337
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

۲۵. اخباريان، عقيده دارند كه مجتهد اگر از طريق غير کتاب و سنّت فتوا دهد، در هر حال (چه به واقع برسد و چه نرسد)، مرتكب گناه شده است؛ زيرا چنانچه به حق برسد، بدون علم رسيده، و اگر خطا کند، افترا بر خداوند بسته است؛ امّا مجتهدان، در بعضي از موارد، علم و در بعضي ديگر، ظنّ خاص به طريق خود دارند و معتقدند كه شارع، آن را معتبر کرده است. لذا اگر به حق برسند، اجر و پاداش دارند و چنانچه نرسند معذورند. ۱
۲۶. اخباريان معتقدند كه تمام احاديث موجود در کتب اربعه و مانند آنها، صحيح‌اند و به صادر شدن آنها از اهل بيت عصمت عليهم السلام قطع داريم. لذا عمل کردن به اين احاديث، توقّف بر ذکر اسناد و معرفت طُرق آنها به علم رجال ندارد؛ ۲ولي مجتهدان، عقيده دارند كه استنباط حکم شرعي از اخبار، توقّف بر حجّيت خبر دارد و براي تشخيص اين‌ که اين روايت، اعتبار دارد بايد به علم رجال مراجعه شود تا احوال رجالي که در سلسله سند اين روايتْ ذکر شد، دانسته شود و معلوم گردد كه تمام آنان مورد وثوق‌اند. ۳

1.الفوائد المدنية، ص ۱۵۷ ـ ۱۵۸؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۹۰؛ فاروق الحق، ص ۱۴؛ قوانين الاُصول، ج ۲، ص ۶؛ کشف الأسرار، ج ۱، ص ۴۱؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۰.

2.الفوائد المدنية، ص ۵۳؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۴۹؛ الحدائق الناضرة، ج ۲۳، ص ۱۷۵؛ هداية الأبرار، ص ۱۰۱.

3.الرسائل الاُصولية (الإجتهاد و الأخبار)، ص ۱۱۲ ـ ۱۱۵؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۱۱۵؛ الوافية في اُصول الفقه، ص ۲۶۷؛ معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۲۰.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
336

۲۱. از ديدگاه اخباريان، اگر مسئله‌اي، منصوص العلّه باشد، تعميم و تعدّي حکم از آن محل به مسئله ديگر، جايز نيست؛ ولي مشهور از اصوليان، آن را جايز مي‌دانند. ۱
۲۲. اخباريان، در احکام پنج‌‌گانه، علم را معتبر مي‌دانند و از اين جهت، فرقي بين اين احکام نمي‌گذارند؛ امّا مجتهدان، در استحباب و کراهت، تمسّک به حديث ضعيف را جايز مي‌دانند و به اصطلاح، در ادلّه سنن، تسامح مي‌کنند. ۲
۲۳. اخباريان، استصحاب را در شبهات حکميه و در احکام، معتبر نمي‌دانند، مگر آن ‌که در موردي نصّ خاص داشته باشيم، مثل «کلّ شيء طاهر حتّي تعلم أنّه قذر» ۳و امثال آن باشد؛ ولي در شبهات موضوعيه، جاري مي‌دانند؛ امّا اصوليان، استصحاب را مطلقاً (خواه شبهه حکميه و يا موضوعيه) جاري مي‌دارند. ۴
محدّث بحراني، اين فرق را هم قبول ندارد؛ زيرا بعضي از مجتهدان هم، استصحاب را در شبهات حکميه، معتبر نمي‌دانند. ۵
۲۴. اخباريان، معتقدند كه اصل علم اصول فقه، از عامّه گرفته شده و اخذ قواعد فقهيه از آن، صحيح نيست؛ ولي اصولي‌ها بر اين عقيده‌اند كه علم اصول فقه، در زمان ائمّه عليهم السلام بوده و بسياري از قواعد اصول را خود ائمّه به اصحابشان گفته‌اند، بعضي از آنها از اخبار گرفته شده‌اند و برخي ديگر، از قواعد اصول عرفي‌اند و حجّيت آنها را نمي‌توان انکار کرد. ۶

1.الفوائد الطوسية، ص ۴۴۸؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۱۰۶؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۶۰؛ فاروق الحق، ص ۲۱.

2.منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۸۸؛ فاروق الحق، ص ۱۲.

3.وسائل الشيعة، ج ۲، ص ۱۰۵۴، (النجاسات، باب ۳۷)، ح ۴.

4.الفوائد المدنية، ص ۱۴۱؛ الفوائد الطوسية، ص ۲۰۸؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۹۷؛ الحقّ المبين، ص ۸ ؛ فاروق الحق، ص ۸ ؛ روضات الجنّات، ج ۴، ص ۲۵۱؛ فرائد الاُصول، ج ۳، ص ۳۳.

5.الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۱.

6.منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۹۱؛ فاروق الحق، ص ۱۵؛ دائرة المعارف الإسلامية الشيعية، ج ۲، ص ۲۲۰.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12324
صفحه از 555
پرینت  ارسال به