ثانياً: منظور اخباريان از علم، اعمّ است از علمي که مطابق با واقع بوده باشد و احتمال خلاف در آن نرود، و علم عادي که نفس به آن اطمينان پيدا ميکند. اين اطمينان، گاهي از سخنان اطفال نيز به انضمام قرائن، حاصل ميشود. ولي منظور مجتهدان در ظنّ، ظن به خود حکم است نه مناط حکم، و مرادشان از علم، آن علمي است که مطابق با واقع بوده باشد. پس در اين صورت، نزاع لفظي است و محلّ اختلاف، در نامگذاري است.
و اگر چنانچه مناط و مدارک فتواي مجتهدان خارج از کتاب و سنّت بوده باشد، در اين صورت ديگر نزاع لفظي نيست و اشکالات اخباريان بر مجتهدان وارد است. ۱