227
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

از يک سو، عمل به متشابهات، نصّاً و اجماعاً ممنوع است و از سوي ديگر، چون براي ما معلوم نيست که متشابهات کدام‌اند، به هيچ کدام از آيات نمي‌توانيم عمل کنيم؛ چراکه احتمال مي‌دهيم همان آيه، متشابه بوده باشد. متشابه آن است که در معنايي که از آن فهميده مي‌شود، احتمال خلاف برود، مانند الفاظ مشترک و ظواهر و عام و مطلق که احتمال تخصيص و تقييد دارد؛ ولي منظور از محکم، نصّي است که در معناي خود، صراحت داشته باشد و احتمال خلاف در آن نباشد، مانند: (وَلاَ يظْلِمُ رَبُّک أَحَدًا) ۱ که در معناي آن، هيچ احتمال ديگري جز نفي ظلم از خداوند نيست. ۲و حتي شيخ حرّ عاملي، با اطمينان همه آيات احکام را از متشابهات مي‌‌داند. وي مي‌گويد:
ظواهر هر يک از آيات احکام نسبت به احکام نظري، متشابه است؛ چراکه در هر يک از اين آيات، با قطع نظر از احاديث، دو يا بيش از دو احتمال در معناي آن وجود دارد. ۳

پاسخ دليل دوم

اصوليان و اخبارياني که در حجّيت ظواهر قرآن با آنان اتّفاق دارند، يک جواب نقضي و دو جواب حلي به اين استدلال داده‌اند:
۱. در جواب نقضي اين دليل، گفته مي‌‌شود: لازمه سخن شما اين است که به احاديث اهل بيت هم نتوانيم عمل کنيم؛ چراکه احاديث نيز ناسخ و منسوخ، عام و خاصّ و محکم و متشابه دارد ۴و بايد متشابهات احاديث را همانند قرآن، به محکمات آن دو بر گردانْد و اگر به احاديث متشابه عمل کنيم و محکمات آنها را رها کنيم، گم‌راه مي‌شويم. ۵

1.سوره کهف، آيه ۴۹.

2.هداية الأبرار، ص ۱۵۵؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۱۵۱ (به نقل از شارح وافية، سيّد صدر الدين قمي همداني).

3.الفوائد الطوسية، ص ۱۹۲.

4.الرسائل الاُصولية، رسالة البراءة، ص ۳۶۱؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۱۴۴؛ الاُصول الأصلية، ص ۱۳۵.

5.چنان که امام رضا عليه السلام فرمود: «إن في أخبارنا متشابهاً کمتشابه القرآن و محکماً کمحکم القرآن، فردّوا متشابهها إلي محکمها و لا تتّبعوا متشابهها دون محکمها فتضلّوا» (عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص ۲۹۰، ح ۳۹؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۸۲ باب ۹، از ابواب صفات القاضي، ح ۲۲).


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
226

۴. پذيرش اين سخن، منجر به کنار رفتن قرآن از دايره دين مي‌‌شود؛ زيرا اگر تنها مرجعي که بايد به آن رجوع کرد، اخبار و روايات باشد، مواردي مانند روايات تحريف، خود قرآن را نيز از اعتبار مي‌اندازد. روشن است که اين، با رواياتي که ائمه عليهم السلام کيفيت استدلال به آيات را به اصحاب خود ياد مي‌دادند، ۱ منافات دارد. ۲ از اين رو، شهيد مطهري در اعتراض به کساني که معتقدند مخاطب قرآن ما نيستيم، مي‌‌گويد:
...و اينها نگفتند قرآن را نخوانيد. نه، گفتند: قرآن را بخوانيد، قرآن را ببوسيد؛ اما قرآن را نفهميد. ۳

دليل دوم: ممنوعيت عمل به متشابهات

ديگر دليل اخباريان، اين است که قرآن محکمات و متشابهاتي دارد که براي ما ناشناخته است. پس به هيچ يک از آيات نمي‌توان عمل کرد. در روايتي امام صادق عليه السلام مي‌فرمايد:
إنّ القرآن فيه محکم ومتشابه. فأمّا المحکم فنُؤمن به ونعمل به و ندين به؛ وأما المتشابه فنؤمن به ولا نعمل به وهو قول الله تبارک و تعالي:(فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيغٌ فَيتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللهُ وَالرَّسِخُونَ فِي الْعِلْمِ)۴.۵
همانا در قرآن، هم محکم هست و هم متشابه. اما نسبت به محکمات آن، هم به آن ايمان مي‌آوريم و هم عمل مي‌کنيم. اما نسبت به متشابهات، ايمان مي‌آوريم ولي به آن عمل نمي‌کنيم. چنانچه خداوند مي‌فرمايد: (اما کج‌دلان، براي فتنه‌جويي و در طلب تأويل، پيگير متشابهات مي‌شوند، حالْ آن که تأويل آن را کسي نمي‌داند جز خداوند و راسخان در علم).

1.اين روايات، در جواب دليل چهارم اخباريان خواهد آمد، مثل روايت زراره و عبد الأعلي (وسائل الشيعة، ج ۱، ص ۲۹۰، ابواب الوضوء، باب ۲۳، ح ۱ و ص ۳۲۷، باب ۳۹، ح ۵).

2.الفوائد الحائرية، ص ۲۸۳.

3.اسلام و مقتضيات زمان، ج ۱، ص ۱۴۸ ـ ۱۴۹.

4.سوره آل عمران، آيه ۷.

5.الفوائد، ص ۲۰۳، ح ۳؛ تفسير العيّاشي، ج ۱، ص ۱۱، ح ۶؛ بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۱۹۸، ح ۳۰.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12069
صفحه از 555
پرینت  ارسال به