319
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

سفهاي آنان را تجويز کنند و عقلاي آنان را از تدبّر در اموري که نمي‌فهمند، منع نمايند. و نيز نديده‌ايم بگويند که کلام و فکر، منحصر در چيزي است که آن چيز را همه مردم (از عامّه و خاصّه) مي‌فهمند؛ زيرا اين، باعث ابطال همه علوم مي‌شود. ۱
قرآن کريم هم مطلقاً استفاده از علم کلام را نهي نکرده است؛ بلکه جدال و مناظره را دو قسم مي‌کند: جدال باطل ـ که در آيات ۲ و رواياتي ۳از آن نهي شده ـ ؛ جدال حقّ ـ که به آن امر شده و دلپسند و مطلوب است ـ . ۴
عدّه‌اي از اصحاب ائمّه عليهم السلام هم در هر عصري، اعمال فکر و نظر و مجادله داشته‌اند و به امر و تشويق آنان، گروهي، با مخالفان مناظره مي‌کردند ۵كه چند نمونه از آنها را بيان مي‌کنيم:
۱. امام صادق عليه السلام بارها به عبد الرحمان بن حجّاج فرمود:
با اهل مدنيه مناظره کن که من دوست دارم در رجال شيعه، مثل تو ديده شوند. ۶
۲. امام موسي بن جعفر عليه السلام به محمّد بن حکيم دستور مي‌دهد که در مسجد پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در مدينه بنشيند و با مردم مناظره كند (حتي نسبت به پيغمبر صلي الله عليه و آله). هنگامي كه امام عليه السلام از مسجد باز مي‌گشت، به او مي‌فرمود: «تو به آنان چه گفتي؟ و مردم به تو چه گفتند؟» و امام عليه السلام از مخاصمه او با مردم، راضي بود. ۷
۳. در روايت ديگر، وقتي اسمي از اصحاب کلام (از جمله محمّد بن حکيم) بُرده شد، امام كاظم عليه السلام فرمود: «او را راحت بگذاريد». ۸در روايت سومي نيز، امام عليه السلام به او امر مي‌کند كه در باره امامت با مردم صحبت کند و حق را آشکار كند و گم‌راهيِ آنان را گوشزد نمايد. ۹

1.کشف المراد في شرح تجريد الإعتقاد، تحقيق: حسن زاده آملي، ص ۲۵.

2.سوره غافر، آيه ۵ و ۶۹.

3.التوحيد، ص ۴۵۴.

4.سوره نحل، آيه ۱۲۵.

5.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۷۰.

6.إختيار معرفة الرجال، ص ۴۴۲، ش ۸۳۰؛ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۳۶، ح ۴۲ و ج ۷۰، ص ۴۰۵.

7.بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۴۴؛ جامع الرواة، ج ۲، ص ۱۰۲؛ معجم رجال الحديث، ج ۱۶، ص ۳۶.

8.بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۴۰۵؛ جامع الرواة، ج ۲، ص ۱۰۲.

9.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۷۱.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
318

پيامبر صلي الله عليه و آله و تمام مؤمنان است به اين که: مجادله شما با يهود و نصارا، بايد به حق باشد؛ ۱کلامي که مشتمل بر تنبيه آيات و حجّت‌هاي الهي باشد و از هر جهت ، هم عقل‌پسند و هم مورد طبع انساني.
بنا بر اين، اگر مجادله در هر حال قبيح بود، خداوند نمي‌فرمود: «الا بالّتي هي أحسن» و به پيغمبرش امر به جدال احسن نمي‌کرد، و پيامبر خدا ۲ هم با يهود و نصارا و دهريان و ثنويان و مشرکان عرب، مناظره نمي‌کرد! پس مجادله حسن و خوب هم داريم که مي‌گويد: مجادله شما احسن در حسن باشد. ۳
امير مؤمنان علي عليه السلام در خطبه‌ها و احتجاجاتش در امر خلافت (بويژه در سقيفه، شورا، جمل) و احتجاج‌هايش بر معاويه و خوارج و... از علم کلام استفاده کرده است. حضرت زهرا عليها السلام و ائمّه معصوم عليهم السلام نيز احتجاج به علم کلام داشته‌اند ۴ که طبرسي در الاحتجاج و علّامه مجلسي در بحار الانوار ۵ اين موارد را بيان کرده‌اند.
ايمان متوقّف بر تعلّم علم کلام و منطق و غير اينها، از علوم تدوين شده نيست؛ بلکه خود فطرت انساني و تنبيهات شرعي از کتاب و سنّت متواتره يا مشهوره، کفايت مي‌کند. شهيد ثاني در ادامه، احاديثي را در نكوهش متکلّمان و علم کلام نقل مي‌کند. ۶محمّدامين استرآبادي و شيخ حرّ عاملي نيز کلام شهيد ثاني را به عنوان تأييد مطالب خود بيان مي‌کنند. ۷

پاسخ متکلّمان به انتقادات اخباريان

حقْ اين است که تقييد فکر انساني با زنجير جمود، خلاف فطرت الهي‌اي است که مردم را بر آن فطرتْ آفريده است، و در هيچ طايفه و اُمّتي نديده‌ايم که اجتماع

1.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۶۸.

2.علّامه مجلسي در بحار الأنوار (ج ۹، ص ۲۵۵ ـ ۳۴۴)، بابي دارد که احتجاج پيامبر خدا صلي الله عليه و آله را بيان کرده است.

3.التبيان، ج ۸، ص ۱۹۲.

4.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۷۰؛ أعيان الشيعة، ج ۱، ص ۱۹۰ ـ ۱۹۲.

5.ر. ک: بحار الأنوار، ج ۱۰.

6.الإقتصاد و الإرشاد (رسائل الشهيد الثاني، ج ۲)، ص ۷۵۸ ـ ۷۶۲.

7.الفوائد المدنية، ص ۲۸۶ ـ ۲۸۷؛ إثبات الهداة، ج ۱، ص ۱۳۱.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11916
صفحه از 555
پرینت  ارسال به