121
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

ميرزا محمّد استرآبادي (م ۱۰۲۸ ق)

ميرزا محمّد بن ابراهيم استرآبادي معروف به صاحب رجال، فقيه، محدّث و رجال‌نويس نامداري که به گفته معاصرش تفريشي (زنده در ۱۰۱۵ ق)، در علم رجال و روايت و تفسير، بالادستي نداشته است. وي نخست در نجف اشرف به شاگردي بزرگاني چون مقدّس اردبيلي و ظهير الدين ميسي (م ۱۰۳۲ ق) پرداخت. پس از درگذشت مقدّس اردبيلى، در مکّه معظّم مجاورت گزيد و مدفنش نيز در قبرستان معلّا نزديک قبر خديجه کبرا عليها السلام است. علامه مجلسي او را از تشرّف يافتگان به محضر امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه الشريف) دانسته است.
از شاگردانِ به‌نام او، افزون بر دامادش محمّد امين استرآبادى، محمّد بن حسن فرزند شهيد ثاني (م ۱۰۳۰ ق) است که پس از شاگردي نزد پدر و نيز صاحب مدارک (م ۱۰۰۹ ق)، ساکن هميشگي مکّه شد و پس از بهره‌مندي از مجالس درس ميرزا محمّد، افتخار مي‌کرد که راه او را مي‌‌پيمايد. ۱
علامه مجلسي تأليفات او را «در نهايت متانت و سداد و راستي و درستى» دانسته است. از آن جمله: آيات الأحکام (حاشيه بر تهذيب الأحکام شيخ طوسى) و سه دوره کتاب رجال ۲به نام‌هاي توضيح المقال، تلخيص الأقوال، و منهج المقال، ۳که

1.روضات الجنات، ج ۷، ص ۳۷، ش ۵۹۶؛ طبقات أعلام الشيعة، ج ۵، ص ۴۹۷؛ نقد الرجال، ص ۳۲۴، ش ۵۸۱؛ بحار الأنوار، ج ۱، ص ۴۱ و ج ۱۰۷، ص ۱۵۸؛ دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج ۸، ص ۱۸۱، رياض العلماء، ج ۵، ص ۱۱۶ ـ ۱۱۷؛ لؤلؤة البحرين، ص ۸۲ و ۱۱۹ ـ ۱۲۰، روضات الجنات، ج ۷، ص ۳۷، الفوائد الرضوية، ص ۵۵۴؛ الفوائد المدنية، ص ۱۷ ـ ۱۸ و ۱۸۵؛ تنقيح المقال، ج ۳، ص ۱۰۲، ش ۱۰۵۴۶؛ طبقات أعلام الشيعة، ج ۵، ص ۱۷۵، ۳۳۱، ۳۷۵ ـ ۳۷۶، ۳۹۸ و ۴۹۷؛ أمل الآمل، ج ۲، ص ۲۸۱؛ ريحانة الأدب، ج ۳، ص ۳۶۴؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۰۶؛ الذريعة، ج ۲۳، ص ۱۹۸، ش ۸۶۲۰؛ منهج المقال، مؤسّسه آل البيت، ج ۱، ص ۲۹ ـ ۳۰، مقدّمه محقّق.

2.وي به مناسبت همين کتاب، به «صاحب رجال» شهرت يافته است.

3.ريحانة الأدب، ج ۳، ص ۳۶۴؛ الفوائد الرضوية، ص ۵۵۴؛ دايرة المعارف تشيّع، ج ۲، ص ۱۰۶.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
120

حوزه علميه اصفهان و گسترش فقه و حديث در آن جا داشته است و هيچ کدام از عالمان معاصر او در اصفهان، به اندازه او تدريس نداشته‌اند. چون در گذشت، ميرداماد بر او نماز خواند و پيکرش را پس از يک سال توديع در جوار اسماعيل بن حسن، به کربلا منتقل کردند.
گفته شده که ملا عبد الله، به اخباريگري تمايل داشته و حتي به تبليغ و تدريس اين مسلک پرداخته است. حتي برخي بر اين باورند که او از پيش‌گامان اين مکتب بوده و قبل از سال ۱۰۳۲ ق. که محمّد امين استرآبادي الفوائد المدنية را بنويسد، او در اصفهان به نشر احاديث و فقه اخباري پرداخته بود.
گويا چنين باوري، بر خاسته از برخي آراي فقهي وي باشد؛ مانند وجوب عيني نماز جمعه در دوران غيبت، ۱و يا از مباحثات وي با اصولياني چون ميرداماد. همچنين، شايد داشتن شاگرداني چون مجلسي اوّل که اخباري بوده‌اند، قرينه ديگري بر اخباري بودنِ خود او پنداشته شده باشد. با اين حال، او همانند اصوليان، خبر واحد را بدون قرينه، حجّت نمي‌دانست. اما مهم‌ترين آثار وي، آشکارا گوياي اين‌اند که وي به شيوه اجتهاد گرايش داشته است: يکي جامع الفوائد في شرح القواعد و تتميم جامع المقاصد، ۲که مبتني بر اصول و شيوه اجتهاد است، و ديگري حاشية علي شرح المختصر العضدي در زمينه علم اصول. پس شايد نظر درست، اين باشد که او تا اندازه‌اي به اخبار گرايش داشته و چون پيش از بزرگان اخباري مي‌‌زيسته، در آماده‌سازي زمينه براي پيدايش اخباريگري، نقش داشته است. شايد به سبب همين نقش است که برخي او را از اخباريان پنداشته‌اند و يا خودِ اخباريان، او را به ادّعا، از خودشان شمرده‌‌اند. ۳

1.وي در اصفهان نماز جمعه مي‌‌خواند و در باره وجوب عيني آن در زمان غيبت کبرا، رساله‌اي هم نوشت.

2.در فرهنگ بزرگان اسلام و ايران (ص ۲۹۹)، نام اين کتاب به اشتباه، چنين آمده است: جامع الفوائد في شرح القواعد للکرکي.

3.لوامع صاحب‌قراني، ج ۱، ص ۶۹؛ روضة المتّقين، ج ۱۴، ص ۳۸۲؛ نقد الرجال، ص ۱۹۷، ش ۹۲؛ مجمع الرجال، ج ۱، ص ۱۰؛ رياض العلماء، ج ۳، ص ۱۹۵ ـ ۱۹۸؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۳۶ ـ ۲۳۷؛ طبقات أعلام الشيعة، ج ۵، ص ۳۴۵؛ الذريعة، ج ۱۲، ص ۲۷، ش ۱۵۳ و ج ۵، ص ۶۶، ش ۲۶۰؛ أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۶۰؛ فرهنگ بزرگان اسلام و ايران، ص ۲۹۹؛ لؤلؤة البحرين، ص ۱۴۲؛ ريحانة الأدب، ج ۱، ص ۳۳۴؛ رجال اصفهان، ص ۵ و ۸ ـ ۹؛ نقد الرجال، ص ۱۹۷، ش ۹۲.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12060
صفحه از 555
پرینت  ارسال به