325
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

مصون‌اند ـ اخذ کنند و در هر چه حکمي معين نرسيده باشد، توقّف نمايند و به عقول ناقصه خود در آن، تصرّف نکنند. ۱

۳. اخباريان و حکمت و فلسفه

از مباحث و مطالب گذشته، معلوم شد که اخباريان، با روش‌هاي عقلاني و منطقي ـ که مواد آن، از حسْ دورند ـ مخالف بودند و علم فلسفه و حکمت الهي و طبيعي را داخل در علومي مي‌دانستند که مواد آن از حس دور، و قواعد منطق در اين علوم، بازدارنده از خطا نيست. ۲ در اين مورد، به نقل کلام دو تن از اخباريان، بسنده مي‌کنيم.
شيخ حرّ عاملي مي‌گويد:
بديهي است که ادلّه عقليه، هر گاه با قرآن و اخبار، موافق بود، عقل و نقل، دست به دست يکديگر مي‌دهند و مؤيّد يکديگر هستند، و مانعي در اين قسم از ادلّه عقليه نيست و پيغمبر صلي الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام به چنين دليل عقلي‌اي استدلال مي‌کردند. نصوصِ مشتمل بر استدلال به ادلّه عقلي، متواترند و در اصول کافي، احتجاج، توحيد، نهج البلاغه، عيون أخبار الرضا، بصائر الدرجات و... موجود است و اصلاً اينها جزو ادلّه نقليه‌اي است که مورد اعتماد و موافق با قرآن است و جزو سنّتْ محسوب مي‌شود. اين قسم از ادلّه عقلي ، ما را از ديگر ادّله سُستي که از فلاسفه و ملحدين و عامّه و امثال ايشان نقل شده، كفايت مي‌كند. ۳
مرحوم مجلسي هم مي‌گويد:
اکثر مردم در زمان ما آثار اهل بيت عليهم السلام را رها کردند و در آرايشان،‌خودكامگي نمودند. بعضي از آنان روش حکما را دنبال کردند که هم گم‌راه بودند و هم گم‌راه مي‌کردند؛ نه به پيامبر صلي الله عليه و آله ايمان آوردند و نه به قرآن گرويدند. آنها بر عقول فاسد و آراي نارواي خود اعتماد کردند و نصوص صريحه صحيحه از ائمّه هدي را به

1.راه صواب، ص ۵.

2.الفوائد المدنية، ص ۱۲۹ ـ ۱۳۱؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۱۲ و ۴۱۴.

3.إثبات الهداة، ج ۱، ص ۱۱۸.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
324

و ترديد ايجاد مي‌کند. قرينه بر اين مطلب، دو روايتي است که کشّي به سند خود از طيّار ۱و نضر بن صباح ۲ از امام صادق عليه السلام نقل مي‌کند و روايت سومي که صاحب احتجاج ۳به سند خودش از امام عسکري عليه السلام نقل کرده است.
۴. نهي، مربوط به مواردي است که مناظره، مشتمل بر مفاسد بوده باشد، مثل اين ‌که مورد تقيّه است و شخص، تقيّه نکند. ۴
مرحوم مجلسي هم با کمي تفاوت، رواياتي را که از جدال و مناظره نهي مي‌کنند، حمل بر همين موارد کرده است و معتقد است كه اگر مورد از موارد تقيّه نباشد، و شخص، قدرت بر بيان حق داشته باشد، و سعي و کوشش او هم در اظهار حق و احياي آن و اماته باطل، با روشن‌ترين ادلّه باشد و با نيّت خالص مناظره کند، اين از بزرگ‌ترين طاعات است؛ ولي براي نفس و شيطان، راه‌هاي خفيه‌اي است که سزاوار است از آن تحرّز شود. ۵
مرحوم فيض کاشاني هم اين اخباري را که در نكوهش کلام و متکلّمان وارد شده، حمل بر ذات الهي و صفات ذاتيه حق تعالي کرده است و عقيده دارد كه مباحثه و مجادله در هر شيء از خلق خداوند، جايز است؛ ولي در اموري که تعلّق به ذات حق سبحانه و صفات ذاتيه او دارد، از آن نهي شده است، و کلام در صفات ذاتيه خداوند برگشتش به کلام در ذات است و باعث هلاکت مي‌شود؛ ولکن چنانچه خداوند را به آنچه خودش وصف کرده، بدون مجادله ياد کنيد، نهي نشده است؛ بلکه ذکري است که به آن امر شده است. ۶
فيض كاشاني، در جايي ديگر، بهترين روش را آن مي‌داند که همه اُمّت، تمام مسائل شرعيه (از اصول و فروع) را از پيغمبر صلي الله عليه و آله يا اوصيايش عليهم السلام ـ که از خطا

1.بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۴۰۲.

2.اختيار معرفة الرجال، ص ۳۴۸، ش ۶۵۰؛ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۳۶، ح ۳۹.

3.اختيار معرفة الرجال، ص ۴۴۲، ش ۸۳۰؛ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۳۶، ح ۴۲.

4.التفسير المنسوب إلي الامام الحسن العسکري عليه السلام، ص ۵۲۷ ـ ۵۲۹؛ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۲۵، ح ۲.

5.نور البراهين، ج ۲، ص ۵۰۹ ـ ۵۱۳.

6.الوافي، ج ۱، ص ۳۷۱ و ۳۷۳.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11972
صفحه از 555
پرینت  ارسال به