219
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

ابو الخطّاب را که بر امام صادق دروغ بست و تا امروز [نيز] اصحاب او دسيسه مي‌کنند و احاديثي را جعل مي‌کنند و در کتب اصحاب امام صادق وارد مي‌کنند». ۱
اين مطلب بر کسي که با حيات ائمه عليهم السلام و تاريخ حديث آشنا باشد، پوشيده نيست. ۲دروغ بستن بر آن حضرات چنان فراوان بوده که به قول امام صادق عليه السلام گويي خداوند اين کار را بر مردم واجب کرده است. ۳ البته اين گونه جعل حديث، قبل از زمان مقابله حديث و تدوين علم حديث و رجال بين اصحاب ائمه بوده است. با اين حال، علم به وجود اخبار کذب، با ادّعاي قطع به صدور تمام اخبار و حتي با ادّعاي ظنّ به صدور تمام روايات تنافي دارد. اما با اين تنافي ندارد که ما مي‌گوييم: علم اجمالي داريم که اکثر يا کثيري از اين روايات، از معصوم صادر شده است؛ بلکه اين ادّعا، بديهي است. ۴ نتيجه اين که چون همه اخباري که در دست داريم، قابل اعتماد نيستند، بايد سند آنها را ملاحظه کنيم که هر کدام را چه کساني نقل کرده‌اند. ۵

1.إختيار معرفة الرجال، ص ۲۲۴، ش ۴۰۱؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۳۲۶؛ اسلام و مقتضيات زمان، ج ۱، ص ۱۴۶.

2.هشام بن حکم نيز از امام صادق عليه السلام چنين مطلبي را در باره مغيرة بن سعد نقل مي‌‌کند. فضل بن شاذان و حمدويه نيز در باره محمد بن سنان. ر.ک: إختيار معرفة الرجال، ص ۲۵۵، ش ۴۰۲ و ص ۵۰۶، ش ۹۷۷ و ص ۵۰۷، ش ۹۸۰؛ فرائد الاُصول، ص ۳۵۵ ـ ۳۵۶ و ج ۱، ص ۳۵۲.

3.إختيار معرفة الرجال، ص ۱۳۵ ـ ۱۳۶، ش ۲۱۶. و به همين مضمون، روايت ابن سرحان و ديگران (همان، ص ۱۷۰، ش ۲۸۷ و ص ۲۲۶، ش ۴۰۴؛ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۲۱۷، ح ۱۲).

4.فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۳۵۶.

5.اسلام و مقتضيات زمان، ج ۱، ص ۱۴۳ ـ ۱۴۴.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
218

است. ۱گاهي در عمل، روايت يکي از اصول را طرد کرده‌اند. ۲ گاهي هم به عدم اعتبار اصل يا صاحب آن، تصريح نيز کرده‌اند. ۳اين موارد نشان مي‌‌دهد که بزرگاني چون شيخ صدوق و شيخ طوسي، تمام روايات اصول مشهور را صحيح هم نمي‌دانسته‌اند؛ چه رسد که قطعي الصدور بدانند.

۹. اثرگذاري دروغ‌پردازان در آثار حديثي

به يقين، عدّه‌اي حديث جعل مي‌کردند و آن را با احاديث صحيح مي‌‌آميختند. بعيد بلکه محال است که اصحاب توانسته باشند اينها را به طوري که احتمال خطا نرود، جدا کنند؛ خواه صاحبان اصول اربعمائه و خواه مؤلّفين کتب اربعه، و يا ديگران. اين احتمال باطل، در همه آنها مي‌آيد؛ البته اين احتمال طبق نظر مجتهدان، با ارزيابي متن حديث و شناخت صفات راوي، دفع مي‌شود؛ ۴ولي اخباريان که چنين استدلالي را قبول ندارند، چگونه از آن رها مي‌‌شوند؟ بهترين دليل بر قدرت نفوذ دروغ‌پردازان، گزارش يکي از بزرگان شيعه به نام يونس بن عبد الرحمان است که مي‌گويد:
من کوشش مي‌کردم که هميشه روايت‌هاي معتبر را بنويسم و نقل کنم. وقتي وارد عراق شدم، از اصحاب امام باقر و صادق عليهما السلام احاديثي را شنيدم و کتاب‌هاي آنان را گرفتم. وقتي خدمت امام رضا عليه السلام رسيدم، آن کتاب‌ها را به حضرت عرضه کردم. ديدم حضرت بسياري از آنها را خط زد و گفت: «اينها دروغ است. خدا لعنت کند

1.العدّة في اُصول الفقه، ص ۱۲۶.

2.ر.ک: کتاب من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۲۴۹، ذيل حديث ۸۰۴؛ تهذيب الأحکام، ج ۱، ص ۴۰۸ ذيل حديث ۱۲۸۲؛ الفهرست، طوسي، ص ۱۲۸، ش ۱۷۶؛ الرسائل الاُصولية، ص ۱۲۳ ـ ۱۲۴.

3.براي نمونه، ر.ک: الفهرست، طوسي، ص ۲۸۳، ش ۴۱۹ و ص ۲۱۹، ش ۳۲۳ و ص ۲۲۹، ش ۳۴۴ و ص ۴۰۹ ـ ۴۱۰، ش ۶۲۳؛ الرسائل الاصولية، ص ۱۲۳ ـ ۱۲۴؛ إختيار معرفة الرجال، ص ۴۰۳ ـ ۴۰۴، ش ۷۵۵ ـ ۷۵۶؛ جامع الرواة، ج ۱، ص ۲۰۴ و ۵۰۴ و ج ۲، ص ۱۲۳، ۱۵۰، ۲۰۵، ۳۰۲ و ۳۵۵؛ مختلف الشيعة، ج ۸، ص ۳۴۷؛ رجال الطوسي، ص ۴۳۰، ش ۶۱۷۷؛ رجال النجاشي، ص ۲۵۵، ش ۵۹۲؛ رجال ابن الغضائري، ص ۵۲، ش ۶.

4.مفاتيح الاُصول، ص ۳۳۰.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11893
صفحه از 555
پرینت  ارسال به