سيد عبد العظيم بن عباس استرآبادي از علماي اخباري، شيخ فخر الدين طريحي صاحب مجمع البحرين (م ۱۰۸۵ ق) و شيخ رماحي، از مشايخ اجازه علّامه بحراني بودند. بزرگاني چون شيخ حرّ عاملي صاحب وسائل الشيعة (م ۱۱۰۴ ق) نيز از وي اجازه روايت داشتند. ۱
علامه بحراني آثار بسياري در تفسير و عقائد دارد که همگي مشتمل بر رواياتاند و گرايش و انس او را با اخبار، از ظاهر آثارش نيز ميتوان در يافت؛ به ويژه اين که در مقدّمه تفسير البرهان، تأکيد ميکند که همه دانشهاي ديني را تنها بايد از اهل بيت پيامبر ـ صلوات الله عليهم ـ آموخت. ۲اين عالم اخباري، در بيشتر آثار خود به حقّانيت اهل بيت عليهم السلام و دفاع از مباني اعتقادي شيعه پرداخته است. ميرزا عبد الله افندي، تأليفات علامه بحراني را ۷۵ عنوان شمرده و نقل کرده است که وي در طول عمر، آنچنان از فرصت استفاده ميکرد که طيّ چهار ماه قبل از وفاتش نيز هنگام بيماري و ضعف و با اين که قدرت بر نوشتن نداشت، رسالهاي را در باره برتر بودنِ حضرت علي عليه السلام از پيامبران اولو العزم تأليف کرد. او اخبار را املا ميکرد و يکي از شاگردانش مينوشت و يک يا دو روز بعد از تمام شدن رساله، از دنيا رفت. ۳
شايد شهرت هيچ کدام از آثارش به البرهان في تفسير القرآن نرسد. اين کتاب، يکي از مهمترين تفاسير رواييِ شيعه است و از حيث منابع حديثي، کاملتر از تفسير ديگري از علامه بحراني است با نام الهادي و مصباح النادي يا ضياء النادي.
برخي از ديگر آثار علامه بحراني، عبارتاند از: معالم الزلفي في معارف النشأة الاولي والاخري، شامل مباحث اعتقادي، به ويژه در باره قبر و قيامت؛ نزهة الابرار، تبصرة الولي در باره افرادي که خدمت امام زمان عليه السلام تشرّف يافتهاند؛ إحتجاج المخالفين علي إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام مشتمل بر ۷۵ دليل از اهل سنت بر امامت آن حضرت؛
1.أمل الآمل، ج ۲، ص ۳۴۱؛ البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص ۸۶۷؛ لؤلؤة البحرين، ص ۶۶ ـ ۷۵؛ طبقات أعلام الشيعة، ج ۶، ص ۸۱۰؛ دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج ۱۱، ص ۳۸۶.
2.دانشنامه جهان اسلام، ج ۲، مقاله حسن طارمي، ص ۳۱۴.
3.رياض العلماء، ج ۵، ص ۳۰۰. نيز ر.ک: البرهان في تفسير القرآن، ج ۱، مقدّمه محقّق، ص ۴۸ ـ ۵۴.