359
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

مرجّحات ظنّيه رجوع کنيد و آنها را بر کتاب و سنّت قطعيه، عرضه بداريد، تا صحيح آن، از غير صحيحش تمييز داده شود و مقبول، از مردود جدا شود، و اين خودش از بزرگ‌ترين موارد اجتهاد است. ۱
در جاي ديگر، مي‌بينيم كه صاحب بصائر الدرجات، در يک باب، اخبار متعارضي را نقل مي‌کند و معتقد است كه مشايخ ثلاثه (کليني و شيخ صدوق و شيخ طوسي)، در جايي كه بعضي از اين اخبار را ـ که ترجيح داده‌اند ـ اخذ کرده‌اند، اين، خود، نوعي اجتهاد در ترجيح بعضي از اخبار بر بعض ديگر است و طرح بعضي، و نقل بعضي ديگر، عمل به آن بعض است. ۲
محقق حلّي و علّامه بر اين عقيده‌اند كه در مواردي که به اجتهاد نياز است، مجتهد اگر تمام دقّت و کوشش خود را به کار گيرد، با اين حال، خطا کند، گنهکار نبوده، معذور است. ۳

محلّ نزاع و اختلاف بين اخباريان و مجتهدان

جاي اجتهاد و تقليد ـ كه دليلي ظني بر آن داريم ـ ، در مسائل نظري است؛ ولي آن مسائلي که ضروري است (مانند اصل نماز و روزه و غير اين دو)، يا دليلي قطعي بر وجوب و يا حرمت آنها داريم، جاي اجتهاد نيست. علّامه حلّي ۴و سيّديزدي صاحب عروة ۵و بعضي ديگر، ۶ تصريح به اين مطلب کرده‌اند؛ زيرا رأي مجتهد، حکم ظاهري است و با وجود يقين، شکّي باقي نمي‌مانَد که موضوع حکم ظاهري است. ۷

1.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۶۷۸؛ الرسائل، الاجتهاد و التقليد امام خميني، ص ۱۲۸.

2.کشف الأسرار، ج ۲، ص ۸۱، نيز ر.ک: فصل پنجم از بخش سوم.

3.معارج الاُصول، ص ۲۵۵؛ مبادي الوصول، ص ۲۴۴.

4.مبادي الوصول، ص ۲۴۳.

5.العروة الوثقي، ج ۱، ص ۱۴.

6.مهذب الأحکام، ص ۱۳۰۱.

7.مستمسک العروة الوثقي، ج ۱، ص ۱۰.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
358

دو طريق در ترجيح اخبار است. ۱مجتهدان جواب داده‌اند: آن اجتهادي که در بين اهل سنّت، جايز و رايج ـ که عمل به رأي و استحسان و قياس مي‌کردند ـ ، در نزد شيعه، منع شده است، ۲ چنانچه سيّد نعمة الله جزايري به آن اعتراف کرده است. ۳
تصانيف ابن جنيد ـ که از فقهاي متقدّم بود ـ ، به خاطر عمل کردن به قياس، مورد اعتماد قرار نگرفت. ۴ شيخ مفيد در ردّ اجتهادات او کتابي به نام النقض علي ابن الجنيد في اجتهاد الرأي نوشته است. ۵ همچنين رواياتي که مي‌گويند: «مجتهد اگر به واقع برسد، اجري ندارد و چنانچه خطا کند، بر خداوند دروغ بسته است»، منظور، اجتهادي است که در شرع از آن نهي شده و به کسي اجر مي‌دهند که به حکم خداوند، از طريق مخصوص‍ي که مقرّر شده برسد، و اگر کسي به حکم خدا از غير طريق مقرّر برسد، اجري ندارد. نيز مانند اين مي‌مانَد کسي بگويد: هر کس از اين دربْ بر ما وارد شود، براي او درهمي است. و چنانچه کسي از درب ديگر بر او وارد شود، استحقاق دريافت درهم را ندارد؛ بلکه استحقاق مجازات دارد که بدون اذن، بر او وارد شده است، و کسي که قياس کند و خطا و اشتباه شود، کذب بر خدا بسته است و گناه کسي هم که به فتواي او عمل کند، بر دوش اوست. ۶
امّا بايد گفت كه آن اجتهادي که در بين شيعه رايج بوده و در تمام اعصار، در فهم ظواهر کتاب و سنّت و احکام الهي از آن استفاده مي‌شده، نهي نشده است. هرچند مقدّمات آن در اعصار اوّليه، کم، و طُرُق آن، سهل و آسان بوده، با اين حال، در زمان غيبت تا اكنون، به مقدّمات اجتهاد افزوده شده و متوقّف بر علوم و معارفي شده است. ۷لذا ما روايات زيادي داريم كه بيان داشته‌اند وقتي اخبار تعارض کرد، به

1.منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۹۰ ـ ۳۹۱.

2.تاريخ حصر الاجتهاد، ص ۷۸.

3.منبع الحياة، ص ۵۶.

4.الفهرست، طوسي، ص ۳۹۲، ش ۶۰۲.

5.الذريعة، ج ۲۴، ص ۲۸۷، ش ۱۴۷۱.

6.شرح اُصول الکافي، محمّدصالح مازندراني، ج ۲، ص ۳۱۴.

7.تاريخ حصر الاجتهاد، ص ۷۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12219
صفحه از 555
پرینت  ارسال به