181
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

من أفتي الناسَ بغير علم ولا هديً لعنته ملائکةُ الرحمة وملائکة العذاب ولحقه وزرَ من عمل بفتياه. ۱
کسي که بدون علم و يا راه‌نمايي [از سوي امام] فتوا دهد، فرشتگان رحمت و فرشتگان عذاب، او را لعن مي‌کنند، و گناه کساني هم که به فتواهاي او عمل کنند، بر گردن اوست.
نيز در روايتي صحيح آمده است که امام صادق عليه السلام به عبد الرحمن بن حجّاج فرمود:
إياک وخصلتين، ففيهما هلک من هلک: إياک أن تفتي الناس برأيک أو تدين بما لا تعلم.۲
از دو خصلت پرهيز کن؛ چراکه هر که نابود شد، بدين دو سبب نابود شد: بپرهيز از فتوا دادن به رأي و نظر، و از دينداري بدون علم.
در ديدگاه ملا محمّد امين استرآبادي، «فتوا دادن به رأي» آن است که در آن فتوا، به دليل ظنّي تمسّک شود. ۳پس اين احاديث، دلالت مي‌کنند که نبايد در حکم شرعي، به ظن بسنده کرد. ۴شيخ انصاري در پاسخي مفصّل به اين دليل، توقّف را در اين اخبار، بر اراده مطلق رجحان (اعم از وجوب و استحباب) حمل کرده، و هلاکت را نيز اعّم از عقاب اخروي و ديگر مفاسد مي‌‌داد. وي اين روايات را به سه دسته تقسيم کرده و امر به توقّف را در هر سه دسته، امر ارشادي دانسته است؛ ارشاد به وجوب عقلي و شرعي توقّف و يا به استحباب آن.

سه. وجوب احتياط و پرهيز از شبهات

به باور اخباريان، ظنّ و گمان، يکي از مصاديق شبهه است و هر گاه در باره احکام الهي شبهه‌اي پيش آيد، بايد توقّف و احتياط کرد؛ زيرا اجتناب از موضوع

1.الکافي، ج ۱، ص ۴۲ (باب النهي عن القول بغير علم)، ح ۳؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۹ (صفات القاضي، باب ۴)، ح ۱.

2.الکافي، ج ۱، ص ۴۲، ح ۲؛ وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۰ (صفات القاضي، باب ۴)، ح ۳.

3.الفوائد المدنية، ص ۱۲۰.

4.الفوائد الطوسية، ص ۴۰۷ و ۵۲۹.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
180

(أَمْ تَقُولُونَ عَلَي اللَّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ. ۱
آيا چيزي را که نمي‌دانيد، به خدا نسبت مي‌دهيد؟!).
(وَمَا يتَّبِعُ أَکثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لاَ يغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيئا.۲
بيشتر آنان، جز از گمان پيروي نمي‌کنند؛ در حالي که گمان، هرگز [کسي را] از حق، بي‌نياز نمي‌سازد).
گذشته از اين که آيا اين استدلال تمام است يا نه، مي‌‌توان از اخباريان پرسيد که چگونه به اين آيات استناد مي‌‌کنند در حالي که ظاهر قرآن را حجّت نمي‌دانند؟ آيا روايتي معتبر، گوياي آن است که موضوع آيات، هر ظنّي است؟ به هر حال، به گفته بعضي از اصوليان، اين آيات تنها مربوط به اصول دين است و ما هنگام غيبت امام معصوم، ناچاريم که در فروع دين، به ظن عمل کنيم. ۳از ديد اخباريان، چنين تخصيصي صحيح نيست؛ ۴زيرا ظن در برخي از اين آيات، به صراحت در باره فروع دين و احکام شرعي است ۵و در برخي ديگر، در باره دو موضوع به کار رفته که يکي اعتقادي و ديگر حکمي فرعي است. ۶

دو. نهي از عمل به غير علم در روايات

اخباريان از روايات بسياري برداشت کرده‌اند که در احکام شرعي، علم لازم است و فتوا دادن و عمل کردن بدون علم، جايز نيست. شيخ حرّ عاملي اين روايات را متواتر دانسته است. ۷براي نمونه، ابو عبيده حذّاء در روايتي صحيح، از امام باقر عليه السلام نقل مي‌کند:

1.سوره بقره، آيه ۸۰.

2.سوره يونس، آيه ۳۶.

3.معالم الدين و ملاذ المجتهدين، ص ۱۹۵.

4.الفوائد المدنية، ص ۹۲؛ الفوائد الطوسية، ص ۳۲۴، ۴۰۷ و ۵۲۸

5.سوره انعام، آيه ۱۴۴؛ سوره يونس، آيه ۵۹.

6.موضوع آيه ۱۴۸ سوره انعام که عمل به ظن را نکوهش کرده است، هم شرک است که يکي از اصول اعتقادي است، و هم تحريم برخي خوردني‌ها که از فروع است.

7.الفوائد الطوسية، ص ۴۰۷ و ۵۲۹. وي بابي را در وسائل الشيعة (ج ۱۸، باب عدم جواز القضاء والإفتاء بغير علم...) بدين روايات اختصاص داده و ۳۶ حديث را ذکر کرده است. نيز، ر.ک: مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۲۴۳، (صفات القاضي، باب ۴).

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11921
صفحه از 555
پرینت  ارسال به