سيره را ردّ نکرده ۱و طبق آن مشي کرده و احکام خود را با سخن گفتن و کلام، بيان ميکند و ديگران را در بسياري از آيات قرآن، دعوت به فهم و تدبر در قرآن ميکند و اگر قرآن قابل فهم و درک نبود، دستور به تدبّر در آن داده نميشد. حالْ آن که کلام در غالب اوقات، افاده يقين نميکند و در بيشتر موارد، ظنّآور است. ۲پس اين علم اجمالي به وجود نسخ و تقييد و تخصيص و... ، بعد از فحص در روايات معصومين عليهم السلام، منحل ميشود و در مواردي که دليلي پيدا نکرديم بر اين که آيهاي نسخ شده يا نه، و يا تخصيص خورده و يا نخورده، به شک بدوي بر ميگردد و اصل، عدم تقييد و تخصيص و... است. ۳
دليل چهارم: منوعيت تفسير به رأي
دليل چهارم اخباريان بر عدم حجّيت ظواهر قرآن، استدلال به رواياتي است که ما را از تفسير کردن قرآن به رأي منع کرده است. ۴و يکي از موارد تفسير به رأي، آن است که قرآن را بدون مراجعه به آثار اهل بيت عليهم السلام و تنها با فهم و عقل خويش تفسير کرده، حکمي را از آن استنباط کنيم. ۵و به گفته محدّث بحراني، بعيد است که بتوان رأي را در اين روايات، حمل کنيم بر خواهشهاي نفساني و تمايلات طبيعي شخصي براي اغراض فاسدي که شخص دارد. ۶ براي نمونه، در روايتي از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده است که ميفرمايد:
1.الحقّ المبين في تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص ۲۳؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۱۶۹؛ ادوار اجتهاد، ص ۳۶۶.
2.مناهج الأحکام و الاُصول، بحث حجية ظواهر القرآن. چنانچه گذشت، سيد نعمة الله جزايري نيز به اين مطلب اعتراف کرده است ( الأنوار النعمانية، ج ۱، ص ۳۰۹ ـ ۳۱۱؛ منبع الحياة، ص ۴۸) گويا سيّد نعمة الله جزايري، اين مطلب را از تفسير التبيان (ج ۱، ص ۴) گرفته است.
3.آراء حول القرآن، ص ۱۰.
4.علّامه مجلسي ۲۲ روايت را در اين باره ذکر ميکند و شيخ حرّ عاملي ادّعا ميکند که اين روايات به حدّ تواتر ميرسد (ر.ک: بحار الأنوار، ص ۸۹، ص ۱۰۷ ـ ۱۱۲؛ الفوائد الطوسية، ص ۳۲۵؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۵۲ باب ۱۳، از ابواب صفات القاضي، ذيل حديث ۸۲).
5.الفوائد المدنية، ص ۱۲۷ ـ ۱۷۳.
6.الدرر النجفية، ج ۲، ص ۳۴۵.