اصل اوّلي، حرمت عمل به ظنّ است. آنان نيز عمل به ظنّ مطلق را جايز نميشمارند. ولي به اعتقاد اصوليان، اوّلاً: آيات و رواياتي که نهي از عمل به ظنّ ميکند، به ظنون خاصّه تخصيص ميخورد و حجّيت را منحصر در علم نميدانند. در اين صورت، ديگر جايي براي تمسّک به اطلاقات باقي نميماند. ۱
ثانياً: در روزگار ما که باب علم مسدود است، باب علمي و ظنّ خاص که دليل بر حجّيت آن داريم، مفتوح است. ۲برهان قطعي و دليل علمي بر حجّيت اجتهاد و ظواهر آيات و خبر واحد و اصول عمليه و... داريم. پس خواه به واسطه آنها علم به واقع پيدا کنيم و يا نکنيم، حکم و فتواي مستند به آنها، از روي علم است و مشمول آيات و روايات ناهي از ظن نميشود. ۳شيخ طوسي ميگويد:
کسي که به خبر واحد عمل ميکند، عمل به غير علم نکرده؛ چراکه دليل دلالت بر وجوب عمل به آن دارد. ۴
ديدگاه اصوليان در باره احتياط و پرهيز از شبهات
۱. اشکال نقضي اصوليان بر اين استدلال، اين است که شبهه در خود حکم، و در طريق و موضوع حکم و در تعارض دو نص، يکي است. پس چرا شما در شبهات موضوعي و شبهات حکميه وجوبي و نيز در تعارض دو نصّ، قائل به اصل اباحه هستيد؟ ۵اگر اين استدلال تمام است، نبايد منحصر به شبهات حکميه تحريمي شود. ۶
1.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۶۹۰؛ فرائد الاصول، ج ۱، ص ۱۳۴؛ الحاشية علي إستصحاب القوانين، ص ۱۱۲.
2.معالم الدين و ملاذ المجتهدين، ص ۱۹۲. نيز ر.ک: الرسائل الاصولية، رساله الإجتهاد والأخبار، فريد بهبهاني، ص ۶ ـ ۸ .
3.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۶۹۱. نيز ر.ک: الفوائد الحائرية، ص ۱۲۸؛ العدّة في اُصول الفقه، ج ۱، ص ۱۰۶؛ معارج الاصول، ص ۲۶۳ ـ ۲۶۴.
4.العدّة في اُصول الفقه، ج ۱، ص ۱۰۶.
5.الفوائد المدنية، ص ۹۰؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۰۲.
6.الرسائل الاصولية، رساله أصالة البرائة، ص ۳۶۲ و ۳۷۵؛ الفوائد الحائرية، ص ۲۴۴.