حضرت پيامبر خدا صلي الله عليه و آله با براق رفت و در سوره اسراء به آن اشاره شده، «جسماني» بوده است. وي در اين باره، ادّعاي عدم خلاف بين اماميه ميکند و حتي آن را از ضروريات مذهب اماميه ميداند. ۱
از ديگر آثار اوست: شرح الباب الحادي عشر، به فارسي؛ البرهان المتين، در نبوّت خاصّه؛ و الدّرة البيضاء في تحقيق معني البداء. ۲
شيخ يوسف بحراني (۱۱۰۷ ـ ۱۱۸۶ ق)
شيخ يوسف بن احمد بن ابراهيم بن احمد بن صالح بحراني، معروف به «صاحب حدائق»، محدّثي متبحّر بود که از جهت مکارم اخلاق و بهويژه اخلاص در علم و عمل، به مرتبه بالايي رسيده بود. ۳زادگاهش قريه «ماحوز» در يک فرسخي جنوب غربي منامه، مرکز بحرين بود. در کودکي، پدرش شيخ احمد بحراني(م ۱۱۳۱ ق) تربيت علمي او را بر عهده گرفت و کتابهاي ادبي را به او آموخت. ۴وي بر خلاف روش پدرش شيخ احمد بحراني که مردي دانشمند و پيرو مسلک مجتهدان بود، ۵شيوه محمّد امين استرآبادي را پسنديد و به مسلک اخباري گرايش پيدا کرد، هرچند مانند او تندروي نداشت، بلکه از اخباريان معتدل بود. ۶
زندگي محدّث بحراني با حوادث مهمّي همراه بود که باعث شد از اين شهر به آن شهر روانه شود. با اين همه، تلاش و کوشش علمي را رها نکرد. تحصيلات خود را دو سال در قطيف و حدود شش سال در بحرين نزد اساتيد خود ادامه داد و سپس به علّت آشفتگي اوضاع داخلي بحرين، روانه ديار عجم شد. پس از اقامت کوتاهي در کرمان، به شيراز رفت و مورد احترام ميرزا محمّد تقي خان، حاکم شيراز واقع شد و چند سال با آرامش، به تدريس و تأليف و اقامه جمعه و جماعت
1.الذريعة، ج ۲۱، ص ۲۲۶، ش ۴۷۳۵.
2.الذريعة، ج ۱۳، ص ۱۲۱، ش ۳۸۷؛ طبقات أعلام الشيعة، ج ۶، ۳۸۳ ـ ۳۸۴.
3.روضات الجنات، ج ۸، ص ۲۰۳، ش ۷۵۰.
4.لؤلؤة البحرين، ص ۴۴۲؛ دانشنامه جهان اسلام، ج ۲، ص ۳۱۴.
5.لؤلؤة البحرين، ص ۹۸.
6.أعيان الشيعة، ج ۱۵، ص ۲۷۳.