توجه به اين نکته، راهگشاست که در آن زمان، بازار بگو مگو ميان اخباريان و اصوليان داغ بود و به دليل اصرار و تأکيد فراوان اخباريان بر نهي از دخانيات، استفاده از آن به نمادي براي مخالفت با اين اخباريان تبديل شده بود. از اين رو، علامه مجلسي که خود زعامت حوزه اصفهان و رياست عام در امور مذهبي داشت، با استفاده از موقعيت خويش ميکوشيد تا عملاً با افراط در اخباريگري بستيزد؛ هرچند خود او نيز اخبارگرا بود و مرام فکرياش فاصله دوري با اخباريگري نداشت.
۳. در بحث مفاهيم، بر خلاف اخباريان که هيچ مفهومي را حجّت نميدانند، ۱مجلسي همچون اصوليان، آنها را حجّت ميداند. ۲
۴. بر خلاف اخباريان که ميگويند: اگر علم به حرمت و يا وجوب چيزي نداشته باشيم، نميتوانيم فتوا دهيم و بايد توقّف کنيم، ۳به اعتقاد مجلسي، چه در اصول و چه در فروع، اگر نتوانيم علم پيدا کنيم، ظنّ شرعي کافي است. ۴
۵. علماي اخباري، اجماع را از مخترعات عامّه ميدانند؛ ۵ولي مجلسي همانند اصوليان، آن را حجّت ميداند؛ هرچند ميگويد: «وقوع آن نادر، بلکه محال است». ۶
۶. در باره اجتهاد نيز بر خلاف اخباريان ـ که معتقدند اجتهاد حرام است و اگر مفتي بدون علم فتوا دهد، هر گاه موافق با واقع باشد، اجري ندارد و اگر مخالف باشد، گنهکار است ۷ـ ، مجلسي عقيده دارد که مفتي در صورت خطا، معذوري است، و اگر به واقع برسد، دو اجر دارد: يکي اجر و پاداش اجتهاد و تلاشش، و
1.براي نمونه، ر.ک: الفوائد الطوسية، ص ۲۷۹ ـ ۲۹۱ و ۴۵۷؛ الحدائق الناضرة، ج ۲۳، ص ۶۱۴.
2.بحار الأنوار، ج ۷۷، ص ۳۶۱ و ج ۸۶، ص ۷؛ ملاذ الأخيار، ج ۱، ص ۱۶ و ۱۸ ـ ۲۰.
3.براي نمونه، ر.ک: الفوائد المدنية، ص ۴۷؛ الفوائد الطوسية، ص ۳۲۴ ـ ۳۲۵؛ الدرر النجفية، ج ۳، ص ۲۹۴.
4.مرآة العقول، ج ۱، ص ۱۰۰ و ۲۰۰.
5.براي نمونه، ر.ک: الفوائد المدنية، ص ۹۰؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۳۳ ـ ۴۳۷؛ الحدائق الناضرة، ج ۱، ص ۳۵.
6.بحار الأنوار، ج ۸۵، ص ۴۱ و ج ۸۶، ص ۲۲۲ ـ ۲۲۳.
7.براي نمونه، ر.ک: الفوائد المدنية، ص ۴۰ و ۴۷؛ الفوائد الطوسية، ص ۴۵۵، الاُصول الأصلية، ص ۱۰۹.