روايات سهو پيامبر خدا در نماز را نقل کرده است؛ ولي در باره رد يا پذيرش آنها، اظهار نظري نکرده و عنواني هم براي آن بر نگزيده است. ولي طبق آنچه در اوايل کتاب گفته، ۱ميتوان کليني را نيز قائل به «اسهاء النّبي» شمرد؛ چنانچه مجلسي اوّل نيز اين نسبت را به وي داده است. ۲
صدوق کوشيده است تا حکمت اين نوع سهو را نيز تبيين کند و فوائدش را بر شمرَد. آنچه صدوق را همانند اخباريان متأخّر نشان ميدهد، اين است که وي براي دفاع از عقيده خود، بر روايات پافشاري کرده، چنين استدلال ميکند:
اگر ردّ اين اخبار جايز باشد، بايد ردّ همه اخبار جايز باشد. و لازمه ردّ همه اخبار، ابطال دين و شريعت است. ۳
ديدگاه اصوليان
شيخ مفيد در رساله عدم سهو النّبي ـ که در ردّ نظريه شيـخ صدوق است ـ ، اين حديث را نقد کرده و گفته است:
اين حديث که ناصبيها و شيعيان مقلّد (ناآگاه و بيدقّت در دين) آن را نقل کردهاند، از اخبار آحادي است که مفيد علم نيست؛ بلکه افاده ظنّ ميکند. و کسي که به اين اخبار عمل کند، در عملش به ظنّ اعتماد کرده است؛ حالْ آن که خداوند