333
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

است، از کلامش استفاده مي‌شود كه روايات الکافي و تهذيب الاحكام را صحيح مي‌داند. ۱از مرحوم نائيني هم نقل شده که روايات الکافي را صحيح مي‌داند. ۲
۱۱. احاديثْ از ديدگاه اخباريان، بر دو نوع تقسيم مي‌شود: صحيح و ضعيف؛ ۳امّا مجتهدان در آثار خود، اخبار را بر چهار نوع: صحيح، موثّق، حسن و ضعيف تقسيم کرده‌اند. ۴
۱۲. حديث صحيح در نزد اخباريان، حديثي است که موجب قطع به صدور آن از جانب معصوم عليه السلام گردد، خواه متواتر باشد و يا خبر واحدي که محفوف به قرائن است، و هر حديثي جز اين باشد، ضعيف شمرده مي‌شود، هرچند تمام سلسله سند آن، اماميِ عادل بوده باشد؛ ۵ولي مجتهدان، به خبري صحيح مي‌گويند که تمام سلسله راويان آن حديث، اماميِ عادل بوده باشند. ۶
۱۳. اخباريان، اجماع را از مخترعات عامّه، و حجّت نمي‌دانند؛ ۷امّا مجتهدان، اجماع را از ادلّه احکام مي‌دانند. ۸
محدّث بحراني در اين فرق، مناقشه مي‌کند وعقيده دارد كه مجتهدان در کتب اصول فقه، اجماع را از ادلّه شرعيه شمرده‌اند؛ ولي در مسائل فقهيه، برخي از آنان در اجماع مناقشه کرده‌اند. لذا اين مورد، فرق حساب نمي‌شود. ۹

1.ذکري الشيعة، ج ۴، ص ۲۶۶.

2.معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۸۷.

3.منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران)، ج ۴، ص ۳۸۵؛ الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۵؛ روضات الجنّات، ج ۴، ص ۲۵۱، ش ۳۹۰.

4.منتقي الجمان، ج ۱، ص ۴؛ مشرق الشمسين، ص ۲۶؛ هداية الأبرار، ص ۱۶ و ۱۰۹؛ فاروق الحق، ص ۶.

5.الفوائد المدنية، ص ۱۷۷؛ روضة المتّقين، ج ۱، ص ۱۸ و ج ۱۴، ص ۴؛ الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۶.

6.مشرق الشمسين، ص ۲۶؛ منتقي الجُمان، ج ۱، ص ۴؛ ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۲۱.

7.الفوائد المدنية، ص ۹۰ و ۱۳۳؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۴۸؛ روضات الجنّات، ج ۴، ص ۲۵۱، ش ۳۹۰؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۸۴ و ۳۹۶.

8.اوائل المقالات (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۱۲۱؛ جوابات المسائل الموصليات الثالثة (رسائل الشريف المرتضي، ج ۱)، ص ۲۰۵؛ مصابيح الظلام، ج ۱، ص ۴۴؛ مناهج الأحکام و الاُصول، ص ۱۵۲؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۵۱؛ فاروق الحق، ص ۶.

9.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۶۸؛ الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۱.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
332

از اين دو دسته خارج نيستند، خواه مي‌خواهيد از آنها تعبير به مجتهد و مقلّد، يا عالم و متعلّم و يا فقيه و متفقّه کنيد؛ زيرا مناقشه در اسم‌گذاري نيست و حقيقتْ اين است که مردم عادي نمي‌توانند خودشان از روايات ـ که مشتمل بر اطلاق و تقييد و عام و خاص و... ـ حکمي را به دست آورند؛ بلکه بايد به عالم مراجعه کنند. خلاف و نزاع در اين جاست که اگر مستند اين عالِم در استنباط احکام، کتاب و سنّت بوده است، به اتّفاق اخباريان و اصوليان بايد به او مراجعه کرد، و چنانچه مستند حکمش اجماع و عقل از برائت و استصحاب بوده باشد، مراجعه به او را اخباريان، جايز نمي‌دانند و مجتهدان، جايز مي‌دانند. ۱
۱۰. اخباريان، کليّه احاديث کتب اربعه ( الکافي، کتاب من لا يحضره الفقيه، تهذيب الاحكام و الاستبصار) را صحيح و قطعي الصدور مي‌دانند، مگر روايتي که خود نويسندگان اين کتب (کليني، شيخ صدوق و شيخ طوسي) در کتاب‌هايشان تصريح به ضعف آن کرده باشند؛ ۲امّا اصوليان، همه اين احاديث را صحيح نمي‌دانند و عقيده دارند كه بايد اسناد آنها را ملاحظه کرد و چنانچه در يكي از طبقات سند روايتي، افراد ضعيف و يا مجهول الحال وجود داشته باشند، آن روايت را صحيح نمي‌دانند. ۳
البته بايد توجّه داشت که اين فرق، نظر مشهور بين اخباريان و اصوليان است. فيض کاشاني، فاضل توني و سيّد نعمة الله جزايري، از اخبارياني هستند كه قبول ندارند تمام روايات کتب اربعه، قطعي الصدور است. ۴شهيد ثاني، با اين‌ که اصولي

1.الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۳ ـ ۲۹۴ و ۲۹۷ ـ ۲۹۸؛ الحقّ المبين، ص ۴ و ۶.

2.الفوائد المدنية، ص ۲۷۵؛ الاُصول الأصلية، ص ۵۸ ـ ۶۰؛ الايقاظ من الهجعة، ص ۵۶؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۹۷؛ دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج ۷، ص ۱۶۲؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۰.

3.مفاتيح الاُصول، ص ۳۲۹؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۳۶؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۳۲۶؛ فاروق الحق، ص ۶؛ معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۲۶ ـ ۳۴؛ دائرة المعارف الإسلامية الشيعية، ج ۲، ص ۲۲۰.

4.الحقّ المبين، ص ۱۲؛ الوافية في اُصول الفقه، ص ۲۷۱؛ منبع الحياة، ص ۶۵ ـ ۶۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12335
صفحه از 555
پرینت  ارسال به