197
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

فصل دوم : اعتبار کتب روايي

گذشت که بر اساس رويکرد غالب ميان اخباريان، راه دريافت احکام شرعي از اهل بيت عليهم السلام، بايد قطعي و يقيني باشد. اين، بحثي کبروي بود و اين که ما از کدام حديث، قطع و يقين به حکم شرعي پيدا مي‌کنيم، بحثي صغروي است. بر پايه ديدگاه مشهور ميان اخباريان، همه اخبار کتب اربعه شيعه ( الکافي، کتابُ من لايحضره الفقيه، ۱تهذيب الأحکام، و الإستبصار)، به يقين از معصوم صادر شده و به اصطلاح،

1.از اين اثر مشهور شيخ صدوق رحمه الله عليه، با عبارات گوناگوني ياد مي‌شود: «الفقيه»، «من لايحضر»، «كتاب من لايحضره فقيهٌ» و از همه مشهورتر «من لايحضره الفقيه». اما شايان ذکر است که نام اصلي و دقيق اين کتاب، «کتابُ مَن لايحضره الفقيه» است. سنّت رايج ميان اهل علم، هنگام نام ‌بردن از کتاب‌ها، تلخيص عنوان‌هاي چندْ کلمه‌اي است. از همين رو، ديگران پس از صدوق و حتي خود او در ديگر آثارش، عبارات ديگري را جاي‌گزين اين عنوان نسبتاً طولاني کرده‌اند. اما بنا به دلايلي که اينک مجال توضيحش نيست، بهتر است در نوشتار، از چنين تلخيصي پرهيز شود و واژه آغازين از نام کتاب حذف نشود. پس بهتر است همه جا؛ به ويژه در ارجاعات و کتاب‌نامه‌ها، واژه «کتاب» در آغاز عنوان اين اثر گران‌سنگ نوشته شود؛ چنآن که شيخ بهايي چند باري که در الوجيزة از اين کتاب نام برده، عنوان کامل آن را استفاده کرده است: «فألّفوا کتباً... الکافي، و کتاب من لايحضره الفقيه، و التهذيب و الإستبصار» ( الوجيزة، ص ۱۶ و ۱۷).


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
196
  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11907
صفحه از 555
پرینت  ارسال به