سوي ديگر بگويند: فهم شما از قرآن، حجّت نيست! ۱ پس کتاب خدا اصل و دليل و حجّت در هر حال و هر جايي است و بر اخبار و روايات، مقدّم و معيار احاديث است؛ زيرا صحّت و سقم اخبار را ميشود با کتاب خدا شناخت. از اين رو، اخباري را که صحّتشان را نميدانيم، بر قرآن عرضه ميداريم. ۲
۳. رواياتي که ميگويد: در برخورد با اخبار متعارض، به قرآن رجوع کنيد و از ميان آنها خبري را بپذيريد که موافق کتاب خداست، و هر روايتي را که مخالف قرآن بود، ردّ کنيد. ۳ روشن است که اين آيات که دو خبر متعارض را با آنها ميسنجيم، از ظواهر کتاباند و نص نيستند. چگونه ميشود روايت را بر کتاب خدا عرضه بداريم، در حالي که چيزي از کتاب خدا را نميفهميم؟! ۴
۴. رواياتي در باب شروط، گوياي اين که هر شرطي که در عقود ميشود، چنانچه مخالف کتاب خدا باشد، اعتبار ندارد و باطل است. ۵ اگر ما ظواهر قرآن را نفهميم و براي ما حجّت نباشد، چگونه ميتوانيم بفهميم که آن شرط مخالف کتاب خداست؟ ۶
۵. رواياتي که ميگويند: در فتنهها به قرآن پناه ببريد و به آن چنگ بزنيد. ۷ عمل به اين روايات نيز منوط به فهم قرآن است. ۸
1.الرسائل الاصولية، رساله أصالة البرائة، ص ۳۶۱؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۱۴۵؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۲۰؛ شيعه در اسلام، ص ۵۳؛ الفوائد الحائرية، ص ۲۸۳ ـ ۲۸۶.
2.تصحيح الإعتقاد (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۵)، ص ۴۴؛ رسائلة في الردّ علي أصحاب العدد (رسائل الشريف المرتضي، ج ۲)، ص ۵۶.
3.براي نمونه، وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۸۴ (صفات القاضي، باب ۹)، ح ۲۹؛ الکافي، ج ۱، ص ۶۸، ح ۱۰.
4.الأنوار النعمانية، ج ۱، ص ۳۱۰؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۱۴۵؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۲۰؛ کفاية الاُصول، ج ۳، ص ۲۱۳.
5.براي نمونه: وسائل الشيعة، ج ۱۲، ص ۳۵۳، (الخيار، باب ۶) ح ۱ ـ ۴؛ الکافي، ج ۵، ص ۱۹۶، ح ۱.
6.فرائد الاصول، ج ۱، ص ۱۴۵؛ کفاية الاُصول، ج ۳، ص ۲۱۳.
7.مانند سخن پيامبر خدا (وسائل الشيعة، ج ۴، ص ۸۲۸، باب ۳، از ابواب قراءة القرآن)، ح ۳.
8.نابغه فقه و حديث (به نقل از: غاية المراد، سيد نعمة الله جزايري)، ص ۲۲۰؛ الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۲۰.