لانّک کنت علي يقين من طهارتک ثمّ شککت فليس ينبغي لک ان تنقص اليقين بالشک ابداً... . ۱
به علّت اين که تو ابتدا يقين به طهارت داشتي و بعد شک کردي، سزاوار نيست که يقين خود را به شک، نقض کني... .
نسبت به اصالة الحل در شبهات، عبد الله بن سنان، از امام صادق عليه السلام نقل ميکند:
کل شيء فيه حلال و حرام فهو لک حلال حتي تعرف الحرام منه بعينه فتدعه. ۲
هر چيزي که در آن، حلال و حرام است، براي تو حلال است تا زماني که به حرام آن، شناخت پيدا نکردي.
در باره حجّيت خبر واحد، حسن بن علي بن يقطين و عبد العزيز مهتدي، جداگانه از امام رضا عليه السلام سؤال ميکنند: براي من امکان ندارد كه هر زماني خدمت شما برسم و مسائل دينم را ـ که احتياج دارم ـ از شما سؤال کنم. آيا يونس بن عبد الرحمان، ثقه و مورد اطمينان است که در موقع نياز، آموزههاي دينم را از او بگيرم؟ امام عليه السلام فرمود: «بله». ۳
در اين روايت، راوي، حجّيت خبر واحد را مفروغ عنه گرفته و امام عليه السلام هم حرف او را تقرير کرده و فقط از ثقه بودن يونس سؤال ميکند.
در باره نقل حديث به معنا و مضمون، محمّد بن مسلم، از امام صادق عليه السلام ميپرسد: حديثي را از شما ميشنوم و آن را کم يا زياد ميکنم. امام صادق عليه السلام فرمود: «اگر نقل به معنا کنيد، اشکالي ندارد ». ۴
امام صادق عليه السلام پس از آن که ابو حنيفه را از قياس کردن نهي ميکند، با او در باره عدم حجّيت قياس، مناظره ميکند و امام عليه السلام از او ميپرسد: «قتل نفسْ [گناهي] بزرگتر است يا زنا؟». ابو حنيفه جواب ميدهد: قتل نفس.
1.تهذيب الأحکام، ج ۱، ص ۴۲۱، ح ۱۳۳۵.
2.الکافي، ج ۵، ص ۳۱۳، ح ۳۹.
3.إختيار معرفة الرجال، ص ۴۹۰ ـ ۴۹۱، ش ۹۳۵ و ۹۳۸.
4.الکافي، ج ۱، ص ۵۱، ح ۲.