اطلاق نميشود تا رجوع به او واجب باشد. بله؛ اگر آن مجتهد اطلاع بر حديثي در آن زمينه داشته باشد که به گوش سائل نرسيده باشد؛ و يا آن حديث هم به گوش سائل رسيده، ولي در حلّ آن حديث، اشکالي برايش پيش آمده که خود او نميتواند آن را حلّ کند و آن مجتهد ميتواند آن اشکال را حلّ کند، در اين صورت نيز رجوع به او واجب ميشود. ۱
نيز در رساله الدمعة من عين المانع من صلاة الجمعة، به ردّ فاضل هندي پرداخته که در کشف اللثام نماز جمعه را در زمان غيبت، حرام دانسته؛ ۲حالْ آن که سماهيجي آن را واجب عيني ميداند. ۳
سيد صدر الدين قمي (م ۱۱۵۵ ـ ۱۱۶۰ ق)
سيد صدر الدين محمّد بن سيّد باقر رضوي قمي همداني، از علماي بزرگ در دوران فترت، ميان علّامه محمّد باقر مجلسي (۱۰۳۷ ـ ۱۱۱۰ ق) و استاد کل وحيد بهبهاني (۱۱۱۸ ـ ۱۲۰۵ ق) است. برخي او را اصلاً اهل مشهد دانستهاند که چون در هر کدام از شهرهاي اصفهان، قم و همدان، مدّتي مشغول تحصيل و درس و بحث بوده، به صدر الدين رضوي اصفهاني قمي همداني شهرت يافته است. با اين حال، او را از اعلام قم دانستهاند. درگذشت وي را در ۶۵ سالگي بيان کردهاند ۴و چون وحيد بهبهاني در رساله اجتهاد و تقليد که در سال ۱۱۵۵ ق، در بهبهان تأليف کرده، همه جا پس از اسم استادش «دام ظلّه» آورده، معلوم ميشود که وي در آن هنگام زنده بوده است. ۵پس احتمالاً در حدود سال ۱۱۶۰ ق، وفات کرده است. ۶
سيد صدر الدين در اصفهان، فقه و اصول را از آقا جمال خوانساري
(م ۱۱۲۱ ق) و ديگران آموخت. سپس تا زمان فتنه افغان، به ارشاد و تدريس در قم
1.الذريعة، ج ۲۴، ص ۳۵۳، ش ۱۹۰۴؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۴۹ ـ ۲۵۰.
2.کشف اللثام، ج ۴، ص ۱۹۹.
3.الإجازة الکبيرة، ص۲۰۷؛ أنوار البدرين، ص ۱۷۴؛ الذريعة، ج ۲، ص ۸، ش ۱۹.
4.الاجازة الکبيرة، ص ۱۰۲؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۱۲۵؛ الفوائد الرضوية، ص ۲۱۳؛ ريحانة الأدب، ج ۳، ص ۴۳۰.
5.الذريعة، ج ۶، ص ۱۹۵، ش ۱۰۶۷ و ج ۸، ص ۹۴، ش ۳۴۵.
6.همان، ج ۲۱، ص ۲۲۶، ش ۴۷۳۵.