امام صادق عليه السلام فرمود:
لا! امّا انّک ان اصبت لم تؤجر و ان اخطات کذبت علي الله عزّوجل.
نه! اگر به واقع برسي، اجري نداري و اگر اشتباه بکني، بر خداوند دروغ بستهاي. ۱
کليني و شيخ به اسناد خود از عبد الرحمان بن حجّاج نقل ميکنند: امام صادق عليه السلام در حلقه ربيعة الرأي، ۲ نشسته بود که اعرابياي آمد و از او در باره مسئلهاي پرسشي کرد. ربيعه پاسخ داد. اعرابي گفت: آيا به گردن توست؟ ربيعه سکوت کرد و جواب نداد. اعرابي، مسئله را دو باره سؤال کرد و ربيعه همان جواب اوّل را داد. باز اعرابي گفت: آيا به گردن توست؟ باز ربيعه سکوت کرد. امام صادق عليه السلام فرمود:
هو في عنقه... أو لم يقل: و کل مفت ضامن؟۳
آري، به گردن اوست... چرا ربيعه نگفته است كه هر مفتي، ضامن است؟
به غير از اين دو روايت ـ كه استرآبادي ادّعاي تواتر آنها را كرده ـ حديثي نيز از اهل سنّت نقل کردهاند ۴:
من اجتهد فاصاب فله اجران، و من اجتهد فاخطا، فله اجر. ۵
کسي که اجتهاد کند و به حق برسد براي او دو اجر است، و چنانچه خطا کند، اجر واحدي دارد.
اين، از اختراعات اهل سنّت است. ۶اگر صحيح هم باشد، بر اجتهاد در متعلّقات احکام و تطبيق فروع بر اصولي که از ائمّه عليهم السلام گرفته شده، حمل ميشود، و در خودِ احکام، جاري نميشود. ۷به علاوه، با احاديث صحيحهاي که بعضي از آنها ذکر شد، در تعارض است و اين احاديث، هم موافق قرآن و هم مخالف عامّه است که اين،
1.الکافي، ج ۱، ص ۵۶، ح ۱۱؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۲۴ (صفات القاضي، باب ۶)، ح ۶.
2.از فقهاي اهل سنّت و از شاگردان امام زين العابدين عليه السلام و امام باقر عليه السلام.
3.الکافي، ج ۷، ص ۴۰۹ باب «ان المفتي ضامن»، ح ۲؛ تهذيب الأحکام، ص ۲۲۳، ح ۵۳۱؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۶۱، باب ۷، ح ۲.
4.الفوائد المدنية، ص ۱۵۸.
5.سنن النسائي، ج ۸، ص ۲۲۴؛ صحيح مسلم، ج ۳، ص ۱۰۸۱، ح ۱۷۱۶.
6.منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۹۰.
7.الاُصول الأصلية، ص ۱۱۵.