191
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

۲. اشکال حَلّي اصوليان اين است که هر محتملي، مشتبه نيست؛ بلکه گاهي مشتبه بر فعلي اطلاق مي‌شود که احتمال خطر در آن است و با وجود اين احتمال، ديگر موضوع احراز نمي‌شود و به شبهه‌اي در موضوع حکم بدل مي‌‌شود که بايد در صورت امکان، احتياط کرد. افزون بر اين که به قرينه تعليلي ۱که در برخي از اين روايات آمده، همين احتمال دوم متعيّن مي‌شود. ۲
شيخ انصاري در پاسخي مفصّل، توقّف را در اين اخبار، بر اراده مطلق رجحان (اعم از وجوب و استحباب) حمل کرده، و هلاکت را نيز اعّم از عقاب اخروي و ديگر مفاسد مي‌‌داد. وي اين روايات را به سه دسته تقسيم کرده و امر به توقّف را در هر سه دسته، امر ارشادي دانسته است؛ ارشاد به وجوب عقلي و شرعي توقّف و يا به استحباب آن.
اصوليان در جايي که بياني از طرف مولا نباشد و دليلي به مکلّف نرسد، احتمال تکليف و عقاب و مجازات را با قاعده «قبح عقاب بلا بيان» و به استناد احاديثي مانند حديث رفع، ۳روايت حجب، ۴و مطلق، ۵از بين مي‌برند و آن را از موارد شبهه، خارج مي‌دانند. ۶اين رويکرد، اختصاص به اصوليان ندارد و حتي محدّث جزايري نيز بر اين باور است که حديث «ما حجب الله علمه علي العباد فهو موضوع عنهم»، هم شامل احکامي مي‌شود که امام معصوم عليه السلام بيان نکرده، و هم احکامي که بيان کرده ولي به دست ما نرسيده است. ۷

1.«فإنّ الوقوف عند الشبهة خير من الإقتحام في الهلکات» ( الکافي، ج ۱، ص ۶۸، ح ۱۰؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۱۴، باب ۱۲، از ابواب صفات القاضي، ح ۹).

2.درر الفوائد، ج ۲، ص ۴۳۱.

3.قال رسول الله صلي الله عليه و آله: «رُفِع عن اُمّتي تسعة... وما لا يعلمون» ( الخصال، ج ۲، ص ۴۱۷، ح ۹).

4.امام صادق عليه السلام فرمود: «ما حجبَ اللهُ علمَه علي العباد فهو موضوع عنهم» ( الکافي، ج ۱، ص ۱۶۴، ح ۳؛ التوحيد، ص ۴۱۳، ح ۹؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۹، باب ۱۲، از ابواب صفات القاضي، ح ۲۸).

5.امام صادق عليه السلام فرمود: «کلُّ شيء مطلق حتّي يَرد فيه نهيٌ» ( کتاب من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۲۰۸، ح ۹۳۷؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۲۷، باب ۱۲، از ابواب صفات القاضي، ح ۶۰).

6.الفوائد الحائرية، ص ۲۴۴ ـ ۲۴۵؛ عوائد الأيام، ص ۳۶۱.

7.منبع الحياة، ص ۳۹.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
190

اصل اوّلي، حرمت عمل به ظنّ است. آنان نيز عمل به ظنّ مطلق را جايز نمي‌شمارند. ولي به اعتقاد اصوليان، اوّلاً: آيات و رواياتي که نهي از عمل به ظنّ مي‌کند، به ظنون خاصّه تخصيص مي‌خورد و حجّيت را منحصر در علم نمي‌دانند. در اين صورت، ديگر جايي براي تمسّک به اطلاقات باقي نمي‌ماند. ۱
ثانياً: در روزگار ما که باب علم مسدود است، باب علمي و ظنّ خاص که دليل بر حجّيت آن داريم، مفتوح است. ۲برهان قطعي و دليل علمي بر حجّيت اجتهاد و ظواهر آيات و خبر واحد و اصول عمليه و... داريم. پس خواه به واسطه آنها علم به واقع پيدا کنيم و يا نکنيم، حکم و فتواي مستند به آن‌ها، از روي علم است و مشمول آيات و روايات ناهي از ظن نمي‌شود. ۳شيخ طوسي مي‌گويد:
کسي که به خبر واحد عمل مي‌کند، عمل به غير علم نکرده؛ چراکه دليل دلالت بر وجوب عمل به آن دارد. ۴

ديدگاه اصوليان در باره احتياط و پرهيز از شبهات

۱. اشکال نقضي اصوليان بر اين استدلال، اين است که شبهه در خود حکم، و در طريق و موضوع حکم و در تعارض دو نص، يکي است. پس چرا شما در شبهات موضوعي و شبهات حکميه وجوبي و نيز در تعارض دو نصّ، قائل به اصل اباحه هستيد؟ ۵اگر اين استدلال تمام است، نبايد منحصر به شبهات حکميه تحريمي شود. ۶

1.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۶۹۰؛ فرائد الاصول، ج ۱، ص ۱۳۴؛ الحاشية علي إستصحاب القوانين، ص ۱۱۲.

2.معالم الدين و ملاذ المجتهدين، ص ۱۹۲. نيز ر.ک: الرسائل الاصولية، رساله الإجتهاد والأخبار، فريد بهبهاني، ص ۶ ـ ۸ .

3.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۶۹۱. نيز ر.ک: الفوائد الحائرية، ص ۱۲۸؛ العدّة في اُصول الفقه، ج ۱، ص ۱۰۶؛ معارج الاصول، ص ۲۶۳ ـ ۲۶۴.

4.العدّة في اُصول الفقه، ج ۱، ص ۱۰۶.

5.الفوائد المدنية، ص ۹۰؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۰۲.

6.الرسائل الاصولية، رساله أصالة البرائة، ص ۳۶۲ و ۳۷۵؛ الفوائد الحائرية، ص ۲۴۴.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12016
صفحه از 555
پرینت  ارسال به