271
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

آنان حسن و قبح ذاتي را نيز قبول دارند؛ ۱ بدين معنا که در برخي از موارد حسن و قبح عقلي، خود فعل يا عنوان، بنفسه علّت تامّه و تمام موضوع براي حکم عقل به حسن و قبح آن است و توقّف بر اعتبار شارع ندارد. چنين حسن و قبحي، هرگز از آن فعل يا عنوان جدا نمي‌شود؛ مانند عدل و احسان که هر جا يکي از اين دو عنوان صدق کند، حسن را همراه دارد و عُقلا فاعل آن را مي‌ستايند. به ديگر سخن، تصوّر موضوعي چون عدل، ملازم با تصوّر محمول مدح است و در برابر، تصوّر موضوعي چون ظلم، ملازم با تصوّر ذمّ و نکوهش است. ۲مراد از حکم عقل در بحث ملازمه، همين حسن و قبح ذاتي است که اشاعره آن را قبول ندارند و حسن و قبح ذاتي را امر اعتباري مي‌دانند. ۳

محلّ اختلاف در اين بحث

روشن شد که هر دو گروه اخباري و اصولي، حسن و قبح عقلي و ذاتي را قبول دارند. پس مهم در مقايسه ديدگاه اين دو گروه، بررسي اين مسئله است که آيا از اين حکم عقل، حکم شرع نيز کشف مي‌شود يا نه؟ و به عبارت ديگر، وقتي عقل، حکم به صغراي دليل کرد و مثلاً گفت: «عدل حُسن دارد، و فاعل آن، مستحقّ مدح

1.الفوائد المدنية، ص ۱۶۱.

2.نسبت بين حسن و قبح عقلي با حسن و قبح ذاتي، عموم و خصوص مطلق است: هر جا حسن و قبح ذاتي باشد، حسن و قبح عقلي هم هست؛ ولي بعضي از مصاديق حسن و قبح عقلي، ذاتي نيستند؛ چراکه حسن و قبح عقلي، دو مصداق ديگر نيز دارد که آن دو، ذاتي نيستند: يکي اين که خود فعل به خوديِ خود، اقتضاي حسن و قبح را دارد و عقل نيز به حسن يا قبحش حکم مي‌دهد؛ ولي به شرط اين که مزاحم و مانعي نداشته باشد؛ مانند صِدْقي که مقتضي حسن است، ولي اگر موجب قتل نفس محترمه بشود، قبيح مي‌شود. و يا کاذبي که مذمّت مي‌شود، ولي اگر با همين کذب باعث نجات انسان بي‌گناهي شود، کارش حَسَن خوانده مي‌شود. ديگر اين که خود فعل، نه علّت تامّه براي حسن و قبح است و نه اقتضاي يکي از آن دو را دارد (مانند اکثر مباحات)؛ ولي اگر تحت عنوان ديگري (مثل مضرّ بودن يا مفيد بودن) داخل شود، متّصف به قبح يا حُسن مي‌شود. ( الملازمة بين حکمَي العقل والشرع عند الشيخ الأنصاري، ص ۱۰ ـ ۱۱).

3.مناهج الأحکام و الاُصول، ص ۱۴۰ ـ ۱۴۷؛ البحر المحيط، ج ۱، ص ۱۹۰.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
270

البته در ميان قائلان به حسن و قبح عقلي، برخي اصل تحسين و تقبيح را از بديهيات عقليه مي‌شمارند ۱و بعضي ديگر، آن را مورد اتفاق همه عقلا ـ اعم از کفّار و مؤمنان و مسلمانان؛ به استثناي اشاعره ـ مي‌دانند. ۲

ديدگاه اخباريان در باره حسن و قبح

در اين باب، اخباريان نيز با ديگر عالمان شيعه هم‌رأي‌اند و حسن و قبح عقلي را قبول دارند. ۳براي نمونه، استرآبادي صاحب رجال (م ۱۰۲۸ ق) مي‌گويد:
تشکّر کردن از خداوند قبل از آن که شرع بيايد، به حکم عقل واجب است. ۴
شيخ حسين کرکي (م ۱۰۷۶ ق) نيز معتقد است که اگر کسي حسن و قبح عقلي را نفي کند، هرگز نخواهد توانست به هيچ يک از گزاره‌هاي ديني جزم پيدا کند؛ زيرا چنين کسي، جاري شدن معجزه از سوي دروغگويان را روا مي‌داند، و خُلف وعده از ناحيه پروردگار را نيز مجاز قرار مي‌دهد، و چنين مبنايي، مفاسد بسياري دارد؛ از جمله اين که ديگر اطميناني بر صدق گفتار انبيا پيدا نمي‌شود. ۵سيّد نعمة الله جزايري نيز مي‌گويد:
از جاهايي که عقل به تنهايي دلالت مي‌کند وجوب ردّ وديعه و قبح ظلم و حسن و صدق و انصاف است. ۶

1.الملازمة بين حکمَي العقل والشرع عند الشيخ الأنصاري، ص ۷۲.

2.الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۸.

3.براي آگاهي از ديدگاه فاضل توني در اين باره، ر.ک: الوافية في اُصول الفقه، ص ۱۷۱. مرحوم نراقي نيز براي حسن و قبح عقلي، چنين استدلال مي‌کند که: «... بعضي از افعال است که اهل تمام ملل و نحلّ، چه شريعت را قبول داشته باشند و چه نداشته باشند، حکم به حسن و يا قبح آن مي‌کنند، و چنانچه حسن و قبح عقلي نباشد، مي‌بايست آنهايي که شريعت را قبول ندارند، در نزد آنان نه حسني باشد و نه قبحي، و مي‌بايست تمام افعال در نزد آنان مساوي باشد» (مناهج الأحکام و الاصول، ص ۱۴۰).

4.آيات الأحکام، ص ۸.

5.هداية الأبرار، ص ۲۵۰ ـ ۲۵۲.

6.منبع الحياة، ص ۴۴.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12046
صفحه از 555
پرینت  ارسال به