113
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

۱. کساني مانند سيّد نعمة الله جزايري، معتقدند که سهو نبي صلي الله عليه و آله اگر از طرف خداوند رحمان باشد ـ يعني اسها باشد ـ ، مانعي ندارد. او مي‌گويد:
اخبار اين باب بر اساس آنچه صدوق اختيار کرده، به حدّ استفاضه مي‌رسد ۱و حدود بيست روايت ۲در سهو نبي به طريق‌هاي صحيح، حسن، موثّق، ضعيف و مجاهيل، وارد شده است که انکار آنها مشکل است. ۳ادلّه عقليه في نفسه تمام نيست؛ چه رسد به اين که بخواهيم با آنها حکم شرعي را اثبات کنيم. ۴لذا اگر سهو پيامبر، رحمت بر امّت باشد، ما آن را بر او تجويز مي‌کنيم؛ وليکن اين، جايزي است که به مرحله وقوع نرسيده است. و هر گاه رحمت بر امّت نباشد و مشتمل بر نوعي نقص بر او باشد، آن را تجويز نمي‌کنيم. به‌ويژه در تبليغ احکام دين که سهو در آن، نوعي نقص محسوب مي‌شود و موجب از بين رفتن وثوق و اعتماد به وعده‌ها و تهديدهاي حضرت مي‌شود. بنا بر اين، آنچه در نصّ صحيح داريم که «اسها» بر پيامبر ـ صلوات الله عليه و آله ـ واقع شده، آن را مي‌پذيريم. ۵
به گمان او، روايت زراره ۶نيز توان برابري با احاديث سهو نبي را ندارد؛ چراکه هم ضعيف است ۷و هم قابل تأويل. وي در خاتمه، ادّعا مي‌کند که بسياري از محدّثان، هم‌رأي اويند؛ چراکه:
اخبار سهو نبي را نقل کرده‌اند، که در نقل آنها سکوت کرده‌اند و آنها را ردّ نکرده‌اند؛ پس «موافقت سکوتيه» با اين اخبار دارند. ۸
شيخ يوسف بحراني در اين بحث، بزنگاه مطلب را به صراحت معرّفي کرده و دقيقاً بر محلّ اختلاف ميان اصوليان و اخباريان انگشت نهاده است. وي با لحني گلايه‌آميز مي‌گويد:

1.الأنوار النعمانية، ج ۴، ص ۳۵.

2.همان، ص ۳۶.

3.همان، ص ۳۸.

4.همان، ص ۴۰.

5.همان، ص ۳۹.

6.تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۳۵۰، ح ۱۴۵۴.

7.رجاليان شيعه، زراره را فطحي مذهب دانسته‌اند.

8.الأنوار النعمانية، ج ۴، ص ۴۰.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
112

از عمل کردن به ظن در دين، نهي کرده و ما را از گفتار به غير علم و يقين، بر حذر داشته است. ۱
وي سپس به نقد درونيِ حديث سهو نبي پرداخته و از تناقضات و قرائني ياد مي‌‌کند که دلالت بر سست بودن اين حديث دارند. ۲
مرحوم شيخ طوسي نيز اخباري را که مربوط به سهو نبي است، در التهذيب ۳و الإستبصار نقل کرده، سپس در ردّ آنها به حديثي از امام باقر عليه السلام استناد مي‌کند که فرمود: «نه رسول خدا، و نه هيچ فقيه و امامي، دو سجده سهو به جا نياورده است». ۴وي به دليل نقلي بسنده نمي‌کند و مدّعي است که براي عدم جواز سهو نبي، ادلّه قطعيه داريم ۵و حديث سهو نبي را مخالف حکم عقل شمرده، عقل را مانع پذيرش آن مي‌داند. ۶
اين، ديدگاه همه اصوليان گذشته و حال است که انبيا و ائمه عليهم السلام از سهو مبرّا هستند؛ ۷ولي آنچه در اين بحث شايسته توجه است، اين که به گفته وحيد بهبهاني و شيخ انصاري، اين روايات، اخبار آحاد هستند ۸که مفيد علم نيست و در اصول عقايد نمي‌شود به آنها استدلال کرد.

ديدگاه اخباريان

اينک بايد به بررسي ديدگاه اخباريان متأخّر بپردازيم. آنان داراي چندين نظر هستند و برخي‌شان ديدگاه شيخ صدوق و استادش ابن وليد را در سهو نبي قبول ندارند.

1.اوائل المقالات (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۱۷۲؛ الذريعة، ج ۱۱، ص ۲۰۰، ش ۱۲۱۴.

2.اوائل المقالات (سلسلة مؤلَّفات الشيخ المفيد، ج ۴)، ص ۶۵ و ۱۷۱.

3.تهـذيب الأحکام، ج ۲، ص ۱۸۰، ح ۷۲۴ ـ ۷۲۵ و ص ۳۴۵ ـ ۳۴۷، ح ۱۴۳۵ ـ ۱۴۳۳ و ۱۴۳۸؛ الإستبصار، ج ۱، ص ۳۷۰، ح ۱۴۰۹ ـ ۱۴۱۰.

4.تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۳۵۰، ح ۱۴۵۴.

5.الإستبصار، ج ۱، ص ۳۷۱، ذيل ح۱۴۱۱.

6.تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۱۸۱، ذيل حديث ۷۲۶.

7.مختلف الشيعة، ج ۲، ص ۲۱۷؛ منتهي المطلب، ج ۱، ص ۴۱۹.

8.الرسائل الاُصولية، رساله الإجتهاد و الأخبار، ص ۱۸۸ ـ ۱۸۳؛ فرائد الاُصول، ج ۱، ص ۳۳۳.

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12330
صفحه از 555
پرینت  ارسال به