۲۵. اخباريان، عقيده دارند كه مجتهد اگر از طريق غير کتاب و سنّت فتوا دهد، در هر حال (چه به واقع برسد و چه نرسد)، مرتكب گناه شده است؛ زيرا چنانچه به حق برسد، بدون علم رسيده، و اگر خطا کند، افترا بر خداوند بسته است؛ امّا مجتهدان، در بعضي از موارد، علم و در بعضي ديگر، ظنّ خاص به طريق خود دارند و معتقدند كه شارع، آن را معتبر کرده است. لذا اگر به حق برسند، اجر و پاداش دارند و چنانچه نرسند معذورند. ۱
۲۶. اخباريان معتقدند كه تمام احاديث موجود در کتب اربعه و مانند آنها، صحيحاند و به صادر شدن آنها از اهل بيت عصمت عليهم السلام قطع داريم. لذا عمل کردن به اين احاديث، توقّف بر ذکر اسناد و معرفت طُرق آنها به علم رجال ندارد؛ ۲ولي مجتهدان، عقيده دارند كه استنباط حکم شرعي از اخبار، توقّف بر حجّيت خبر دارد و براي تشخيص اين که اين روايت، اعتبار دارد بايد به علم رجال مراجعه شود تا احوال رجالي که در سلسله سند اين روايتْ ذکر شد، دانسته شود و معلوم گردد كه تمام آنان مورد وثوقاند. ۳
1.الفوائد المدنية، ص ۱۵۷ ـ ۱۵۸؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۹۰؛ فاروق الحق، ص ۱۴؛ قوانين الاُصول، ج ۲، ص ۶؛ کشف الأسرار، ج ۱، ص ۴۱؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۰.
2.الفوائد المدنية، ص ۵۳؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۴۹؛ الحدائق الناضرة، ج ۲۳، ص ۱۷۵؛ هداية الأبرار، ص ۱۰۱.
3.الرسائل الاُصولية (الإجتهاد و الأخبار)، ص ۱۱۲ ـ ۱۱۵؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۱۱۵؛ الوافية في اُصول الفقه، ص ۲۶۷؛ معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۲۰.