263
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

در مذمّت مردماني است که به مقتضاي عقول خود عمل نمي‌کنند. ۱همچنين، آيات و رواياتي که عمل کردن به مقتضاي عقل را نيکو مي‌‌شمارد، و يا عمل نکردن به آن را نکوهش مي‌کند. ۲
اخباريان چندين پاسخ به اين اشکال داده‌اند: ۳
۱. منظور از حجّيت عقل در اين روايات ۴و يا بيشتر آن‌ها، ۵ قوّه‌اي است که خير و شرّ و درست و نادرست را درک کند و اين دو را از يکديگر جدا سازد و راه درست را انتخاب ‌نمايد.
۲. عقلي که در برخي از اين آيات و روايات تمجيد شده، به قرينه مقابله با جهل، عقل به معناي علم است، نه عقل در مقابل جنون. ۶شبهه‌اي نيست که عمل کردن به علم و يقين، واجب است و مقدّمات عقلي قطعي و يقين‌آور نيز حجّيت دارند. ۷
۳. اين آيات و روايات، ناظر به عقل فطري صحيحي است که خالي از هر گونه آلودگي و آميختگي با هواي نفس باشد. و شکي در صحّت عمل به چنين عقلي نيست. ۸کاربرد آن نيز در اثبات ادلّه نقلي کتاب و سنت است که نمي‌توان براي حجّيت آنها، به ديگر دلايل سمعي همانند خودشان استدلال کرد؛ زيرا دوري

1.سوره يس، آيه ۶۸؛ سوره مائده، آيه ۱۰۳؛ سوره حشر، آيه ۱۴؛ سوره محمّد، آيه ۲۴.

2.ر.ک: الاُصول الأصلية و القواعد الشرعية، سيد عبد الله شبّر، ص ۲۰۶ ـ ۲۱۲؛ إثبات الهداة، ج ۱، ص ۸۱، ح ۷؛ الکافي، ج ۱، ص ۲۵، ح ۲۴ و ديگر احاديث کتاب العقل و الجهل.

3.الفوائد الطوسية، ص ۳۵۰؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۲۹ ـ ۱۳۰؛ الدرر النجفية، ج ۲، ص ۲۵۰ ـ ۲۵۱.

4.الفوائد المدنية، ص ۲۱۶.

5.مرآة العقول، ج ۱، ص ۲۷.

6.مانند فرمايش امام رضا عليه السلام: «صديق کل امريء عقله و عدوّه جهله» ( إثبات الهداة، ج ۱، ص ۷۹، ح ۲) و امثال آن ( الکافي، ج ۱، ص ۱۲ و ۲۰، ح ۱۱ و ۱۷). مرحوم کليني نيز عنوان باب نخست کتاب خويش را «کتاب العقل و الجهل» قرا داده است.

7.الفوائد الطوسية، ص ۴۲۶؛ إثبات الهداة، ج ۱، ص ۸۲؛ مرآة العقول، ج ۱، ص ۲۷.

8.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۳۱؛ الدرر النجفية، ج ۲، ص ۲۵۱ ـ ۲۵۳.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
262

ناگفته نمانَد که اين گونه تعابير، به روشني نشان مي‌‌دهد که بسياري از اصوليان، با همه جلالت و فضلشان، به کنه سخن اخباريان پي نبرده‌اند. آنان مي‌‌گويند: «اين دليل، موجب قطع نيست» و اينان به جاي اثبات قطعيت دليل، پاسخ مي‌‌دهند که «قطع در همه حال، حجت است». مرحوم علّامه طباطبايي مي‌گويد:
لازمه ابطال حکم عقل، اين است که توحيد، ثبوت، امامت و ديگر معارف ديني را نيز باطل کنيم [؛ زيرا حجّيتشان نتيجه حکم عقل است]. چگونه ممکن است از حکم عقل، نتيجه‌اي گرفته شود و بعد با همان نتيجه، حکم عقل را باطل کنيم؟ ۱
روشن است که اخباريان معارف و اصول اعتقاداتي از اين دست را مبتني بر دلايل عقلي بديهي و قطعي مي‌‌دانند؛ ولي آنچه از نگاه آنان بي‌اعتبار است، دلايلي که معتقدند موجب قطع و حتي ظن هم نمي‌شود. پس سخنشان مستلزم دور نيست و اشکال علامه طباطبايي وارد نيست. به علاوه، محلّ اصلي نزاع، در احکام شرعي است که همگي اعتباري‌اند، به خلاف اعتقادات که هم واقعي‌اند و هم قابل ادراک. پس قياس اين دو با يکديگر، درست نيست.

پرسش و پاسخي در کاربرد عقل

در پيِ مخالفت اخباريان با حجّيت عقل نظري، اين اشکال بر آنان وارد مي‌‌شود که لازمه سخن شما اين است که عقل به هيچ وجه معتبر نباشد؛ با اين که در بسياري از اخبار معصومان عليهم السلام، بر عقل اعتماد شده و گاه، عقل را ابزار شناخت حجّت خدا ۲ و گاه، خودِ آن را يکي از حجت‌هاي خداوند دانسته‌‌اند. ۳مفاد برخي از آيات قرآن نيز مدح و تمجيد از کساني است که به مقتضاي عقول خود عمل مي‌کنند ۴و برخي نيز

1.بحار الأنوار، ج ۲، ص ۳۱۴ (پاورقي).

2.ر.ک: إثبات الهداة، ج ۱، ص ۲۵، ح ۲۰؛ الوافي، ج ۱، ص ۱۱۲؛ مرآة العقول، ج ۱، ص ۷۹.

3.مانند سخن امام موسي بن جعفر عليهما السلام که به هشام بن حکم مي‌فرمايد: «إنّ لله علي الناس حُجّتين: حجّة ظاهرة وحجّة باطنة. فأمّا الظاهرة فالرسل والأنبياء والأئمّة، وأمّا الباطنة فالعقول» ( الکافي، ج ۱، ص ۱۶، ح ۱۲).

4.مانند: سوره رعد، آيه ۴؛ سوره آل عمران، آيه ۱۹۰؛ سوره طه، آيه ۵۴ و ۱۲۸.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12321
صفحه از 555
پرینت  ارسال به