105
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

در مرحله بعد، اين ادعا از سوي اخباريان مطرح مي‌‌شود که چنين رويکردي، تازگي ندارد و محدّثان سده‌هاي نخست نيز بر اين باور بوده‌اند. ۱چنان که شيخ حسين کرکي مي‌گويد:
قدماي مفسّرين، مانند ابي حمزه ثمالي (صحابي امام سجاد عليه السلام) و علي بن ابراهيم [زنده در ۳۰۷ ق] و عياشي و غير اينها، از نصّ تجاوز نمي‌کردند. و متأخّرين از آنان، مانند شيخ طوسي و طبرسي، در تفاسير خود، رواياتي را نقل کرده‌اند که از ائمه عليهم السلام در باره آيات رسيده است. و در باره آياتي که روايتي در ذيل آن وارد نشده، اقوال مفسّران عامّه را نقل کرده‌اند؛ بدون اين که آنها را بپذيرند و يا ردّ کنند. ۲

نقد و بررسي

با بررسي آثار و اقوال اصحاب حديث و محدّثان پيشين، نکته‌اي به چشم نيامد که گوياي ديدگاه آنان در باب حجّيت ظاهر احاديث نبوي باشد و به استناد آن بتوان
در اين باره، نفياً يا اثباتاً نظر قطعي داد. در باره ظواهر قرآن نيز في الجمله مي‌‌توان گفت که پيشينيان، ديدگاه يکساني نداشته‌اند. البته مي‌‌دانيم که بسياري از صحابه و تابعين، به تفسير قرآن نمي‌پرداختند و در باره قرآن، چيزي غير از سخنان رسول خدا صلي الله عليه و آله نمي‌گفتند؛ مانند سعيد بن مسيّب (م ۹۴ ق) از تابعين و حواريون امام زين العابدين، ۳قاسم بن محمّد بن ابي بکر (م ۱۰۱ ق). ۴نصور بن حازم از اصحاب

1.الفوائد المدنية، ص ۴۷.

2.هداية الأبرار، ص ۱۵۵ ـ ۱۵۶.

3.رجال الطوسي، ص ۱۱۴، ش ۱۱۳۱؛ أعيان الشيعة، ج ۱، ص ۲۰۳؛ أدوار علم الفقه و أطواره، ص ۶۸. امام سجاد عليه السلام در شناخت آثار، او را عالم‌ترينِ مردم زمان خود مي‌دانست ( إختيار معرفة الرجال، ص ۱۱۵ و ۱۱۹، ش ۱۸۴ و ۱۸۹) و با اين حال، اگر تفسير آيه‌اي از قرآن را از وي مي‌پرسيدند، مي‌گفت: «من در باره قرآن، چيزي نمي‌گويم...» ( تفسير القرآن، ابن کثير، ج ۱، ص ۶؛ البرهان في تفسير القرآن، تحقيق محمّدمهدي عاصفي، ج ۱، ص ۳۷).

4.تفسير القرآن، ابن کثير، ج ۱، ص ۶؛ مجمع البيان، ج ۱، ص ۱۲؛ البرهان في تفسير القرآن، تحقيق: محمّد مهدي عاصفي، ج ۱، ص ۳۷.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
104

اصحاب حديث، در اصول [ـِ دين]، حق را نشناخته‌اند و اعتقادشان به اصول، از راه حجّت و دليل عقلي نيست؛ بلکه در اين باره، اهل تقليدند و از رُوات تقليد مي‌کنند. ۱
البته اصحاب حديث را نمي‌توان در ميزان پايبندي به نص و اعتماد به عقل، يکسان شمرد؛ زيرا چنان که گذشت، گروهي از آنان که حشويه خوانده شده‌اند، چنان افراطي در اين باره داشتند که به گفته محقّق حلّي، هر خبري را نقل مي‌‌کردند و به مضمونش گردن مي‌‌نهادند و ديگر فکر نمي‌کردند که اين عقيده، منجر به تناقض مي‌شود؛ در حالي روايات بسياري داريم که دروغ بر پيامبر و ائمه عليهم السلام بسته‌اند. ۲

ظواهر قرآن و سنت نبوي، از ديد اصحاب حديث

به اعتقاد اکثر اخباريان ـ مانند: محمّد امين استرآبادي، شيخ حسين کرکي، سيد ميرزاي جزايري، شيخ حرّ عاملي، و سيد صدر الدين صاحب کتاب شرح الوافية ـ ، اگر در باره آيه‌اي از قرآن و يا روايتي از سنت پيامبر، بيان و تفسير يا تأييدي از ائمّه معصوم عليهم السلام نرسيده باشد، تمسّک و استدلال به آن آيه يا سنت، جايز نيست و بايد در اين دو، توقّف و احتياط کرد. ۳محمّد امين استرآبادي در اين باره مي‌‌گويد:
... [اوّلاً] در کتاب و سنت نبوي، ناسخ و منسوخ، اطلاق و تقييد، عام و خاصّ، و تأويل و تفسيري وجود دارد که تنها در نزد ائمه هدي نهاده شده است، و براي دست‌يابي به آنها، راهي جز مراجعه به اهل بيت وجود ندارد. و ... [ثانياً] دروغ‌ها و افترائات بسياري بر رسول خدا صلي الله عليه و آله بستند؛ چندآن که حق و باطل مخلوط شد و بازشناسي آنها از يکديگر، جز از طريق اهل بيت ممکن نيست. ۴

1.رسالة في الردّ علي أصحاب العدد (رسائل الشريف المرتضي، ج ۲)، ص ۱۸.

2.المعتبر في شرح المختصر، ج ۱، ص ۲۹.

3.الفوائد المدنية، ص ۱۲۵ و ۱۷۳ ـ ۱۷۴؛ هداية الأبرار، ص ۱۵۵ ـ ۱۵۶؛ الفوائد الطوسية، ص ۱۷۶، ۱۸۶، ۱۹۴ ـ ۱۹۵، ۳۲۵ و ۴۰۹؛ روضات الجنات، ج ۴، ص ۲۱۷ ـ ۲۱۸، ش ۳۸۱؛ الأنوار النعمانية، ج ۱، ص ۳۰۸.

4.الفوائد المدنية، ص ۴۷. شيخ حسين کرکي نيز بياني همانند استرآبادي دارد (هداية الأبرار، ص ۱۵۵ ـ ۱۵۶). شيخ حرّ عاملي نيز افزون بر الفوائد الطوسية، در دو باب با همين عنوان، رواياتي را ذکر کرده است (وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۲۹ و ۱۵۲، باب ۱۳ و ۱۴، از ابواب صفات القاضي).

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ابراهیم بهشتی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11903
صفحه از 555
پرینت  ارسال به