361
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

کسي که بدون علم و بصيرت و الهام الهي و بدون اين از اهل بيت هدايت شود، فتوا دهد، فرشتگان رحمت و عذاب الهي، او را لعن مي‌کنند و گناه کساني که به فتواي او عمل مي‌کنند، بر گردن اوست. ۱
۲. مفضّل بن يزيد مي‌گويد: امام صادق عليه السلام فرمود:
انهاک عن خصلتين فيهما هلاک الرجال:۲انهاک أن تدين الله بالباطل و تفتي الناس بما لا تعلم.
تو را از دو خصلتي که مرداني در آن دو هلاک شدند، نهي مي‌کنم: باطل را دين بين خود و خدا قرار مده که به واسطه آن، باطل خدا را عبادت کني، خواه در قول و اعتقاد و يا عمل باشد؛ و [ديگري،] فتوا مده به چيزي که نمي‌داني. ۳

مرحوم فيض، ذيل اين حديث مي‌گويد:
هر چيزي که از خداي سبحان و صاحبان علم از انبيا و اوصيا گرفته نشود، آن، باطل و افتاي بدون علم است؛ خواه از ادّله کلاميه حاصل شود و يا از قياس و اجتهاد و استدلال به متشابهات و ظنّيات. علم فقط آن است که از اهلش گرفته شود. ۴
۳. عبيدة سلماني مي‌گويد: از علي عليه السلام شنيدم كه مي‌فرمود: «اي مردم! از خدا بترسيد و بدون علم فتوا ندهيد». ۵کليني نيز بابي ۶ دارد که در آن، از قول بدون علم، نهي کرده است. فيض کاشاني، ۷همين باب را با عنوان آن ذکر کرده و پانزده روايت

1.الکافي، ج ۱، ص ۴۲ (باب النهي عن القول بغير علم)، ح ۳؛ الوافي، ج ۱، ص ۱۹۰، ح ۱۲۱؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۹ (باب عدم جواز القضاء والافتا، بغير علم بورود الحکم عن المعصومين عليهم السلام)؛ مرآة العقول، ج ۱، ص ۱۳۷، ح ۳.

2.در وسائل الشيعة (ج ۱۸، ص ۱۰، ح ۲)، الوافي (ج ۱، ص ۱۸۹)، و بحار الأنوار (ج ۲، ص ۱۱۴، ح ۵) آمده است: «هلک الرجال».

3.الکافي، ج ۱، ص ۴۲، ح ۱.

4.الوافي، ج ۱، ص ۱۹۰.

5.وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۳، (صفات القاضي، باب ۴)، ح ۱۹؛ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۱۳، ح ۱.

6.الکافي، ج ۱، ص ۴۲ (باب النهي عن القول بغير علم).

7.کتاب الوافي، ج ۱، ص ۱۸۹.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
360

ادلّه اخباريان بر عدم جواز اجتهاد

اخباريان، ادله‌اي را بر جايز نبودن اجتهاد اقامه کرده‌اند:

دليل اوّل

جايز بودن عمل به ظنّ مجتهد مبنّي است که براي خدا در بعضي از وقايع حکم معيني نيست، و يا حکم معيني است؛ وليکن بر هر حکم معيّني دليل قطعي نداريم. حال آن که ما احاديث متواتري داريم که براي خداوند در هر واقعه‌اي، حکم معيّني است، ۱و هم آن حکم معيّن قطعي است. پس ما واقعه‌اي نداريم که خالي از حکم باشد تا در آن واقعه، اجتهاد بکنيم، و بر فرض آن‌ که چنين واقعه‌اي داشته باشيم بايد حکم هر واقعه‌اي، قطعي بوده باشد و اجتهاد فقط افاده ظن مي‌کند. ۲آيات صريح و روايات متواتر دلالت بر اين مطلب دارند:
با وجود آيه: (أَن لاَّيقُولُواْ عَلَي اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ؛ ۳ به خدا جز حرف حق و سخن راست، نسبت ندهيد) و ضميمه شدن آيه (إِنَّ الظَّنَّ لاَ يغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيئاً؛ ۴ همانا گمان و خيالات موهوم، هيچ از حق بي‌نياز نمي‌گرداند)، استفاده مي‌شود که ظن در احکام شرعيه، کفايت نمي‌کند. ۵اخباريان، برا‍ي اثبات عدم جواز اجتهاد، به آيات ديگري نيز استناد كرده‌اند. ۶
امّا روايات موجود در اين موضوع فراوان‌اند و ما به چند روايت، بسنده مي‌کنيم:
۱. در روايتي صحيح، ابو عبيده، از امام باقر عليه السلام نقل مي‌کند:
من افتي الناس بغير علم و لا هدي لعنته ملائکة الرّحمة، و ملائکة العذاب، و لحقه وزر من عمل بفتياه.

1.الفوائد المدنية، ص ۲۸، ۹۴، ۱۰۳ و ۱۰۵ ـ ۱۰۶؛ الاُصول الأصلية، ص ۲؛ هداية الأبرار، ص ۱۳۷؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۰۶.

2.الفوائد المدنية، ص ۱۲۷؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۰۶.

3.سوره اعراف، آيه ۱۶۹.

4.سوره يونس، آيه ۳۶.

5.الفوائد المدنية، ص ۹۳؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۰۳.

6.سوره بقره، آيه ۱۶۹؛ سوره انعام، آيه ۱۱۶؛ سوره اسراء، آيه ۳۶ و... .

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11854
صفحه از 555
پرینت  ارسال به