باورند که ائمه عليهم السلام، عقل را يکي از منابع شناخت ميدانستهاند و از اين رو، بايد آن را يکي از مبادي چهارگانه استنباط شمرد. ۱
حتّي شيخ مفيد گفته است:
اگر حديثي مخالف حکم عقل باشد، آن را کنار ميگذاريم. ۲
شاگردش سيّد مرتضي نيز ميگويد:
اگر موضوع جديدي پيش بيايد که در کتاب و سنت قطعي، دليلي در باره آن نداشته باشيم، بايد به عقل مراجعه کنيم، و هر چه عقل حکم کرد، به آن عمل کنيم. ۳
احاديث را بايد بر عقول عرضه کرد و اگر مخالف با عقل نبود، بايد بر کتاب خدا عرضه شود. ۴
وي حتي پا را از اين نيز فراتر نهاده و گفته است:
ما هر امر مشتبهي را از آيات و غير آيات، به عقول عرضه ميداريم؛ زيرا عقول، اصل و دليل است. ۵
اخباريان با برداشت خاصي که از اين مطالب دارند، منکر چنين جايگاهي براي عقل شدهاند.
ديدگاه اخباريان
گذشت که يکي از مهمترين مبانيِ اخباريگري، اصرار بر لزوم دستيابي به علم و يقين در احکام شرعي است. اخباريان بر همين اساس، دليل عقلي غير قطعي را معتبر نميدانند. پاسخ آنان به سؤال نخست، اين است که هر حکمي که مستند به
1.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۱۴۳؛ العدة في اُصول الفقه، ج ۲، ص ۷۴۱؛ المعتبر في شرح المختصر، ج ۱، ص ۲۸ و ۳۲؛ الحق المبين في رد الاخباريين، ص ۷ ـ ۸؛ اسلام و مقتضيات زمان، ج ۱، ص ۲۴۷ و ج ۲، ص ۳۷.
2.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۱۴۹.
3.جواب الموصليات الثالثة (رسائل الشريف المرتضي، ج ۱)، ص ۲۱۰.
4.جوابات المسائل الطرابليسات (رسائل الشريف المرتضي، ج ۱)، ص ۴۱۰.
5.رسالة في الردّ علي أصحاب العدد (رسائل الشريف المرتضي، ج ۲)، ص ۵۶.