک فانّ المجمع عليه لا ريب فيه» ( الکافي، ج ۱، ص ۶۸، وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۷۶ صفات القاضي، باب ۹، ح ۱، با کمي تفاوت؛ الفصول المهمّة، ج ۱، ص ۵۵۳، ح ۸۲۳). مرحوم کليني در بعضي از موارد، به خاطر اجماع، از رواياتي که تصريح به صحّت آن روايات کرده، رفع يد نموده و اجماع را بر آن روايات، مقدّم داشته است ( الکافي، ج ۷، ص ۷۰ و ۱۱۵، ح ۱۶).

6.الفوائد المدنية، ص ۹۰.

7.مانند استناد امام رضا عليه السلام در برابر ابو قره ( الکافي، ج ۱، ص ۹۶، ح ۲) و امام حسن مجتبي عليه السلام در نامه به معاويه ( الإحتجاج، ج ۲، ص ۶).

8.الفصول المهمّة، ج ۱، ص ۵۵۳؛ الدرر النجفية، ج ۲، ص ۳۷۹.

9.مانند شيخ يوسف بحراني که دلالت برخي از اين روايت‌ها را تنها در امور عقليه مي‌پذيرد ( الدرر النجفية، ج ۲، ص ۳۷۹).


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
402

شريعت رد نشده و احتمال ردّ آن فقط اجماعي بود که در تقليد از ميّت ادّعا شده بود؛ ليکن جمع زيادي از افرادي که تقليد از ميّت را جايز نمي‌دانستند، بقاي آن را جايز مي‌دانند ۱و آن اجماع را در آن جا نپذيرفتند. بر فرض اين‌ که در آن جا اجماع باشد، اين اجماع، دليل لُبّي است و قدر متيقّن از آن، تقليد ابتدايي ميّت است و شامل بقاي بر تقليد نمي‌شود و بقيّه ادلّه هم انصراف به تقليد ابتدايي ميّت دارد. ۲
دليل ديگري که براي بقاي تقليد از ميّت استدلال شده، اصل «استصحاب» است. فتواي ميّت، پيش از فوت او حجّيت داشت و بعد از آن که از دنيا رفت، حجّيت فتواي او را استصحاب مي‌کنيم. اين استصحاب، بنا بر مسلک مشهور ـ که استصحاب را در شبهات حکميه جاري مي‌دانند ـ تمام است، ۳ و ما، بقاي رأي مجتهد را استصحاب مي‌کنيم تا بگوييم ديگر موضوع و رأي مجتهد، باقي نمانده است. ۴

اجماع

بر اساس ديدگاه غالب ميان اهل سنّت، اتّفاق مجتهدان از اين امّت، در عصري از اعصار، بر امر ديني را اجماع مي‌گويند ۵ و اگر يکي از آنان مخالفت کند، اجماع محقّق نمي‌شود؛ ۶ولي اجماعي که در ميان اماميه مطرح شده، عبارت است از: اتّفاق جماعتي که اتّفاقشان، قول و رأي معصوم عليه السلام را کشف کند. ۷پس خود اتّفاق، از آن جهت که اتفاق است، حجّيت ندارد؛ بلکه مکشوف آن (قول معصوم)، حجّيت دارد. ۸

1.التنقيح في شرح العروة الوثقي، ج ۱، ص ۸۵ ـ ۸۶.

2.مفاتيح الاُصول، ص ۶۲۴.

3.التنقيح في شرح العروة الوثقي، ج ۱، ص ۸۴ ـ ۸۵؛ الاجتهاد و التقليد، ص ۱۲۳ ـ ۱۲۵.

4.العروة الوثقي، ج ۱، ص ۱۷.

5.الإحکام في اُصول الأحکام، ج ۱، ص ۲۵۴؛ الإبهاج في شرح المنهاج، ج ۵، ص ۲۰۲۱.

6.اُصول السرخسي، ج ۲، ص ۱۰۸. نيز ر.ک: غنية النزوع، ج ۲، ص ۳۷۰؛ رسائل الشهيد الثاني، ج ۲، ص ۸۳۷ و ۸۴۲.

7.الفوائد الطوسية، ص ۴۳۳؛ هداية الأبرار، ص ۲۵۸؛ ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۲۷؛ الرسائل الاصولية، ص ۲۶۹؛ الفصول الغروية، ص ۲۴۳؛ قوانين الاُصول، ج ۱، ص ۳۴۱.

8.زبدة الاُصول مع حواشي المصنف عليها، ص ۲۱۵؛ مسالک الأفهام، ج ۶، ص ۲۹۹.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11874
صفحه از 555
پرینت  ارسال به