131
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

آن هنگام، از دنيا رفته بوده است. پس اين که سيّد هاشم محلاّتي در تعليقه تفسير نور الثقلين، سال وفات او را ۱۱۱۲ ق، دانسته، صحيح نيست. ۱
حويزي افزون بر محدّث، مفسّر و شاعر بودن، از بزرگ‌ترين علماي سرسخت و تندرو اخباري در قرن يازدهم بود. ۲برخي گفته‌اند که هر مسئله‌اي که اصحاب در کتب فقهي‌شان به «قيل» و شخص مجهول نسبت داده‌اند، حويزي به آن عمل مي‌کرد و مي‌گفت:
مراد اصحاب از قيل، حضرت صاحب الزمان عليه السلام است که اين قول را در ميان شيعه پخش کرده و لباس ابهام و مجهوليت بر آن پوشانده است تا بر خطا اجماع نکنند. ۳
مشهورترين شاگرد او، سيّد نعمة الله جزايري (م ۱۱۱۲ ق) در شيراز بوده است. ۴و مهم‌ترين تأليف او، تفسير رواييِ نور الثقلين است که در سال‌هاي اخير، در پنج مجلّد به چاپ رسيده است. وي در اين تفسير، قرآن را فقط طبق روايات معصومان عليهم السلام تفسير کرده و از ديگران هيچ روايتي را نقل نکرده و در باره تفسير الفاظ و اِعراب و قرائت آيات نيز هيچ سخني نگفته است. ۵علّامه طباطبايي رحمه الله عليه اين تفسير را کتاب باارزشي خوانده که مؤلّف آن، جدّيت بسياري در ضبط و ترتيب احاديث کرده است. ۶

ملاّمحسن فيض کاشاني (۱۰۰۷ ـ ۱۰۹۱ ق)

محمّد بن شاه مرتضي فرزند شاه محمود، معروف به ملا محسن و مشهور به فيض کاشاني، محدّث و مفسّري بزرگ، و شاعري زبردست بود. وي در کاشان متولّد شد، در قم دوره رشد و نموّ را گذراند و سرانجام نيز در کاشان بدرود حيات گفت. مزار وي در کاشان معروف است.

1.طبقات أعلام الشيعة، ج ۵، ص ۳۳۲.

2.أعيان الشيعة، ج ۱۲، ص ۴۰، ش ۷۹۴۵؛ الذريعة، ج ۲۴، ص ۳۶۵، ش ۱۹۶۷؛ أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۵۴، ش ۴۴۹؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۱۵، ش ۳۸۱.

3.الأنوار النعمانية، ج ۲، ص ۴۶؛ منبع الحياة، ص ۲۵؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۱۵.

4.موسوعة طبقات الفقهاء، ج ۱۱، ص ۱۵۲؛ الاجازة الکبير، ص ۸۰؛ الفوائد الرضوية، ص ۲۳۷.

5.أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۵۴؛ الاجازة الکبيرة، ص ۳۵؛ ريحانة الأدب، ج ۴، ص ۱۲۴.

6.نور الثقلين، ج ۱، مقدّمه علامه طباطبايي، ص ۲.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
130

فرستاد و در آن نامه نوشته بود: «ما آن رساله را مطالعه کرده، چيز قابل ارزشي نبود؛ مگر اين که ظرف آن براي تنباکو گذاشتن، بسيار خوب و شايسته بود. لذا آن را پُر از تنباکو کرده و به خدمت شما فرستادم تا پاداش زحماتي باشد که در تنقيح اين مرام، متحمّل شده‌ايد».
ملا خليل تا آخر عمر و حتي هنگامي که بينايي خود را از دست داده بود، مشغول درس و بحث و تأليف بود. از اين رو، شاگردان و آثار بسياري را از خود به يادگار نهاد. ۱مشهورترين تأليفات وي، عبارت‌اند از:
۱. الشافي في شرح الکافي، شرحي عربي بر کافي کليني که به دليل اشتغال به شرح فارسي، آن را ناتمام گذاشت.
۲. صافي در شرح کافي، شرحي فارسي بر کافي که آن را در قزوين به امر شاه عباس دوم شروع کرد و در مدّت بيست سال، به اتمام رساند. ۲
۳. حاشيه‌اي ناتمام بر عُدّة الاُصول شيخ طوسي، که به گفته خودش، آن را با هدف شناساندنِ کتاب‌هاي اصول اصحاب، نوشت؛ زيرا مي‌‌ديد که مردم از آن‌ها روي بر گردانده‌‌اند و پرداختن به اصول اهل سنّت را محکم‌تر مي‌‌پندارند. ۳چنين تعابيري، نشان مي‌‌دهد که دست کم در برخي جهات، به اصول نيز توجه شايان داشته است.

شيخ عبد علي حويزي (م قبل از ۱۰۹۷ ق)

شيخ عبد علي بن جمعه عروسي حويزي، در هويزه متولّد، و در شيراز ساکن شد. شيخ حرّ عاملي هنگام نوشتن کتاب أمل الآمل به سال ۱۰۹۷ ق، در شرح حال او مي‌گويد: «کان عالماً فاضلاً فقيهاً...». ۴استفاده از فعل ماضى، گوياي آن است که وي

1.روضات الجنات، ج ۳، ص ۲۷۱ ـ ۲۷۸، ش ۲۸۷؛ الفوائد الرضوية، ص ۱۷۳؛ ريحانة الأدب، ج ۴، ص ۴۵۱؛ رياض العلماء، ج ۲، ص ۲۶۱؛ الذريعة، ج ۱۳، ص ۶، ش ۱۲؛

2.تعليقة أمل الآمل، ميرزا عبد الله افندي اصفهاني، ص ۱۴۶؛ طرائق الحقائق، ج ۱، ص ۱۷۸؛ رياض العلماء، ج ۲، ص ۲۶۵؛ أعيان الشيعة، ج ۱۰، ص ۱۵۱؛ الذريعة، ج ۱۵، ص ۴؛ روضات الجنات، ج ۳، ص ۲۷۰.

3.أعيان الشيعة، ج ۱۰، ص ۲۵۱.

4.أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۵۴.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11865
صفحه از 555
پرینت  ارسال به