برهان قطعي و علمي بر حجّيت مواردي مانند اجتهاد و ظواهر آيات و خبر واحد و اصول عمليه داريم، حکمي که مستند به اين موارد باشد، از روي علم است. پس مشمول ادلّه نهي از عمل به ظن نميشود. ۱
ناگزير بودن عمل به ظن از ديد اصوليان
اصل ادعاي اخباريان، اين است که در هر حکمي، دليل قطعي از سنّت و روايات بر وجود آن حکم داريم. اصوليان، کلّيت اين مطلب را قبول ندارند. مرحوم وحيد بهبهاني براي اثبات اين که نميتوانيم در تمام احکام شرعي، قطع و علم پيدا کنيم، به نکاتي اشاره کرده که خلاصه آنها چنين است:
۱. فهم بسياري از آيات و روايات، معرکه آرا و انظار علمايي چون شيخ صدوق و شيخ طوسي شده و حتي گاهي فهم عالمي ضدّ فهم ديگري است. ۲وقتي کلمهاي منصرف به چند معنا باشد، چگونه ميتوان قطع پيدا کرد که مراد اصلي گوينده، کدام معنا بوده است؟ براي نمونه، به فتواي برخي از فقها، عقد دختر باکره رشيد بدون اذن ولي، جايز است ۳و به نظر گروهي ديگر، جايز نيست. ۴شگفت اين که هر دو دسته، به يک حديث استناد کردهاند و اين اختلاف، ناشي از تعارض دو خبر نيست؛ بلکه به سبب اختلاف در فهم يک حديث است. ۵
۲. بسياري از احکام فقهي، از باب جمع بين ادّله عامّ و خاصّ، يا مطلق و مقيد است و يا امر را حمل بر استحباب کردن و نهي را حمل بر کراهت کردن و... .
1.هداية المسترشدين، ج ۳، ص ۶۹۱.
2.براي نمونه، قس: کتاب من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۲۰، ح ۵۷۹؛ تهذيب الأحکام، ج ۱، ص ۴۵۹ ـ ۴۶۰، ح ۱۴۹۷.
3.مانند: ابن جنيد و شيخ مفيد (مختلف الشيعة، ج ۷، ص ۱۱۴)، سيد مرتضي ( الإنتصار، ص ۱۲۲)، شيخ طوسي در تفسير ( التبيان، ج ۲، ص ۲۷۳)، ابن برّاج (المهذّب البارع، ج ۲، ص ۱۹۳)، ابن ادريس ( السرائر، ج ۲، ص ۵۶۱)، علّامه حلّي (مختلف الشيعة، ج ۷، ص ۱۱۵) و فرزندش فخر المحقّقين ( إيضاح الفوائد، ج ۳، ص ۲۰ ـ ۲۱).
4.مانند شيخ صدوق ( الهداية، ص ۲۶۰) و شيخ طوسي (نهاية الاحکام، ص ۴۶۵).
5.الفوائد الحائرية، ص ۱۱۸؛ الرسائل الاصولية، رساله الإجتهاد والأخبار، ص ۳۲ و ۲۰.