پيامبر صلي الله عليه و آله و تمام مؤمنان است به اين که: مجادله شما با يهود و نصارا، بايد به حق باشد؛ ۱کلامي که مشتمل بر تنبيه آيات و حجّتهاي الهي باشد و از هر جهت ، هم عقلپسند و هم مورد طبع انساني.
بنا بر اين، اگر مجادله در هر حال قبيح بود، خداوند نميفرمود: «الا بالّتي هي أحسن» و به پيغمبرش امر به جدال احسن نميکرد، و پيامبر خدا ۲ هم با يهود و نصارا و دهريان و ثنويان و مشرکان عرب، مناظره نميکرد! پس مجادله حسن و خوب هم داريم که ميگويد: مجادله شما احسن در حسن باشد. ۳
امير مؤمنان علي عليه السلام در خطبهها و احتجاجاتش در امر خلافت (بويژه در سقيفه، شورا، جمل) و احتجاجهايش بر معاويه و خوارج و... از علم کلام استفاده کرده است. حضرت زهرا عليها السلام و ائمّه معصوم عليهم السلام نيز احتجاج به علم کلام داشتهاند ۴ که طبرسي در الاحتجاج و علّامه مجلسي در بحار الانوار ۵ اين موارد را بيان کردهاند.
ايمان متوقّف بر تعلّم علم کلام و منطق و غير اينها، از علوم تدوين شده نيست؛ بلکه خود فطرت انساني و تنبيهات شرعي از کتاب و سنّت متواتره يا مشهوره، کفايت ميکند. شهيد ثاني در ادامه، احاديثي را در نكوهش متکلّمان و علم کلام نقل ميکند. ۶محمّدامين استرآبادي و شيخ حرّ عاملي نيز کلام شهيد ثاني را به عنوان تأييد مطالب خود بيان ميکنند. ۷
پاسخ متکلّمان به انتقادات اخباريان
حقْ اين است که تقييد فکر انساني با زنجير جمود، خلاف فطرت الهياي است که مردم را بر آن فطرتْ آفريده است، و در هيچ طايفه و اُمّتي نديدهايم که اجتماع
1.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۶۸.
2.علّامه مجلسي در بحار الأنوار (ج ۹، ص ۲۵۵ ـ ۳۴۴)، بابي دارد که احتجاج پيامبر خدا صلي الله عليه و آله را بيان کرده است.
3.التبيان، ج ۸، ص ۱۹۲.
4.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۷۰؛ أعيان الشيعة، ج ۱، ص ۱۹۰ ـ ۱۹۲.
5.ر. ک: بحار الأنوار، ج ۱۰.
6.الإقتصاد و الإرشاد (رسائل الشهيد الثاني، ج ۲)، ص ۷۵۸ ـ ۷۶۲.
7.الفوائد المدنية، ص ۲۸۶ ـ ۲۸۷؛ إثبات الهداة، ج ۱، ص ۱۳۱.