257
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

دارد؟». امام فرمود: «بيست شتر». ابان گفت: «سبحان الله! بريدنِ سه انگشت، سي شتر ديه دارد، ولي بريدن چهار انگشت، بيست شتر؟! هنگامي که اين مطلب در عراق به گوش ما رسيد، گفتيم: کسي که اين حکم را آورده، شيطان است!». امام صادق عليه السلام فرمود:
اي ابان! تندروي مکن. اين، حکم رسول خدا صلي الله عليه و آله است. ديه زن و مرد، تا يک سوم ديه کامل انسان، با هم مساوي‌اند؛ ولي وقتي از يک سوم گذشت، ديه زن نصف ديه مرد مي‌شود.
اي ابان! قياس کردي و چنانچه در سنّت قياس شود، دين نابود خواهد شد. ۱
طبق اين روايت، ابان شگفت‌زده مي‌‌شود که مگر مي‌شود جُرم بيشتر شود ولي غرامتش کمتر؟! اين، بدان سبب بوده که در حکم شرعي ديه، به عقل خويش اعتماد کرده بود و امام نيز به همين جهت، او را سرزنش مي‌کند. ۲
سه. در روايتي آمده است که امام باقر عليه السلام حتي رأي خويش را نيز بدون استناد به احاديث نبوي، خطرناک مي‌‌شمارد. ۳در اين صورت، عقول ديگر مردمان چه اعتباري تواند داشت؟! آن حضرت مي‌‌فرمايد‌‌:
اگر ما [اهل بيت]، بر اساس رأي و هواي خودمان، با شما سخن مي‌گفتيم و حديث مي‌کرديم، هلاک مي‌شديم؛ ولکن احاديثي از رسول خدا ـ که درود خدا بر او باد! ـ در نزد ماست، که ما همانها را بازگو مي‌کنيم. ۴
چهار. در رساله‌اي از امام صادق عليه السلام که با چندين سند صحيح نقل شده، چنين آمده است که مي‌‌فرمايد:
بدانيد؛ اين، از امور الهي نيست که يکي شخصي از خلق خدا، دين خود را از روي هوا [ي نفس]ي و رأي و قياس، به دست آورَد. أخذ کند. ۵

1.الکافي، ج ۷، ص ۲۹۹، ح ۶؛ تهذيب الأحکام، ج ۱۰، ص ۱۸۴، ح ۷۱۹؛ وسائل الشيعة، ج ۱۹، ص ۲۶۸، (ديات الاعضاء، باب ۴۴) ح ۱.

2.فرائد الاصول، ج ۱، ص ۶۳.

3.روشن است که منظور آن حضرت، با صرف نظر از مقام امامت و تنها از حيث اقتضائات بشري است؛ و گر نه، عقل امام، عقل کل است و خطا در آن راه ندارد.

4.بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۷۲ ـ ۱۷۳، ح ۱ ـ ۸.

5.الکافي، ج ۸، ص ۵، ح ۱.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
256

۲. توقيفي بودن احکام

گذشته از ناتواني‌هايي که براي عقل بر شمرديم، بسياري از اخباريان ۱ تصريح کرده‌اند که احکام شرعي نيز توقيفي است و فقط بايد از معصومان عليهم السلام شنيده شود. آنان از برخي روايات، استفاده مي‌‌کنند که عقل نمي‌تواند مستند احکام شرعيه واقع شود و در استنباط احکام شرعي (اعم از وجوب، استحباب، کراهت، تحريم، اباحه، شرطيت، سببيت و مانعيت)، جايگاهي براي عقل وجود ندارد. پس شريعت، توقيفي است و احکام دين را فقط از معصومان عليهم السلام بايد شنيد. ۲

۳. روايات دال بر بي‌اعتباري عقل

برخي ادّعا کرده‌اند که شمار روايات در نکوهش عقل، از حدّ تواتر نيز گذشته است. ۳ تعدادي از اين دسته روايات را در بخش‌هاي ديگر نيز آورده‌ايم، مانند: بحث درستي يا نادرستي اجتهاد، حجّيت ظن. در مبحث ملازمه بين حکم و عقل و شرع نيز رواياتي خواهد آمد. اينک به ذکر چند نمونه شايان توجه، بسنده مي‌‌کنيم:
يک. امير مؤمنان علي عليه السلام مي‌فرمايد:
همانا مؤمن، دينش را از رأي خود نمي‌گيرد، بلکه هر آنچه از جانب خداوند آمده، آن را بر مي‌گيرد. ۴
دو. ابان بن تغلب از امام صادق عليه السلام در باره ديه زني پرسيد که مردي يک انگشت او را قطع کرده باشد. آن حضرت فرمود: «ده شتر». ابان ديه بريدنِ دو انگشت آن زن را پرسيد. حضرت فرمود: «بيست شتر». سؤال کرد که سه انگشت چه مقدار؟ فرمود: «سي شتر». سپس پرسيد: «اگر چهار انگشت آن زن را قطع کند، چه مقدار ديه

1.مانند: محمّد امين استرآبادي، فيض کاشاني، حرّ عاملي، شيخ حسين کرکي، مجلسي، محدّث جزايري، و شيخ يوسف بحراني (ر.ک: الفوائد المدنية، ص ۱۲۸؛ الفوائد الطوسية، ص ۳۵۴؛ هداية الأبرار، ص ۱۹۴؛ مرآة العقول، ج ۲، ص ۲۶۹؛ منبع الحياة، ص ۴۴؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۳۱).

2.الفوائد المدنية، ص ۹۰ ـ ۹۱؛ الفوائد الطوسية، ص ۳۵۴؛ منبع الحياة، ص ۴۴؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۳۱ ـ ۱۳۲؛ الدرر النجفية، ج ۲، ص ۲۵۲ ـ ۲۵۳.

3.الاُصول الأصلية، ص ۱۲۱؛ منبع الحياة، ص ۴۴.

4.همان، ص ۲۶، ح ۱۴.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11856
صفحه از 555
پرینت  ارسال به