251
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

نقل نباشد و تنها بر پايه دليل عقلي صادر شود، اوّلاً: نتيجه‌اي بيش از ظن ندارد، ثانياً: آن ظن نيز غير معتبر است؛ زيرا مناط تعلّق تکليف، شنيدن آن از شرع است، و چون احکام فقهيِ عبادي و غير عبادي، همگي توقيفي‌اند، حکم عقل در اين باره هيچ اعتباري ندارد. ۱
غالب اخباريان، ادراکات عقلي‌اي را که به گمان خودشان بديهي و قطعي باشد، «فطري» ۲و ادراکات غير بديهي را «نظري» ۳مي‌‌خوانند. ۴ البته محدّث بحراني، عقل را به «عقل فطري بديهي» ۵ و «عقل مطلق يا غير فطري» تقسيم مي‌کند، و عقل فطري را يکي از حجّت‌هاي باطني خداوند و حتي «شرع دروني» مي‌‌خوانَد. ۶ شيخ حرّ عاملي نيز با ذکر چندين نمونه، دلايل و ادراکات عقلي را به دو دسته «بديهي قطعي» و «مستند به مقدّمات ظنّي» تقسيم کرده که اوّلي را حجّت قطعي مي‌‌داند؛ ولي حجّيت دومي را نه تنها بي‌دليل دانسته؛ بلکه معتقد است که به اقتضاي ظنّي بودن، از عمل بدان، نهي هم شده است. ۷
سيد نعمة الله جزايري نيز مي‌نويسد:

1.الفوائد المدنية، ص ۱۲۸ ـ ۱۳۰؛ هداية الأبرار، ص ۱۹۴؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۳۱؛ الدرر النجفية، ج ۲، ص ۲۵۳؛ رسالة الاعتقادات، علامه مجلسي، ص ۵.

2.عقل فطري، همان چيزي است که اصوليان آن را «ضروريات عقلي» و يا «قضاياي ضروري» مي‌‌نامند.

3.آنچه در اين جا «عقل نظري» يا «مطلق» نام گرفته، اعم از قضاياي مشهوره، آراي محموده، خلقيات و طبيعيات و عادات عقلاست. بايسته توجه است که اصوليان اصطلاح «عقل نظري» را به معناي ديگري درست مخالف اين، به کار مي‌‌برند؛ يعني ادراک آنچه شايسته دانستن است. اين اصطلاح در علم اصول، در برابرِ «عقل عملي» به کار مي‌‌رود که عبارت است از ادراک هر آنچه شايسته است بدان عمل شود، با صرف نظر از اين که آيا شارع يا هر کس ديگري، دستور به انجام دادن آن کار داده باشد يا نداده باشد (ر.ک: اُصول الفقه، مظفّر، ج ۱، ص ۲۰۵ ـ ۲۰۷).

4.إثبات الهداة، ج ۱، ص ۸۱ ـ ۸۲.

5.مانند اين حکم عقلي ‌که: يک، نصف دو است.

6.الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۱۳۱ ـ ۱۳۳.

7.الفوائد الطوسية، ص ۴۲۶ ـ ۴۲۷؛ إثبات الهداة، ج ۱، ص ۸۲ .


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
250

باورند که ائمه عليهم السلام، عقل را يکي از منابع شناخت مي‌‌دانسته‌اند و از اين رو، بايد آن را يکي از مبادي چهارگانه استنباط شمرد. ۱
حتّي شيخ مفيد گفته است:
اگر حديثي مخالف حکم عقل باشد، آن را کنار مي‌گذاريم. ۲
شاگردش سيّد مرتضي نيز مي‌گويد:
اگر موضوع جديدي پيش بيايد که در کتاب و سنت قطعي، دليلي در باره آن نداشته باشيم، بايد به عقل مراجعه کنيم، و هر چه عقل حکم کرد، به آن عمل کنيم. ۳
احاديث را بايد بر عقول عرضه کرد و اگر مخالف با عقل نبود، بايد بر کتاب خدا عرضه شود. ۴
وي حتي پا را از اين نيز فراتر نهاده و گفته است:
ما هر امر مشتبهي را از آيات و غير آيات، به عقول عرضه مي‌داريم؛ زيرا عقول، اصل و دليل است. ۵
اخباريان با برداشت خاصي که از اين مطالب دارند، منکر چنين جايگاهي براي عقل شده‌اند.

ديدگاه اخباريان

گذشت که يکي از مهم‌ترين مبانيِ اخباريگري، اصرار بر لزوم دستيابي به علم و يقين در احکام شرعي است. اخباريان بر همين اساس، دليل عقلي غير قطعي را معتبر نمي‌دانند. پاسخ آنان به سؤال نخست، اين است که هر حکمي که مستند به

1.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۱۴۳؛ العدة في اُصول الفقه، ج ۲، ص ۷۴۱؛ المعتبر في شرح المختصر، ج ۱، ص ۲۸ و ۳۲؛ الحق المبين في رد الاخباريين، ص ۷ ـ ۸؛ اسلام و مقتضيات زمان، ج ۱، ص ۲۴۷ و ج ۲، ص ۳۷.

2.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۱۴۹.

3.جواب الموصليات الثالثة (رسائل الشريف المرتضي، ج ۱)، ص ۲۱۰.

4.جوابات المسائل الطرابليسات (رسائل الشريف المرتضي، ج ۱)، ص ۴۱۰.

5.رسالة في الردّ علي أصحاب العدد (رسائل الشريف المرتضي، ج ۲)، ص ۵۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12132
صفحه از 555
پرینت  ارسال به