355
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

تلاش در کوشش فراوان فقيه در به دست آوردن ظنّ به حکم شرعي. مراد از ظن، آن ظنّ خاصي است که شرعاً معتبر است، نه غير آن ـ ‌که ظن مطلق است ـ . ۱
در برابر اين تعريف از مشهور، تعريفي از محقّق حلّي نيز وجود دارد. وي در تعريف اجتهاد مي‌گويد:
بذل الجُهد في استخراج الاحکام الشرعية.۲
بعضي از بزرگان شيعه، به تعريف مشهور اشکال مي‌کنند و معتقدند كه اين تعريف، هرچند در کلمات اصحاب واقع شده، با اين حال، اصل آن از عامّه ۳است که ظن را در احکام شرعيه معتبر مي‌دانند؛ ولي اصحاب ما ـ که ظنّ را معتبر نمي‌دانند ـ اين تعريف با آنان سازگاري ندارد، و حتّي اين تعريف، با مسلک اهل سنّت هم مناقشه دارد؛ زيرا آنان نيز دليل در احکام شرعيه را منحصر در ظن نمي‌دانند و صحيح، آن است که در تعريف اجتهاد بگوييم: «تحصيل الحجّة علي الحکم الشرعي». ۴
به هر حال، اجتهاد گاهي به قوّه و ملکه‌اي که فقيه دارد هم اطلاق مي‌شود. شهيد ثاني مي‌گويد:
اجتهاد در شرع، گاهي اطلاق بر ملکه و قوّه‌اي مي‌شود که صاحب آن، قدرت پيدا مي‌کند احکام شرعيه را از ادّله تفصيلي آن، استنباط کند؛ و گاهي هم بر نفس استنباط و استدلال اطلاق مي‌شود. ۵

اجتهاد و حکم شرعي

اکثر اماميه، وجوب تفقّه و اجتهاد را واجب کفايي مي‌دانند. ۶اين وجوب کفايي، از آيه شريف (فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَة مِّنْهُمْ طَائفَةٌ لِّيتَفَقَّهُواْ فِي الدين...) ۷ استفاده مي‌شود که

1.الفوائد الحائرية، ص ۱۲۹.

2.معارج الاُصول، ص ۲۵۳.

3.مانند: بيان المختصر، ج ۲، ص ۲۸۹.

4.التنقيح في شرح العروة الوثقي، ج ۱، ص ۸ ـ ۱۰.

5.رسائل الشهيد الثاني، ج ۲، ص ۷۶۸.

6.ذکري الشيعة، ج ۱، ص ۴۱؛ مسالک الأفهام، ج ۳، ص ۱۱۰.

7.سوره توبه، آيه ۱۲۲.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
354

يکي از تفاوت‌هاي مهم اخباريان با مجتهدان، در اصل اجتهاد است. به گفته وحيد بهبهاني: مناط فرق بين اخباري و مجتهد، نفس اجتهاد است. کسي که عمل کردن به ظنّ را جايز بداند، مجتهد است و شخصي که عدم جواز را ادّعا کند و بگويد كه عمل بايد از روي علم و يقين باشد، اخباري است. ۱
شيخ حرّ عاملي، اجتهاد و استنباط را از بزرگ‌ترين مهمّات مي‌داند؛ چراکه تمام احکام شرع، بر آن بنا نهاده مي‌شود. ۲ قبل از آن ‌که به ادّله اخباريان و مجتهدان پرداخته شود، مناسب است كه معناي اجتهاد را از نظر لغوي، اصطلاح فقها، حکم شرعي اجتهاد، و محل نزاع و اختلاف بين طرفين بيان کنيم و سپس به ادلّه آنان بپردازيم.

اجتهاد از نظر لغت

ابن اثير مي‌گويد:
الاجتهاد بذل الجُهد في طلب الأمر.۳
اجتهاد، نهايت سعي و کوشش در طلب امري از امور است.
از عايشه نقل شده كه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در دهه آخر ماه رمضان، نهايت کوشش خود را در عبادت مي‌کرد که در غير آن دهه چنين نبود:
کان رسول الله يجتهد في العشر الاواخر ما لا يجتهد في غيره.۴ در اين جا اجتهاد به معناي لغوي آن به كار رفته است.

اجتهاد در اصطلاح

فقها براي اجتهاد، تعاريفي بيان کرده‌اند، از جمله گفته‌اند:
استفراغ الوسع من الفقيه في تحصيل الظنّ بحکم شرعي. ۵

1.الفوائد الحائرية، ص ۱۳۱؛ ملاحظات الفريد علي فرائد الوحيد، ص ۳۵.

2.الفوائد الطوسية، ص ۴۱۴.

3.النهاية، ج ۱، ص ۳۱۹.

4.صحيح مسلم، ج ۲، ص ۶۸۵، ح ۸.

5.رسائل المحقّق الکرکي، ج ۳، ص ۱۷۵؛ معالم الدين، ص ۲۳۸؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۶۱ و ۱۰۳.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11943
صفحه از 555
پرینت  ارسال به