299
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

فصل دوم : نگاه اخباريان به تحريف قرآن

با توجّه به اين كه تمام سوره‌ها و آياتي که در يک مجلّد به نام قرآن تأليف شده، وحي الهي‌اي است که خداوند به وسيله جبرئيل بر پيامبر خويش نازل کرده، از اين رو، تمام اجزاي آن، مقدّس و محترم شمرده شده و بدين سبب است که مسّ کتابت آن بدون پاكيزگي و وضو، جايز نيست. ۱ با اين حال، ائمّه عليهم السلام دستور داده‌اند كه قرآن را به همين کيفيت و با همين ترتيب بخوانند، و خود و اصحابشان نيز اين مسئله را رعايت مي‌كردند. ۲
تحريف، بدين معنا که در مکان آيات، جا به جايي رخ داده باشد (يعني آنچه زودتر نازل شده، بعد از آيات متأخّر آمده باشد)، براي آشنايان با تاريخ اسلام، امري روشن است و ربطي هم به بحث تحريف ندارد؛ ۳امّا تحريف، بدين معنا که چيزي بر قرآن افزوده باشند و آيه‌اي از متن موجود، از سوي خدا نازل نشده باشد، قطعاً رخ نداده است. سراسر متن موجود، کلام الهي است و چيزي از کلام بشر، به آن اضافه نشده است. ۴

1.الذريعة، ج ۳، ص ۳۱۱، ش ۱۱۵۱.

2.مهر تابان، ص ۲۸۷.

3.اوائل المقالات (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۸۱؛ المسائل السروية (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۷)، ص ۷۹؛ تفسير الصافي، ج ۱، ص ۳۳؛ بحار الأنوار، ج ۸۹، ص ۶۶ ـ ۷۰. علّامه طباطبايي نيز چنين جابه‌جايي‌هايي را اجمالاً پذيرفته است (ر. ک: مهر تابان، ص ۲۸۸ ـ ۲۹۰).

4.المسائل السروية (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۷)، ص ۷۸؛ اوائل المقالات (سلسة مؤلّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۸۱. بعضي از اعلام، مانند: شيخ طوسي، امين الإسلام طبرسي، کاشف الغطا و حتّي ميرزا حسين نوري ـ که قائل به تنقيص قرآن است ـ ، در اين باره ادّعاي اجماع کرده‌اند (ر.ک: تفسير التبيان، ج ۱، ص ۳؛ مجمع البيان، ج ۱، ص ۱۵؛ کشف الغطاء، ج ۳، ص ۴۵۳؛ الذريعة، ج ۱۰، ص ۲۲۱، ش ۶۴۱؛ البيان في تفسير القرآن، ص ۲۰۰ و ۲۱۸؛ تفسير نمونه، ج ۱۱، ص ۱۸؛ مدخل التفسير، ص ۱۹۰).


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
298

نکته‌اي شگفت

برخي از اخباريان، با اين که تقليد را در فروع، جايز نمي‌دانند، شگفت است که چگونه آن را در اعتقادات، جايز دانسته‌اند؟ مرحوم فيض کاشاني مي‌گويد:
بر شخص عوام، لازم نيست عقايد خود را به طور تفصيل تحصيل کند؛ بلکه براي او کافي است که عقايد حقّه خود را به طور اجمال تحصيل کند؛ هرچند از عالمي باشد که به او خوش‌بين است. ۱
روشن است که تقليد، معنايي جز اين ندارد؛ ولي در مقام توجيه، شايد بتوان گفت که منظور وي، از عقايد، عقايد فرعي است، مانند: اوصاف و کيفيت معاد و صفات خدا. گواه سخن اين که فيض، خود از مخالفان تقليد بوده تا جايي که در کتاب علم اليقين، در مقام دفع اين شبهه بر آمده است که: آيا عمل به کتاب وي، مستلزم تقليد خواننده از او نيست؟ وي مي‌گويد:
سفارش مي‌کنم شما را که از ظواهر کتاب و سنّت پيروي کنيد. و چنانچه هدايت نشديد، شما را به کيفيت استنباط عقايدتان از کتاب و سنّت سفارش مي‌کنم. و اين کتاب را مطالعه کنيد که شما را در اخذ عقايدتان از کتاب و سنّت، راه‌نمايي مي‌کند. و اين، تقليد نيست؛ بلکه تنبيهي بر تحقيق، و ارشادي بر براهين حقيقي، و اقتدايي به اشارت، و راه‌نمايي‌هاي صاحب شريعت است. ۲

1.الاُصول الأصلية، ص ۱۸۰.

2.علم اليقين في اُصول الدين، ج ۱، ص ۳ ـ ۴.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12013
صفحه از 555
پرینت  ارسال به