است، از کلامش استفاده ميشود كه روايات الکافي و تهذيب الاحكام را صحيح ميداند. ۱از مرحوم نائيني هم نقل شده که روايات الکافي را صحيح ميداند. ۲
۱۱. احاديثْ از ديدگاه اخباريان، بر دو نوع تقسيم ميشود: صحيح و ضعيف؛ ۳امّا مجتهدان در آثار خود، اخبار را بر چهار نوع: صحيح، موثّق، حسن و ضعيف تقسيم کردهاند. ۴
۱۲. حديث صحيح در نزد اخباريان، حديثي است که موجب قطع به صدور آن از جانب معصوم عليه السلام گردد، خواه متواتر باشد و يا خبر واحدي که محفوف به قرائن است، و هر حديثي جز اين باشد، ضعيف شمرده ميشود، هرچند تمام سلسله سند آن، اماميِ عادل بوده باشد؛ ۵ولي مجتهدان، به خبري صحيح ميگويند که تمام سلسله راويان آن حديث، اماميِ عادل بوده باشند. ۶
۱۳. اخباريان، اجماع را از مخترعات عامّه، و حجّت نميدانند؛ ۷امّا مجتهدان، اجماع را از ادلّه احکام ميدانند. ۸
محدّث بحراني در اين فرق، مناقشه ميکند وعقيده دارد كه مجتهدان در کتب اصول فقه، اجماع را از ادلّه شرعيه شمردهاند؛ ولي در مسائل فقهيه، برخي از آنان در اجماع مناقشه کردهاند. لذا اين مورد، فرق حساب نميشود. ۹
1.ذکري الشيعة، ج ۴، ص ۲۶۶.
2.معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۸۷.
3.منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران)، ج ۴، ص ۳۸۵؛ الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۵؛ روضات الجنّات، ج ۴، ص ۲۵۱، ش ۳۹۰.
4.منتقي الجمان، ج ۱، ص ۴؛ مشرق الشمسين، ص ۲۶؛ هداية الأبرار، ص ۱۶ و ۱۰۹؛ فاروق الحق، ص ۶.
5.الفوائد المدنية، ص ۱۷۷؛ روضة المتّقين، ج ۱، ص ۱۸ و ج ۱۴، ص ۴؛ الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۶.
6.مشرق الشمسين، ص ۲۶؛ منتقي الجُمان، ج ۱، ص ۴؛ ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۲۱.
7.الفوائد المدنية، ص ۹۰ و ۱۳۳؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۴۸؛ روضات الجنّات، ج ۴، ص ۲۵۱، ش ۳۹۰؛ منية الممارسين (ميراث اسلامي ايران، ج ۴)، ص ۳۸۴ و ۳۹۶.
8.اوائل المقالات (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۱۲۱؛ جوابات المسائل الموصليات الثالثة (رسائل الشريف المرتضي، ج ۱)، ص ۲۰۵؛ مصابيح الظلام، ج ۱، ص ۴۴؛ مناهج الأحکام و الاُصول، ص ۱۵۲؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۵۱؛ فاروق الحق، ص ۶.
9.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۶۸؛ الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۱.