127
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

حجّت نمي‌داند و با حجّيت استصحاب نيز مخالف است؛ و همچون اخباريان، تقليد کردن از ميت را جايز مي‌داند. ۱
برآورد کلّي اين رويکردها، نشان مي‌‌دهد که او فردي اصولي، با مشربي خاصّ و مستقل بوده است که در برخي از موارد، به اخباريان نزديک مي‌‌شده و هرچند تمايل به اخباريگري داشته، در بسياري از فتاواي خود، با اخباريان مخالفت کرده است. براي نمونه، اجماع را حجّت مي‌داند؛ تقسيم چهارگانه اخبار را به صحيح و موثّق و حسن و ضعيف، قبول دارد؛ ظواهر قرآن را به تنهايي حجّت مي‌داند؛ خبر واحد بدون قرينه را حجّت نمي‌داند؛ ۲احاديث کتب اربعه را قطعي الصدور نمي‌داند، هرچند با شرايطي آنها را حجّت مي‌داند؛ ۳و بر خلاف بيشترِ اخباري‌ها که نماز جمعه را در زمان غيبت کبرا واجب مي‌دانند، او آن را حرام مي‌داند و رساله‌اي نيز در حرمت آن مي‌نويسد. ۴
مهم‌ترين آثار فاضل توني عبارت‌اند از:
۱. الوافية في اُصول الفقه، مهم‌ترين کتابِ باقي‌‌مانده از او، شامل تحقيقات مهمّي به‌ويژه در مباحث عقلي و اجتهاد و تقليد، که بزرگاني چون سيّد جواد عاملي صاحب مفتاح الکرامة (م ۱۲۲۶ ق)، سيّد مهدي بحر العلوم (م ۱۲۱۲ ق) و وحيد بهبهاني (م ۱۲۰۵ ق) و صدر الدين محمّد همداني و سيّد محسن اعرجي حسني کاظمي (م ۱۲۲۷ ق) و سيّد حسن حسيني، شروحي بر آن نوشته‌اند. ۵
۲. فهرست تهذيب الاحکام شيخ طوسي، کتاب پژوهشيِ جامع و بي‌نظيري که از نوآوري‌هاي او بوده ۶و به گفته خود مؤلّف «مهم‌‌ترين چيزي است براي کسي که مي‌خواهد در فقه کار کند، و کسي مرا در اين کار سبقت نگرفته است». ۷

1.همان، ص ۱۷۱ ـ ۱۷۴، ۲۰۲ ـ ۲۰۳، ۲۳۱ ـ ۲۳۳، ۳۰۰ ـ ۳۰۵.

2.همان، ص ۱۵۱، ۱۵۹، ۱۶۶، ۲۵۸ ـ ۲۵۹.

3.همان، ص ۲۷۱، ۲۵۱ ـ ۲۵۵ و ۲۶۶.

4.أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۶۳.

5.الذريعة، ج ۶، ص ۲۳۰، ش ۱۲۹۲ و ج ۱۴، ص ۱۶۴ ـ ۱۶۷، ش ۲۰۲۷ ـ ۲۰۳۰ و ج ۲۵، ص ۱۴، ش ۷۴.

6.روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۴۵؛ ريحانة الأدب، ج ۱، ص ۳۵۶؛ الذريعة، ج ۱۶، ص ۳۸۲، ش ۱۸۷۴.

7.الوافية في اُصول الفقه، ص ۱۳۳.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
126

۴. شرح زيارت جامعه: که به فارسي نوشته شده و از آن استفاده مي‌شود که سعادت ملازمت حضرت ولي عصر عليه السلام در خواب و بيداري برايش حاصل شده است. ۱

ملاّعبد الله توني (م ۱۰۷۱ ق)

عبد الله بن محمّد توني بُشروي خراساني، مشهور به فاضل توني، ۲معاصر شيخ حرّ عاملي (م ۱۱۰۴ ق) و از دوستان ملا خليل قزويني (م ۱۰۸۹ ق) بود. او پس از مدتي تلمّذ در اصفهان، ساکن مشهد رضوي شد؛ ولي در راه زيارت عتبات عراق، در کرمانشاه وفات کرد و به خاک سپرده شد. ۳
نکته مهم در باره ملا عبد الله توني، اختلاف در گرايش اوست که برخي قائل‌اند از مجتهدان و علماي اصولي بوده، ۴و برخي او را از فقهاي اخباري مي‌دانند. ۵ريشه اين اختلاف، در فتاواي اوست؛ زيرا از يک سو، معتقد است که براي استنباط احکام شرعي، هم به علم اصول احتياج داريم و هم به علم رجال و احوال رُوات. ۶و چگونه مي‌توان کسي را که چنين نظري دارد، اخباري دانست؟ اما از ديگر سو، برخي از آراي او، موافق نظر اخباريان است. چنان که در ملازمه بين حکم عقل و شرع، تأمّل دارد؛ مفهوم مخالفت، غايت، شرط، صفت و عدد را در احکام شرعي

1.بحار الأنوار، ج ۱۰۲، ص ۱۱۰ ـ ۱۱۳؛ الذريعة، ج ۱۳، ص ۳۰۵، ش ۱۱۱۷؛ مرآت الأحوال، ج ۱، ص ۶۰؛ الفيض القدسي، ص ۱۱۲.

2.تون، نام قديمي شهري است که امروزه «فردوس» نام گرفته است.

3.أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۶۳؛ أعيان الشيعة، ج ۱۲، ص ۸۶، ش ۸۰۶۵؛ رياض العلماء، ج ۳، ص ۲۳۷ ـ ۲۳۸؛ الفوائد الرضوية، ص ۲۵۵؛ طبقات أعلام الشيعة، ج ۵، ص ۳۴۲؛ قصص العلماء، ص ۲۷۰؛ ريحانة الأدب، ج ۱، ص ۳۵۵؛ دانش‌نامه جهان اسلام، ج ۳، ص ۴۶۹.

4.موسوعة طبقات الفقهاء، ج ۱۱، ص ۱۷۶. نيز ر.ک: روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۴۴.

5.قصص العلماء، ص ۲۶۹؛ دائرة المعارف الإسلامية الشيعية، ج ۲، ص ۲۲۵؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۱. مرحوم خوانساري، از کتاب الوافية‌ي وي استفاده کرده که مشرب او اخباري بوده است (روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۴۴، ش ۳۸۹).

6.الوافية، ص ۲۷۱، ۲۵۱ ـ ۲۵۵ و ۲۶۶.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12062
صفحه از 555
پرینت  ارسال به