از عمل کردن به ظن در دين، نهي کرده و ما را از گفتار به غير علم و يقين، بر حذر داشته است. ۱
وي سپس به نقد درونيِ حديث سهو نبي پرداخته و از تناقضات و قرائني ياد ميکند که دلالت بر سست بودن اين حديث دارند. ۲
مرحوم شيخ طوسي نيز اخباري را که مربوط به سهو نبي است، در التهذيب ۳و الإستبصار نقل کرده، سپس در ردّ آنها به حديثي از امام باقر عليه السلام استناد ميکند که فرمود: «نه رسول خدا، و نه هيچ فقيه و امامي، دو سجده سهو به جا نياورده است». ۴وي به دليل نقلي بسنده نميکند و مدّعي است که براي عدم جواز سهو نبي، ادلّه قطعيه داريم ۵و حديث سهو نبي را مخالف حکم عقل شمرده، عقل را مانع پذيرش آن ميداند. ۶
اين، ديدگاه همه اصوليان گذشته و حال است که انبيا و ائمه عليهم السلام از سهو مبرّا هستند؛ ۷ولي آنچه در اين بحث شايسته توجه است، اين که به گفته وحيد بهبهاني و شيخ انصاري، اين روايات، اخبار آحاد هستند ۸که مفيد علم نيست و در اصول عقايد نميشود به آنها استدلال کرد.
ديدگاه اخباريان
اينک بايد به بررسي ديدگاه اخباريان متأخّر بپردازيم. آنان داراي چندين نظر هستند و برخيشان ديدگاه شيخ صدوق و استادش ابن وليد را در سهو نبي قبول ندارند.
1.اوائل المقالات (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۱۷۲؛ الذريعة، ج ۱۱، ص ۲۰۰، ش ۱۲۱۴.
2.اوائل المقالات (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۶۵ و ۱۷۱.
3.تهـذيب الأحکام، ج ۲، ص ۱۸۰، ح ۷۲۴ ـ ۷۲۵ و ص ۳۴۵ ـ ۳۴۷، ح ۱۴۳۵ ـ ۱۴۳۳ و ۱۴۳۸؛ الإستبصار، ج ۱، ص ۳۷۰، ح ۱۴۰۹ ـ ۱۴۱۰.
4.تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۳۵۰، ح ۱۴۵۴.
5.الإستبصار، ج ۱، ص ۳۷۱، ذيل ح۱۴۱۱.
6.تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۱۸۱، ذيل حديث ۷۲۶.
7.مختلف الشيعة، ج ۲، ص ۲۱۷؛ منتهي المطلب، ج ۱، ص ۴۱۹.
8.الرسائل الاُصولية، رساله الإجتهاد و الأخبار، ص ۱۸۸ ـ ۱۸۳؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۳۳۳.