که اخباري هستند، تثليث را قبول نکردهاند؛ بلكه مشهور از اخباريان و اصوليان، اين فرق را پذيرفتهاند.
۱۶. اخباريان، در تعارض اخبار، ترجيح را منحصر در مرجّحاتي ميدانند که در روايات، بيان شده است؛ ولي مجتهدان، ترجيح را منحصر در مرجّحات منصوصه نميدانند و در غير منصوصه نيز از جمله برائت اصليه، جايز ميدانند و جمع عرفي در روايات را مقدّم بر اعمال مرجّحات ميدانند. ۱
۱۷. اخباريان، هيچ يک از علوم: فقه، اصول، کلام، نحو، صرف و منطق را شرط فتوا و اجتهاد نميدانند، و معرفت به اخبار اهل بيت عليهم السلام و کلام عرب را کافي ميدانند؛ ولي مجتهدان، تمام اينها را شرط اجتهاد و فتوا ميدانند. ۲
۱۸. اخباريان (از جمله محمّدامين استرآبادي)، تأخير بيان از وقت حاجت را جايز ميدانند؛ ولي مجتهدان، از جهت قُبح، آن را جايز نميدانند و بر آن، اتّفاق نظر دارند. ۳
۱۹. اخباريان، به تنقيح مناط قطعي، عمل نميکنند؛ ولي مجتهدان، از باب اين که قطعْ حجّيت دارد، عمل ميکنند. ۴
۲۰. اخباريان، قياس اولويت را معتبر نميدانند؛ امّا اصوليها آن را معتبر ميدانند. وقتي خداوند ميفرمايد: أفَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفّ، ۵از آن استفاده ميشود که زدن پدر و مادر به طريق اولا، حرام است.
1.الفوائد المدنية، ص ۱۰۶؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۴۷؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران)، ج ۴، ص ۳۸۷ و ۳۹۵؛ فاروق الحق، ص ۷ و ۲۳؛ روضات الجنّات، ج ۴، ص ۲۵۰ و ۲۵۱، ش ۳۹۰؛ الفوائد الحائرية، ص ۲۱۰ ـ ۲۱۱.
2.منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران)، ج ۴، ص ۳۸۷ و ۳۹۴؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۰.
3.الذريعة إلي اُصول الشريعة، ج ۱، ص ۳۶۱؛ فاروق الحق، ص ۵؛ روضات الجنّات، ج ۴، ص ۲۵۱، ش ۳۹۰؛ مفاتيح الاُصول، ص ۲۴۲؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران)، ج ۴، ص ۳۹۶.
4.الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۶۰ و ۱۰۲ ـ ۱۰۳؛ فاروق الحق، ص ۲۸.
5.سوره اسراء ، آيه ۲۳.