چکيده تعاريف
با توجه به گوناگوني رويکردها و مباني اخباريان و دشواري ارائه حکمي کلي، گويا چارهاي جز اين نيست که همين شرح الاسمها را بپذيريم و در تعريف اخباريگري، به چهره بحثانگيز و درخور مطالعه اين جريان بپردازيم و چنين بگوييم:
منظور از اخباريه، فرقهاي از علماي اماميه در دوران متأخّر است که با استناد به روش و عمل سلف صالح (محدّثان و حديثگرايان)، اخبار اهل بيت را مهمترين مأخذ در عقايد ـ حتي در اصول دين ـ ، اخلاقيات و احکام شرعي ميدانند، و به روشهاي اجتهادي و رجاليِ متأخّران، به ويژه آنچه مبنايي جز عقل نداشته باشد، به ديده انتقاد مينگرند و در استنباط احکام، اصول فقه را به گستردگي اصوليان به کار نميبرند.
آيا عقلگريزيِ شديد اخبارياني چون ميرزا محمّد اخباري را ميتوان به پاي همه اخباريان ريخت؟ نه؛ زيرا به نظر ميرسد که بسياري ديگر از اخباريان همچون محمّد امين استرآبادي، نه چنين افراطي داشتهاند و نه از آن حمايت کردهاند. از اين روست که برخي، جريان اخباريگري را به دو دوره تقسيم ميکنند و اين گونه تندرويها را از آنِ موج دوم در سده سيزدهم ميدانند که نبايد به همه اخباريان تعميم داده شود. ۱