اساس علوم دينيه هم، علم اصول دين است که طلب کننده آن، بر محور و دور يقين ميگردد ۱و به گفته علّامه حلّي:
کمال انسان، به حصول معارف الهي و درک کمالات ربّاني است؛ زيرا انسان، به صفت علم، از حيواناتْ امتياز و بر جمادات، فضيلت پيدا ميکند و هيچ معلومي، اشرف از واجب الوجود نيست، و اين به علم کلام، تمام ميشود. ۲
آن ادلّهاي که اخباريان در نهي از کلام بيان کردهاند، ادلّه ظنّيهاي است که افاده علم و يقين نميکند. يعني مناظره باطل و غير احسن است؛ امّا ادّله قطعيهاي که افاده علم و يقين ميکند، اشکالي در حجّيت آنها نيست؛ چرا که حجّيت، قطع و يقين بديهي، بلکه ذاتي است و از آن جدا نميشود. لذا قرآن کريم و نصوص صحيحه از منبع وحي، دلالت بر پيروي کردن از علم و قطع دارند. ۳
مرحوم سيّد نعمة الله جزايري ـ که خود گرايش به اخباريگري دارد ـ ، براي جمع بين رواياتي که به مناظره براي بيان حق و ارشاد جاهلان، و دفع شبه مخالفان، امر ميکنند، با رواياتي که از مناظره و مخاصمه، نهي مينمايند، چند وجه، ذکر ميکند:
۱. مراد ازرواياتي که نهي از کلام و خصومات ميکند، تفکّر در ذات خداوند و صفات او، يا مسئله قضا و قدر و جبر و اختيار و امثال اينهاست، چنانچه استاد ما ـ علّامه مجلسي ـ فرمودهاند. ۴
۲. کلامي نهي شده که غرض از جدال و مناظره، صِرف اظهار فضل و فخر و کمال و يا تعصّب و تفوّق در گفتار بوده باشد.
۳. نهي از مناظره، متوجّه افرادي است که تخصّص مناظره را ندارند که چه بسا از دشمن، شکست ميخورند و بر دين، ضربه وارد ميشود، و در عوام مؤمنان، شک
1.کشف المراد في شرح تجريد الإعتقاد، ص ۶.
2.همان، ص ۲۳.
3.إثبات الهداة، ج ۱، ص ۶۲.
4.بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۲۷، ذيل حديث ۵.