يکي از تفاوتهاي مهم اخباريان با مجتهدان، در اصل اجتهاد است. به گفته وحيد بهبهاني: مناط فرق بين اخباري و مجتهد، نفس اجتهاد است. کسي که عمل کردن به ظنّ را جايز بداند، مجتهد است و شخصي که عدم جواز را ادّعا کند و بگويد كه عمل بايد از روي علم و يقين باشد، اخباري است. ۱
شيخ حرّ عاملي، اجتهاد و استنباط را از بزرگترين مهمّات ميداند؛ چراکه تمام احکام شرع، بر آن بنا نهاده ميشود. ۲ قبل از آن که به ادّله اخباريان و مجتهدان پرداخته شود، مناسب است كه معناي اجتهاد را از نظر لغوي، اصطلاح فقها، حکم شرعي اجتهاد، و محل نزاع و اختلاف بين طرفين بيان کنيم و سپس به ادلّه آنان بپردازيم.
اجتهاد از نظر لغت
ابن اثير ميگويد:
الاجتهاد بذل الجُهد في طلب الأمر.۳
اجتهاد، نهايت سعي و کوشش در طلب امري از امور است.
از عايشه نقل شده كه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در دهه آخر ماه رمضان، نهايت کوشش خود را در عبادت ميکرد که در غير آن دهه چنين نبود:
کان رسول الله يجتهد في العشر الاواخر ما لا يجتهد في غيره.۴ در اين جا اجتهاد به معناي لغوي آن به كار رفته است.
اجتهاد در اصطلاح
فقها براي اجتهاد، تعاريفي بيان کردهاند، از جمله گفتهاند:
استفراغ الوسع من الفقيه في تحصيل الظنّ بحکم شرعي. ۵
1.الفوائد الحائرية، ص ۱۳۱؛ ملاحظات الفريد علي فرائد الوحيد، ص ۳۵.
2.الفوائد الطوسية، ص ۴۱۴.
3.النهاية، ج ۱، ص ۳۱۹.
4.صحيح مسلم، ج ۲، ص ۶۸۵، ح ۸.
5.رسائل المحقّق الکرکي، ج ۳، ص ۱۷۵؛ معالم الدين، ص ۲۳۸؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۶۱ و ۱۰۳.